Gå til innhold

SSB: Etniske nordmenn kan være en minoritet innen 2055

IQ84

Anbefalte innlegg

Det beste eg tør å håpe på er at vi ikkje-multikulturalistiske nordeuropearar kan få vår eigen stat ein gong i framtida. Det hadde vore best om vi fikk ein plass i det som er Noreg i dag, men eg blir meir og meir pessimistisk med dagane.

Det håper jeg også på, at dere kan få deres egen stat, altså. Det kunne vært morsomt å se en håndfull ellers like stater om 100 år, der de har valgt ulike tilnærminger til innvandringsproblematikken.

Om Norge skal være den staten spørs jo. Kanskje urettferdig at dere skal få velte dere i oljepenger som dere ikke vil dele med noen. (Ikke med meg engang...?) Me nå er det jo ikke sikkert at dere trenger hele Norge. Dere kan jo få Rogaland, og bygge en svær Berlinmur rundt hele fylket.

Da får dere oljepenger også. Hva dere skal bruke dem til er mer usikkert. Det blir nok sterkt behov for en handlingsregel der...

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen innvandring betyr ikke isolasjonisme. Vellykket utvekslinger har skjedd gjennom handel, ikke gjennom å tilbe Allah.

Så fremt man har noen å handle med, ja.

Derimot har det vist seg at store folkevandringer har det med å ende i kaos.

Har det? Da har du vel gjerne belegg for den påstanden...?

Hva om du svarer på siste delen av innlegget mitt?

Jeg svarer nødig på ting før jeg vet hva jeg skal svare. I og med at jeg ikke er et orakel så er det slett ikke alltid jeg vet det.

Om Naqwamba setter opp en butikk er det bare hyggelig, men gjør Naqwambas butikk opp får de mulige bivirkningene av innvandring? Lavere velferd, at vi ikke klarer å brødfø nasjonen i en eventuell krise, enorme kostnader, etniske og kulturelle konflikter? For min del er det et enkelt regnestykke.

Ja, det er et enkelt regnestykke, fordi du har gitt X og Y verdier på forhånd. "..., at vi ikke klarer å brødfø nasjonen i en eventuell krise, enorme kostnader, etniske og kulturelle konflikter", er påstander/spådommer.

Hvorfor skulle ikke vi ende opp som indianerne og utallige urbefolkninger før oss?

Fordi vi i motsetning til indianerne med flere ikke er et stammefolk. Vi har en stat, et samfunn, høy teknologi og utdannelse, penger med mere. Vi kan ikke kjøpes for glassperler, og vi er ikke bevæpnet med pil og bue mot en fiende med kanoner og mitraljøser.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det håper jeg også på, at dere kan få deres egen stat, altså. Det kunne vært morsomt å se en håndfull ellers like stater om 100 år, der de har valgt ulike tilnærminger til innvandringsproblematikken.

Korfor spår du denne utviklinga? Trur du at det også vil vere ein handfull like statar som er usamde i akkurat kor kjapt dei skal miste kulturarven sin? Dei aller fleste vil vete å foreine seg om det beste alternativet.

Om Norge skal være den staten spørs jo. Kanskje urettferdig at dere skal få velte dere i oljepenger som dere ikke vil dele med noen. (Ikke med meg engang...?) Me nå er det jo ikke sikkert at dere trenger hele Norge.

Eg kan gjeve avkall på olje og veldig mykje anna som det fleirkulturelle Noreg måtte krevje. Eg ser at det finst viktigare ting enn penge. Eg er nøgd så lenge vi får behalde fisken og brorparten av kulturarven vår.

Endret av ambisjon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det beste eg tør å håpe på er at vi ikkje-multikulturalistiske nordeuropearar kan få vår eigen stat ein gong i framtida. Det hadde vore best om vi fikk ein plass i det som er Noreg i dag, men eg blir meir og meir pessimistisk med dagane.

Om Norge skal være den staten spørs jo. Kanskje urettferdig at dere skal få velte dere i oljepenger som dere ikke vil dele med noen. (Ikke med meg engang...?) Me nå er det jo ikke sikkert at dere trenger hele Norge. Dere kan jo få Rogaland, og bygge en svær Berlinmur rundt hele fylket.

