Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ekstrem-rektor i grunnskolen

Gekonody

Anbefalte innlegg

Hei på dere, forumgjengere! Som dere sikkert skjønner av trådtittelen, handler dette om elevers rettigheter i skolen.

Min lillesøster går nå i 10. klasse i grunnskolen, og uttrykker stor misnøye angående nåværende rektor ved skolen og hennes håndheving av skolens regler. Jeg tenkte til å begynne med at dette bare var standard tenåringssutring rundt det å gå på skole, men situasjonene hun beskriver får meg til å lure på om det her rett og slett begås lovbrudd.

Merk: dette er uttalelser jeg foreløpig bare har fra min søster, så det kan være nyanser her hun ikke ser/overdrivelser, men allikevel:

- rektor begynte nylig på skolen (fakta), og introduserte seg som følgende til min søsters klasse: "Hei, mitt navn er XXX XXXXX. Jeg hater jenter i denne alderen her!"

Opplæringsloven sier i § 9a-3 følgende om det psykososiale miljøet:

"Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør."

I mitt hode er nevnte uttalelse en ekstremt dårlig måte å få elevene til å føle trygghet på.

- det ligger en svømmehall i direkte tilknytning til skolen. Elevene får visstnok ikke lov til å gå på rullestolrampen for å komme til inngangsdøra, da dette er "utenfor skolens område".

Det er ingen elever med behov for rullestol, så det er ingen direkte årsak til å måtte bruke denne, men det slår meg som unødvendig/potensielt diskriminerende.

- min lillesøster sto (et lite stykke) utenfor skolens område rundt en halvtime etter skoleslutt sammen med en venninne. Hennes venninne sugde på en kjærlighet på pinne, da rektor kommer ut fra skolen, og ber om å få den, ettersom det er forbudt med godteri på skolen. Hun får først bare pinnen, men insisterer på å få hele. Hun tar så både pinne og kjærlighet med seg inn igjen på skolen.

Ja, rektor har her skolereglementet på sin side, og det gjelder på skolen samt skoleveien. Men her er det snakk om to elever som på fritiden er i nærheten av skolen, på offentlig område, og "bryter" skoleregelverket. Gjelder da skoleregelverket?

- en i klassen til min søster hadde glemt husnøkkel, og hennes lillesøster skulle komme innom med den i løpet av skoledagen. Hun støtte på rektor ved skolen, og ble sendt bryskt bort ettersom hun ikke var elev ved skolen.

Det å sende bort en liten jente som skal levere noe til sin storesøster, bare fordi hun ikke er elev ved skolen slår meg som unødvendig, om ikke annet. Hun var ganske sikkert relativt ukomfortabel og usikker til å begynne med, og rektors reaksjon hjalp ikke nevneverdig her. Kan tidligere nevnte paragraf nyttes? Selv om den det gjaldt ikke var inneværende elev, men en kommende elev?

- har en generelt bortimot diktaturisk fremtreden, og maser ofte på at elever skal gå til klasserommene når det er både 2, 3 og 12 minutter igjen av friminutt/pauser.

- har generelt ingen tillit til elevene ved skolen. Går alltid ut fra at elever har forlatt timen uten tillatelse dersom hun ser noen i gangene i undervisningsperioden, og dobbeltsjekker (også med lærer) dersom eleven eksempelvis er bedt om å hente ting til undervisningen.

Kan ikke så mye om dette, men kjenner et sterkt behov for å gjøre noe for å lette situasjonen.

Hvilke regler gjelder for hvem som kan oppholde seg på en offentlig grunnskole?

Hvor går skillet mellom skolevei og fritid?

Har skolen lov til å nekte elev adgang til rullestolramper?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får be søstra di skrape sammen en gjeng med venniner og klage på rektoren i lokalavisa så kanskje hun blir flau og skjønner hvor idiotisk hun oppfører seg. Det er jo åpenbart at hun driter i kritikk som kommer fra elevene som går på skolen.

Er jo helt latterlig å "stjele godteri" fra 10. klassinger, skjønner nesten ikke at det går an.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...