Jonasboy Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 jeg var på fest sist lørdag å bestemte meg for å sette moped en annen plass under festen så ei vennine skulle sitt på så jeg slapp å gå tilbake selv jeg hadde ikke med meg nøkler og det var ikke bensin på mopeden og vi trillet nedover 1 bakke så enda en så møtte jeg onkel politi i den siste bakken så jeg stoppet jeg hadde jo promille og vart tatt for det men vilken straff kan jeg få når mopedn ikke var i gang å ikke hadde jeg nøkler eller bensin eller penger til å fylle bensin vilken straff kan jeg få for dette :S? er forvirra jeg kjøre jo teknisk sett ikke mopeden! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Hvis du satt oppå den og trillet, fyllekjørte du. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 jeg var på fest sist lørdag å bestemte meg for å sette moped en annen plass under festen så ei vennine skulle sitt på så jeg slapp å gå tilbake selv jeg hadde ikke med meg nøkler og det var ikke bensin på mopeden og vi trillet nedover 1 bakke så enda en så møtte jeg onkel politi i den siste bakken så jeg stoppet jeg hadde jo promille og vart tatt for det men vilken straff kan jeg få når mopedn ikke var i gang å ikke hadde jeg nøkler eller bensin eller penger til å fylle bensin vilken straff kan jeg få for dette :S? er forvirra jeg kjøre jo teknisk sett ikke mopeden! Har capslock og shift gått i stykker på dataen din? Du kan nok desverre vente deg en smekk Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Mener å ha sett en liknende tråd på forumet, men husker ikke. Endret 30. september 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jonasboy Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 Dokk jævla norsk lærer kanj bare stekk av å gråvå dåkkers ega grav for æ snakke itj bokmål det e nå prakk som kanj hives i ælva spær du mæ! så ta dere norsk færdighetan dokkers å finj dokk ei annja tråd å skriv drit har du itj et svar som hjelpe la vær å skriv e itj vanskeliar enj det! 2 Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Dokk jævla norsk lærer kanj bare stekk av å gråvå dåkkers ega grav for æ snakke itj bokmål det e nå prakk som kanj hives i ælva spær du mæ! så ta dere norsk færdighetan dokkers å finj dokk ei annja tråd å skriv drit har du itj et svar som hjelpe la vær å skriv e itj vanskeliar enj det! Det er jo ikke alltid det det handler om. Mye tyngre å lese tekster når det verken er komma eller punktum. Om det er et par kommafeil eller skrivefeil bryr jeg meg ikke, men når det ikke finnes et eneste punktum gjennom en tekst på flere linjer, så burde det vel kommenteres? Kanskje han da ikke gjør det samme neste gang. 6 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Dokk jævla norsk lærer kanj bare stekk av å gråvå dåkkers ega grav for æ snakke itj bokmål det e nå prakk som kanj hives i ælva spær du mæ! så ta dere norsk færdighetan dokkers å finj dokk ei annja tråd å skriv drit har du itj et svar som hjelpe la vær å skriv e itj vanskeliar enj det! Dokk jævla norsk lærer kanj bare stekk av å gråvå dåkkers ega grav for æ snakke itj bokmål det e nå prakk som kanj hives i ælva spær du mæ! så ta dere norsk færdighetan dokkers å finj dokk ei annja tråd å skriv drit har du itj et svar som hjelpe la vær å skriv e itj vanskeliar enj det! Haha! Vel, det er vel ikke så vanskelig å begynne med stor bokstav og putte inn et punktum i ny og ne, så må du gjerne skrive på trøndersk om du vil ;-) Straffen for kjøring i påvirket tilstand avhenger av påvirkningsgraden. Normalt vil det bli fengsesstraff og tap av føreretten i minst 2 år. I ditt tilfelle så får du ikke ta sertifikat før du er 20 år og du vil få en "liten", jeg vet ikke hvor dype lommer du har, bot. Endret 30. september 2012 av Ruarcs 2 Lenke til kommentar