Da får dere oljepenger også. Hva dere skal bruke dem til er mer usikkert. Det blir nok sterkt behov for en handlingsregel der...

Føkk dat, gi dem Svalbard!

Forøvrig er det jo bare å flytte til Island. Mer Norsk enn Norge, og nesten ingen innvandring. Hva faen sitter dere her og klager for når dere kan dra dit?

Lenke til kommentar

Føkk dat, gi dem Svalbard!

Forøvrig er det jo bare å flytte til Island. Mer Norsk enn Norge, og nesten ingen innvandring. Hva faen sitter dere her og klager for når dere kan dra dit?

Du traff blink når du nemnde Island. Det har vore i tankane mine. Om eg ikkje finn betre løysingar, kan det godt vere at eg flyttar dit. Problemet med Island er at dei manglar fjordar, tre og fjell. Ei luft utan svovel og ein varm golfstraum. Norske dialektar på dei originale stadane sine. Dette er ting som eg vil sakne sårt med heimlandet mitt.

Endret av ambisjon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du driter fullt og helt i jordens etniske mangfold så vil jeg anta du gir blaffen I mangfold I jordens fauna også?

Ja, så lenge ikke noen (det vil i praksis si oss mennesker) systematisk utrydder arter som har en vettig plass i faunaen, så synes jeg det bare kan gå sin gang. Det er en vesenlig forskjell (for meg) om neshornet dør ut pga. krypskyting og det at naturen utvikler seg slik at de ikke lenger har noen funksjon. At menneskets tukling med naturen har negative konsekvenser er utvilsomt. Kanskje skal vi la være å tukle med menneskenaturen også.

Systematiske utryddelser inkluderer for ordens skyld folkemord. Men det er på samme måte som med neshornet en vesentlig forskjell på folkemord (som i Rwanda) og at hvite og fargede mennesker lager babyer. (Eller for den saks skyld at hvite mennesker har sluttet å lage mange nok av dem...)

Jeg er ikke så redd for mangfoldet. Det er 7 milliarder mennesker i verden, stort mer mangfoldig kan det ikke bli.

En ting først... la oss nå ikke bruke tråden til å diskutere konspirasjonsteorier om hvorfor vi som folk ikke lager nok unger og la oss bare konkludere med at dette er en av flere årsaker til at vår etniske befolkning blir færre..

Det faktum til side, å importere et større volum mennesker av en annen etnisk opprinnelse gjør jo ikke at vi lager flere unger, men at vi øker befolkningen med en annen gruppe..

Jeg er for et globalt mangfold, hvor alle mennesker kan blomstre og utvikle sin kultur som de selv ønsker. Innvandring i seg selv er ikke noe problem, men det er bare volumet som er problemet.

som sagt før, å ta noen glass vin er ikke farlig, men om du drikker for mye blir du dårlig.

At noen velger å blande seg, at noen adopterer fra fremmede hjørner av verden er ikke et problem, men det er et problem om alle gjorde det... På samme måte som det ville bli problemer om alle skulle velge å bli flatbanker slik som meg....

Ser du poenget?

- jeg har ingenting imot muslimer, de fleste muslimer jeg kjenner er greie, og en ressurs for Norge, men det er ikke det samme som at jeg tror det er bra å ta alle hit.

- Jeg liker afrikanere som er stolte av sin historie og identitet, men synes heller ikke det er bra at alle i Afrika flytter hit.

Ok.. det var noen teite eksempler, men poenget er at selv om jeg og alle oss andre knytter positive elementer til dem vi omgås er vi nok alle enige om at det ville være veldig dumt om alle andre i den arabiske landet flyttet hit.

Du mener at mangfoldet ikke forsvinner, men da må du huske at vi allerede i vår levetid vil kunne være en minoritet i egne land.... De andre i verden er jo der fortsatt... Det er bare vi som er borte...

Ditt resonnement blir jo litt rart når en gruppe blir borte og du sier ingen er skadelidende...

Blir jo nesten som å si at det var helt topp for mangfoldet at indianerne "ble borte".

Lenke til kommentar

Vi har ikke snakket Norsk i Norge på snart 700 år. Det er på Island de snakker norsk :)

Nå er jo Norsk en variant i den indoeuropeiske språkfamilien (germansk språkfamilie) på lik linje med Islansk...

