Elvis Plesly Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Hei, jeg vet ikke om jeg akkurat er "støl" som jeg nevnte i tittelen, men det er en sånn slags følelse jeg har fra ankelen opp til halvveis på leggen. Jeg overpronerer, og jeg vurdere det kan ha noe med saken og gjøre. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tøye det ut, men jeg har prøvd flere ting uten at noe fungerer... Det er ikke stivt som da man faktisk er støl, men det er som en sliten muskel. Kan jeg ha en skade? Jeg har oppsøkt fastlege i Oslo... men som alle leger sier så "er det ikke noe galt" eller "det er vanlig" mens ingen jeg kjenner har en gang hørt eller kjent noe sånt. Håper på svar.. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Det kan godt være en belastningsskade. Løper du mye? Ta deg turen til legen du...selv om jeg har veldig varierende erfaring med leger når det kommer til belastningsskader grunnet løping. Sist jeg hadde problemer fikk jeg bedre hjelp av ekspeditøren hos Löplabbet enn det fastlegen min kunne tilby. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Det kan godt være en belastningsskade. Løper du mye? Du kan vel si det, jeg driver med idrett og trener fem ganger i uken. Kan bli seks ganger også. Alle mine erfaringer med leger er helt elendige da de bare "er der" for å være der... Hva er Löplabvet for noe og hva slags hjelp fikk du? Ang belastningsskade har jeg hatt mistanke om det.. Driver med basket så blir mye styrke og løping. Men jeg har hatt dette i flere år også. Grunnen til at jeg overpronerer (noe rar stilling med føttene) er på grunn av at jeg har bøyde legger som gir feil stilling til føttene. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Löplabbet er en butikk som spesialiserer seg på løpesko. De tar en grundig test av føttene dine og din løpestil slik at du kan velge sko som er optimal for deg. Nå har de nok ikke så mye peiling på basketsko, da. Når det kommer til hvilken hjelp jeg fikk så gikk det på tips og triks for å forebygge den typen belastningsskade jeg var utsatt for. De kunne faktisk, kun ved å se på føttene mine, si hvor jeg hadde problemer. Nye sko, og litt veiledning angående teknikk gjorde i hvert fall underverker for meg. Hvis du overpronerer mye bør/må du kjøpe sko som er tilpasset det. Det er, imidlertid, mer enn bare proneringen som må stemme. Du må ha riktig demping, drop, stabilitet, fotbue osv i tillegg. Jeg ville uansett tatt turen til legen. Dette trenger jo ikke være relatert til løping i det hele tatt. Når jeg tenker meg om så tipper jeg på beinhinnebetennelse. Endret 1. oktober 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Löplabbet er en butikk som spesialiserer seg på løpesko. De tar en grundig test av føttene dine og din løpestil slik at du kan velge sko som er optimal for deg. Nå har de nok ikke så mye peiling på basketsko, da. Når det kommer til hvilken hjelp jeg fikk så gikk det på tips og triks for å forebygge den typen belastningsskade jeg var utsatt for. De kunne faktisk, kun ved å se på føttene mine, si hvor jeg hadde problemer. Nye sko, og litt veiledning angående teknikk gjorde i hvert fall underverker for meg. Hvis du overpronerer mye bør/må du kjøpe sko som er tilpasset det. Det er, imidlertid, mer enn bare proneringen som må stemme. Du må ha riktig demping, drop, stabilitet, fotbue osv i tillegg. Jeg ville uansett tatt turen til legen. Dette trenger jo ikke være relatert til løping i det hele tatt. Når jeg tenker meg om så tipper jeg på beinhinnebetennelse. Jeg har vært hos legen, fått først svaret "dette er normalt". Var ikke fornøyd, kom tilbake senere, siden jeg ikke stoppet å mase gikk vi videre til røngten (men er jo ikke noe galt med skjelettet vil jeg tro,,) så kom så klart tilbake "uten at noe er galt". Legen (min i alle fall) er helt forferdelig. Hun finnes bare for å finnes. Som du nevner så har det kanskje ikke noe med løping, det kan stemme siden leggen min er bøyd samt feil vinkel på fot, så dette skjer vel av å gå vanlig også. Basket sko har vel ikke sånne spesielle egenskaper som løpesko, men kan vel få tak i noe såler som jeg har hatt. Vet ikke om de har hjulpet så meget. Jeg så på linken din og har tatt en lignende test, der hvor jeg har fått samme svar. Men disse testene da "splittet opp". På intersport var det bare den glasstesten, mens på g sport bare en tredemølle. Men alle svar har jeg fått til å bli overpronasjon - mer på høyre fot, også der jeg har den "overbelastningen" som du/dere kaller. På venstre fot kjenner jeg ikke noe særlig. Men som du sier så går det på drop, demping, fotbue osv, ser Löplabbet på det og? Hvis ikke så har jeg egentlig svaret mitt og ikke vits og bruke 250,- på det der hvor gsport og intersport var gratis. Edit: Vil bare nevne (sett fra høyre legg) at smerten er mest på fronten-høyre side, og ikke bak legg ( som jeg har hørt beinhinnebetennelse er). Den kjennes også mest når jeg bøyer foten oppover. Endret 1. oktober 2012 av Elvis Plesly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå