Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ødelegge lærlingplass sjanse?

Livs

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter veldig med deperesjon og selvmordstanker. Holder dette selv på et greit plan inntil videre, men føler at jeg bør søke hjelp.

Før jeg tør å gå til fastlegen med dette, vil jeg vite:

Kan dette gi meg problemer med tanke på lærlingplass i ambulansen? Jeg utdanner meg nemlig til ambulansearbeider og er redd noen "diagnose" kan ødelegge lærlingsplass sjansene mine. Det er veldig mange søkere og få plasser og jeg er redd jeg blir mindre akutell da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som jeg har hørt kan skje, kan ikke bekrefte dette da jeg bare har hørt det. Er at man kan få problemer med å få førerkortet om det virker som du kan finne på å svinge deg i feil felt og i en annen bil eventuelt trailer, og uten førerkortet så er vel ikke ambulansesjåfør lett å bli. Dette er uansett bare noe jeg har hørt så om noen kan avkrefte eller bekrefte dette så hadde det vært kjekt. Både for TS og sikkert for andre.

Lenke til kommentar

En ting som jeg har hørt kan skje, kan ikke bekrefte dette da jeg bare har hørt det. Er at man kan få problemer med å få førerkortet om det virker som du kan finne på å svinge deg i feil felt og i en annen bil eventuelt trailer, og uten førerkortet så er vel ikke ambulansesjåfør lett å bli. Dette er uansett bare noe jeg har hørt så om noen kan avkrefte eller bekrefte dette så hadde det vært kjekt. Både for TS og sikkert for andre.

Hvem er "man"? Er det kjøreskolen/kjørelærer? Legen eller psykologen har som allerede nevnt pålagt en streng taushetsplikt som får følger om denne brytes uten pasientens samtykke ovenfor slike instanser. Om kjøreskole/kjørelærer skal få vite om psykiske problemer må det skje gjennom pasienten selv. Jeg er ikke 100% sikker på hvem som kan frata folk førerkort, annet enn lege/optiker som er i kontakt med lege og politi.

Til TS: Jeg håper du velger å oppsøke hjelp for dine problemer slik at situasjonen ikke forverres. Det er bedre å oppsøke hjelp tidlig enn å gå med de i en årrekke. Lykke til!

Lenke til kommentar

I det tillfellet her er "man" personen som har problemer.

Slik jeg forstod det var det slik at om personen kunne være til fare for seg selv og andre at psykolog/lege kan kontakte politiet og informere om at personen ikke er egnet til å ha førerkortet.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg sliter veldig med deperesjon og selvmordstanker. Holder dette selv på et greit plan inntil videre, men føler at jeg bør søke hjelp.

Før jeg tør å gå til fastlegen med dette, vil jeg vite:

Kan dette gi meg problemer med tanke på lærlingplass i ambulansen? Jeg utdanner meg nemlig til ambulansearbeider og er redd noen "diagnose" kan ødelegge lærlingsplass sjansene mine. Det er veldig mange søkere og få plasser og jeg er redd jeg blir mindre akutell da.

Når jeg leser detter begynner jeg å tenke litt... Vet ikke hva du sliter med (og det behøver du ikke å svare på heller). Men hvis du sliter psykisk, er da ambulansearbeider et lurt yrkesvalg? Ser for meg at det vil innebære mange opplevelser og inntrykk med død, ulykker, sykdom og annen "elendighet". Har du tenkt over hvordan du vil takle det hvis du selv ikke har det bra psykisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Om du får diagnosert en tilstand/diagnose (f.eks epilepsi) eller bruker medikamenter som sterke vil du kunne få problem med å få sertifikat. Ellers er vel det den eneste(?) utfordringen du burde støte på. Din historie er personlig, og skal såvidt jeg kan se ikke påvirke jobb og yrke sånn sett, så lenge du ikke har ovenfornevnte problemstillinger i det du skal søke jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...