På Island snakker de dog norrønt og det er ikke "norsk", men tilhører den vest-nordiske delen av de Germanske språkene.. .

Noe i den duren i alle fall.. Norsk er det i alle fall ikke...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Og bare så det er nevnt... la oss for eksempel si at den innvandringen vi ser i dag hadde oppstått for 4-500 år siden... Hvordan hadde Europa vært i dag??

Kanskje vært slik som mange andre arabiske land ??

Tenkte litt på denne filmen her jeg når jeg ser hvordan flere mener vårt folk ikke betyr en dritt...

Lenke til kommentar

Vi har ikke snakket Norsk i Norge på snart 700 år. Det er på Island de snakker norsk :)

Nå er jo Norsk en variant i den indoeuropeiske språkfamilien (germansk språkfamilie) på lik linje med Islansk...

På Island snakker de dog norrønt og det er ikke "norsk", men tilhører den vest-nordiske delen av de Germanske språkene.. .

Norsk er dansk, islandsk er Norsk. Både historisk og språkhistorisk er det en klar og tydelig linje som ikke kan bortforklares.

Lenke til kommentar

Norsk er dansk, islandsk er Norsk. Både historisk og språkhistorisk er det en klar og tydelig linje som ikke kan bortforklares.

Hva er det egentlig man vil frem til når man alltid skal trekke frem at norsk språk er kraftig påvirket av dansk, som forøvrig, om jeg ikke husker feil, er kraftig påvirket av norrønt? Er det ett forsøk på å gjøre ett nummer ut av at språk og kultur alltid er i endring, som igrunn ingen her har nektet for?

Edit. Skrivefeil og presisering

Endret av herzeleid
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp. Hvis vi prater arabisk om 100 år så vil det ikke ha noe som helst å si, så lenge ateisme står så sterkt som det gjør i dag.

Jeg ville synes det var ganske trist om norsk som språk og kultur døde ut, i likhet med fks samisk, men det er kanskje bare meg.

Min største bekymring er ikke språket, det blir trossalt mishandlet på det groveste daglig, men veien som fører dit, og ikke minst hvilket samfunn vi kanskje går mot.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen språk eller kultur dør noensinne ut. Hebraisk var et dødt språk i nesten to tusen år, vips så er det her igjen fordi vi hadde skriftlige kilder. Du kan ikke drepe kultur, du kan bare slutte å skape det.

Og samfunnet har praktisk talt ingenting med kultur å gjøre. Bare se på Saudi Arabia og Iran mellom 1950 og i dag. De gikk fra frie vestlige samfunn til regressive despotiske religiøse stater. Var det kulturen som forandret seg, eller var det politikken?

Lenke til kommentar

Ingen språk eller kultur dør noensinne ut. Hebraisk var et dødt språk i nesten to tusen år, vips så er det her igjen fordi vi hadde skriftlige kilder. Du kan ikke drepe kultur, du kan bare slutte å skape det.

Og samfunnet har praktisk talt ingenting med kultur å gjøre. Bare se på Saudi Arabia og Iran mellom 1950 og i dag. De gikk fra frie vestlige samfunn til regressive despotiske religiøse stater. Var det kulturen som forandret seg, eller var det politikken?

At samfunnet ikke har noe med kulturen å gjøre er en ganske vill påstand. De to påvirker hverandre, dette ser vi masse eksempler på. Afghanistan er et godt eksempel på land der man prøvde å endre samfunnet, men der kulturen førte til sterke konflikter og indre stridigheter. Før russere eller amerikanere begynte å ruse vognene sine.

Du kan kalle det hva du vil, dø ut/ ubrukt, det bryr meg ikke nevneverdig. Min bekymring er hva som erstatter det og veien dit.

Lenke til kommentar

Jepp, i dette tilfellet ble kulturen påvirket av politikken, ikke omvendt. Det dere påstår er at det motsatte vil skje i Norge på grunn av økt innvandring, og det har jeg aldri hørt om et historisk eksempel på.

Nei, i det tilfellet førte kulturen til at politikken ikke lot seg gjennomføre. Kulturen påvirker hvilken politikk som føres hele tiden. Men som sagt er det ikke først og fremst dette jeg bekymrer meg for på kort sikt men hvor mye de allerede koster i dag i forhold til smaken og hvordan dette kan utvikle seg fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...