Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc booter ikke etter ny installert maskinvare

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har i dag installert ny maskinvare i Pc'en min.

Etter 1,5 år med gammelt 1156 hovedkort med en i7 870 bestemte jeg meg for å kjøpe nytt hovedkort og CPU.

Jeg kjøpte et Gigabyte x79-UD3, og en Intel Core i7 3820 CPU.

Installasjonen gikk smertefritt som det alltid har gjort ved installasjon av ny maskinvare!

Men i sted da jeg koblet den opp og startet den så må jeg si jeg ble meget skuffet!

Jeg kom meg inn i BIOS, og kikket kjapt over der før jeg fortsatte til å starte Windows.

Da jeg kommer inn i windows begynner nye drivere å laste, slik som windows vanligvis pleier da nye enheter bli koblet til pc'en.

Og da blir det mørkt. Ingen blåskjerm. Ingen advarsel.

Pc'en bare skrur seg av, og forblir av.

Jeg starter da Pc'en igjen og da kommer den til POST, hvor den da skrur seg av igjen.

Jeg tar ut batteriet til BIOS, og restarter. Da kommer jeg til Windows loading screen, før det igjen blir svart.

I siste forsøk prøver jeg å ta ut noen rambrikker, og bytte om på plassering hvor jeg til slutt blir sittende igjen med kun en rambrikke.

Igjen, samme resultat!

Er det noen kloke hoder her inne med noen tanker rundt problemet mitt? :)

Jeg tenker først at strømforsyning ikke er tilstrekkelig, selv om jeg skulle mene at 650 watt skal holde!

Eller det verste, at enten hovedkort eller CPU var DOA :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser den, med å reinstallere Windows.

Men det at maskinen skrur seg av før windows begynner å laste, rett etter POST, så får det meg til å tro at det kanskje igjen ikke nødvendigvis har noe med Windows å gjøre.

Men om noen av dere har hatt problemer med dette før, og at det kan ha løst deres problem. Så kommer jeg selvfølgelig til å gjøre det. Om det vil gjøre susen! :)

Må og si at det hender maskinen skrur seg av da jeg er inne i BIOS også...

Lenke til kommentar

Jeg leser på et annet forum her, med en mistanke jeg hadde selv. At det kan være at BIOS jeg har på maskinen er for gammel til at den støtter 3820 Prosessoren, siden denne kom sist på markedet.

Så ser etter en minnepinne for bruk til ny BIOS.

Høres dette ut som en god ide?

Lenke til kommentar

Da kan jeg si at jeg er oppriktig i knipe.

Jeg kjørte i gang Q-Flash for å flashe BIOS. Og da gjentok problemet seg 25% ut i oppdateringen, og maskinen skrudde seg av! :hm:

Det som da skjer er at jeg nå ikke får bootet, og kommer heller ikke inn i BIOS, siden den nå er korrupt! :) Great!

Lenke til kommentar

Du gjorde en megatabbe når du prøvde å flashe bios når datamaskinene var ustabil.

I værste fall har du nå en korrupt bios (trolig) og er du ekstra uheldig så og si ingen måte å fikse dette på , heldigvis så skal dualbios til Gigabyte sørge for at du enda kan redde datamaskinen, prøv følgende :

1 : Slå av datamaskinen.

2 : Slå av strømforsyningen og dra ut strømkabelen.

3 : Vent ca 2 - 3 min.

4 : Koble til alt og slå på maskinen.

Lenke til kommentar

Hei , dårlig ide å oppdatere bios med uatabilt system , er selve resepten på å bricke wt hovedkort.

Hva forventet du egentlig - å magisk rekke en BIOS flashing akkurat mellom frys og shutdowns.

Anyway -heldigvis for deg har gigabyte dual BIOS på sine hovedkort.

Den ene biosen bør være intakt.

Se manualen for å gjøre recovery.

Edit

Malvado kom meg i forkjøpet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg innser jo nå at det var en fantastisk tabbeå gjøre det! :(

Var vel litt for desperat til å ta det til betraktning tror jeg, at det kanskje var litt dumt. Hehe.

Leser i manualen at backup BIOS skal bryte inn ved neste oppstart. Og dette skjer ikke. Så en megatabbe, ble en skikkelig megatabbe.

Med mindre dette kanskje er midlertidig? Ihvertfall, da jeg booter så går det rett til BIOS. Bare at det ikke er noen BIOS der. Bildet jeg da får opp er bakgrunnen til BIOS, og ikke noe mer.

Og så skrur maskinen seg av igjen.

Føler meg som den kron-idioten! :(

Lenke til kommentar

Har du prøvd det jeg skrev ovenfor? Du må koble fra strømkabelen til psu og slå den av og vente en stund før du slår på alt igjen.

Det skader heller ikke å resette CMOS i samme slengen og du kan også koble fra batteriet og sette dette tilbake før du kobler til strømmen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...