Gå til innhold

[Løst] Passer disse delene sammen? (GAMING PC)


Anbefalte innlegg

Hei! En kompis av meg skal kjøpe seg en gaming pc og i anledning til dette så har han planer om å bygge den selv.

Han har satt opp ei liste med deler han skal ha, og da er det store spørsmålet; passer alle delene sammen? Er det evt. noe som "ikke rengs" a.k.a. overkill, som bør byttes ut?

 

På forhånd takk!

 

Link til komplett.no handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1119611&su=BEECD712-3339-44AF-9EE4-DD7C4AFF39F6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest PingPangbv

Når du allerede har valgt et z77-hovedkort ville jeg også ha gått for i5 3570k.

 

850W psu er overkill for ett grafikkort, overkill selv med to gtx 680. jeg ville ha gått for en 650W eller en 750W PSU.

 

Når det gjelder SSD ville jeg personlig ha gått for noe litt dyrere som feks Corsair GT-serien, Kingston HyperX eller en Samsung 830 SSD.

Lenke til kommentar

Hadde dette vært handlelista mi hadde jeg nok bytta ut en del ting:

 

Strømforsyninga der er overkill. tipper du trenger rundt 500W på det oppsettet, og med mindre du er veldig kresen på hvor mye den bråker, ville du nok spart mye penger på å kjøpt en billigere

 

Grafikkortet der er nesten som å kaste penger ut av vinduet. 680en er marginalt bedre enn 670en, og den er også dyr i forhold til ytelsen. Du bør heller gå for ett 7570. Nvidia korta er litt bedre enn AMD i BF3, men det er kun små forskjeller, og AMD presterer bedre på det meste annet.

 

Ett annet tips kan være å bruke en annen nettbutikk. Komplett er flinke de, men ofte er det mye penger å spare om du ser deg litt rundt.

 

Lykke til! ikke ta noen forhastede kjøp, det er alltid lurt å se seg om hva man kjøper! :)

Lenke til kommentar

Hadde dette vært handlelista mi hadde jeg nok bytta ut en del ting:

 

Strømforsyninga der er overkill. tipper du trenger rundt 500W på det oppsettet, og med mindre du er veldig kresen på hvor mye den bråker, ville du nok spart mye penger på å kjøpt en billigere

 

Grafikkortet der er nesten som å kaste penger ut av vinduet. 680en er marginalt bedre enn 670en, og den er også dyr i forhold til ytelsen. Du bør heller gå for ett 7570. Nvidia korta er litt bedre enn AMD i BF3, men det er kun små forskjeller, og AMD presterer bedre på det meste annet.

 

Ett annet tips kan være å bruke en annen nettbutikk. Komplett er flinke de, men ofte er det mye penger å spare om du ser deg litt rundt.

 

Lykke til! ikke ta noen forhastede kjøp, det er alltid lurt å se seg om hva man kjøper! :)

 

Hvilket 670 kort anbefaler du (som er å finne på komplett.no)? Og ja, vi har planer om å kjøpe fra en annen nettbutikk en komplett.no, vi bruker bare siden for å finne delene i og med at den er godt kjent og veldig oversiktlig. :)

 

Takk for svarene fra dere andre også!

Lenke til kommentar

Nå begynner det å se bedre ut. Men 16GB RAM er overkill. 8GB er mer enn nok. Investér heller i en tredjeparts CPU-kjøler, så får du bedre kjøling og mindre støy. Anbefaler Cooler Master 212 hvis du ikke skal overklokke.

 

Takk for tipset! Et spørsmål: Hva må man ta hensyn til når man velger ut ram (hva må man se etter om passer osv)? Og kan man bruke DDR3 SDRAM på et hovedkort som bruker teknologien DDR3 (jeg tror du kan, men er litt usikker...).

Lenke til kommentar

Ja, DDR3 SDRAM er korrekt. Prøv å unngå ram med høye kjøleribber, som f.eks Corsair Vengeance. Velg i så fall Low Profile-utgaven. Da er du sikret nok plass hvis du skal montere ny cpukjøler senere eller bruke tredjepartskjøler i bygget.

 

Ellers spiller det fint liten rolle om du kjører 1333, 1600 eller høyere frekvens. Det gir deg omtrent samme ytelsen uansett.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg gått over til ett AMD grafikkort. De er bedre enn Nvidia i alle spill, med unntak av BF3, og det er bare marginalt

 

Det er feil. Det er generelt sett veldig liten forskjell på Nvidia og AMD. BF3 er er ikke noe annerledes enn andre spill. Men AMD er hakket over Nvidia på Eyefinity (flere skjermer) fordi de har generelt sett mer RAM og minnebussbredde. AMD kan vel også overklokkes litt lengre. Men Nvidia knuser AMD på 3D og PhysX.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg gått over til ett AMD grafikkort. De er bedre enn Nvidia i alle spill, med unntak av BF3, og det er bare marginalt

 

Det er feil. Det er generelt sett veldig liten forskjell på Nvidia og AMD. BF3 er er ikke noe annerledes enn andre spill. Men AMD er hakket over Nvidia på Eyefinity (flere skjermer) fordi de har generelt sett mer RAM og minnebussbredde. AMD kan vel også overklokkes litt lengre. Men Nvidia knuser AMD på 3D og PhysX.

GTX 670 og Radeon HD 7970 er omtrent tilsvarende priset. En sammenlikning viser at noen spill er best med Nvidia, mens andre er best med AMD. Det er i hvert fall flere spill enn BF3 som Nvidia er best på, men det er ikke nødvendigvis helt ubetydelige marginer det er snakk om heller: http://www.anandtech.com/bench/Product/598?vs=508
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...