Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke satt opp raid 0 og problemer med Bios

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en ekstra SSD, Kingston HyperX 240 GB, for å sette opp i raid 0 med min første ssd av samme type og størrelse. Etter å ha opp RAID/XHD i ICH Sata Control Mode, trykker jeg F10 for etter restarten å gå inn i Raid Bios. Finner ingen av SSDene mine der, men lagringsdiskene er oppført.

Etter å ha satt opp raid i bios har jeg fått et annet problem. Etter noen timer slutter hoveddisken og fungere og fryser helt. Da tar maskinen og restarter med det resultatet at den ikke finner ssden. Har til nå vært nødt til å skjekke tilkoblingene for hver gang det har skjedd.

Har inntil problemene blir løst koblet fra den nye ssden og satt Sata Control Mode til ACHI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trim er ikke spesielt aktuelt lenger for nyere SSD-er. Du kan trygt bruker Kingston HyperX-disker i RAID0. Pass bare på, at dersom du vil beholde maks ytelse, bør du aldri fylle diskene mer enn ca 85%.

Har 4 stk Kingston HyperX 120GB disker i 2 forskjellige RAID 0 og har hatt det en god stund. Ikke hatt noen problemer.

Hvis du bytter modus fra AHCI til RAID i BIOS du reinstallere OS-et!

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Trim er ikke spesielt aktuelt lenger for nyere SSD-er. Du kan trygt bruker Kingston HyperX-disker i RAID0. Pass bare på, at dersom du vil beholde maks ytelse, bør du aldri fylle diskene mer enn ca 85%.

Har 4 stk Kingston HyperX 120GB disker i 2 forskjellige RAID 0 og har hatt det en god stund. Ikke hatt noen problemer.

Hvis du bytter modus fra AHCI til RAID i BIOS du reinstallere OS-et!

Tror du at det er grunnen for at maskinen skrur seg av hele tiden? Oppdaget først at den sto på IDE før jeg skiftet til XDH/RAID til AHCI som det er nå.skiftet også sata-port på den opprinnelig ssden da den nye ble satt inn. La merke til at den var koblet til en tregere port enn den som er koblet opp i mot nå.

Lenke til kommentar

Merkelig. Har du fått ordnet problemene? Det er ikke sikkert at diskene vises der, avhengig av andre valg du har gjort. Er de alle koblet til Intel-portene nå?

Trim er ikke spesielt aktuelt lenger for nyere SSD-er.

Jeg er ikke helt oppdatert på dette emnet; kan du forklare meg hvorfor trim ikke lenger er aktuelt? Hvorfor skulle du ikke ville ha trim?

Trim er bare en "enkel" måte de bøtet på problemene med ytelsestap i de tidligere SSD-ene som ble solgt. I senere tid, på nyere kontrollere (kortene inni SSD-ene), har de bygget inn andre mekanismer som holder diskene raske og friske over tid uten behov for TRIM. Slik jeg har forstått det, er det anbefalt at man for sikkerhets skyld lar det være minst 10-15% ledig plass på disken for at ikke ytelsen skal synke.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...