Jonasboy Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 Takk for svaret Ruarcs men hva om jeg bare legger alt på bordet og innrømmer alt? vil jeg ikke da få strafferabatt å må de ikke ta hensyn til at moped aldri var igang og nøklene stod ikke i og det var ikke besin på mopeden? Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Takk for svaret Ruarcs men hva om jeg bare legger alt på bordet og innrømmer alt? vil jeg ikke da få strafferabatt å må de ikke ta hensyn til at moped aldri var igang og nøklene stod ikke i og det var ikke besin på mopeden? http://www.rogalands...icle3255878.ece http://www.nrk.no/ny...tfold/1.8064107 http://www.nrk.no/ny...afikk/1.8063899 Operasjonsleder Jarle Utne-Reitan forklarer at motoren ikke trenger å være i gang og sørge for fremdrift for at føreren kan bli domfelt for promillekjøring. Politipatruljen som var på stedet mener at trillingen av mopeden har hatt samme farepotensial som ordinær kjøring ville ha hatt Jeg vet sannelig ikke, men jeg frykter det blir en litt "irrasjonel" straff du får. Hvor full var du? Ble det tatt promilletest? Var bakken bratt slik at du fikk litt fart på den? Endret 30. september 2012 av Ruarcs Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Dersom du triller mopeden, så kjører du etter loven. Så da kan du nok vente deg fyllekjøring, kjøring med passasjer og eventuelt uten hjelm. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Det er egentlig ikke lov å bruke vanlig pedalsykkel i fylla, heller, selv om det naturlig nok er sjelden folk tas for det. Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Om jeg ikke husker feil, så kan du sykle så lenge du ikke er ut av stand til å sykle (altså kan du sykle med promille, men dersom du ikke er helt stødig så kan du ikke) Endret 1. oktober 2012 av HeloLars Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Om jeg ikke husker feil, så kan du sykle så lenge du ikke er ut av stand til å sykle (altså kan du sykle med promille, men dersom du ikke er helt stødig så kan du ikke) Haha, seriøst? Så vist en alkoholiker setter seg på sykkelen så kan han sykle med 2 i promille bare fordi han greier å sykle stødig? Han har like nedsatt reaksjonsevne som en ikke akliss skulle man tro, selv om balansen er "tilbake" Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Ja, men forskjellen er her at han antageligvis ikke kjører i 40-50 km/t, men heller 10-15 (selv om jeg har vært oppe i rundt 30-40 km/t på trøsykkel), og da har han bedre tid å reagere på. Han kan også som oftest gjøre mindre skade enn det en person bak rattet på en bil eller på en moped kan gjøre, siden trøsykler er mindre og går tregere. Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Når du sitter på mopeden kjører du. Når du triller mopeden og går ved siden av, går du. Vil tro dette går som fyllekjøring. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 .. er forvirra jeg kjøre jo teknisk sett ikke mopeden! Jo du kjørte den, gikk du langs den så var det noe annet. Beste du kan gjør er å innrømme det som skjedde men fortelle at du var under inntrykke at du bare trilte den, det er litt strafferabatt og hente, men ikke betydelig, så du mister nok lappen får utsettelse på billappen, og om du er heldig bare en bot ellers får du fengsel/samfunnstraff. Jeg, om jeg ikke husker feil, vil påstå at det er det samme om du hadde syklet på sykkel for det er like ulovlig, da det og er et "kjøretøy"; så da er det like ulovlig på moped. -frank Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 På trøsykkel er det såvidt jeg vet ingen promillegrense. Men om du kjørte i fylla blir et åpent definisjonsspørsmål. Havner du i en ulykke vil jeg tro du "fylle"kjørte, selv om du kun hadde en halv øl. Lenke til kommentar
Adriann Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 På trøsykkel er det såvidt jeg vet ingen promillegrense. Men om du kjørte i fylla blir et åpent definisjonsspørsmål. Havner du i en ulykke vil jeg tro du "fylle"kjørte, selv om du kun hadde en halv øl. De e ikkje lov å sykkle me trøsykkel me promille. du får ikkje like stor bot/advarsen men du har ikkje lov. Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 På trøsykkel er det såvidt jeg vet ingen promillegrense. Men om du kjørte i fylla blir et åpent definisjonsspørsmål. Havner du i en ulykke vil jeg tro du "fylle"kjørte, selv om du kun hadde en halv øl. De e ikkje lov å sykkle me trøsykkel me promille. du får ikkje like stor bot/advarsen men du har ikkje lov. Vegtrafikkloven §21 sier følgende: Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter. Samtidig sier Vegtrafikkloven §22 dette: Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven. Syklister faller dermed ut av §22, ettersom (de fleste) sykler ikke har motor, og kan dermed føre en sykkel han/hun kan føre kjøretøyet på en trygg måte. Ellers finner jeg ingenting som omtaler §21 med straff, unntatt andre ledd, som omtaler kjøre- og hviletid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå