Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Brøk på Texas 84 Plus (TI-84)

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til å regne med brøk på kalkulatoren. Vanligvis om jeg skriver inn f. eks (1/2) så fra jeg da 0.5 til svar, men jeg vil ha det til å være oppgitt som en brøk. Dette har jeg allerede fått til ved å skrive det slik (1/2) forså å trykke math og velge "Frac".

Det jeg lurer på er hvordan i allverden jeg skal kunne regne to brøker sammen? Får error omtrent uansett hva jeg gjør. Jeg prøver å skrive det slik (1/2)->Frac+(1/2)->Frac og da får jeg error. Har også prøvd å sette parantes rundt både brøken og Frac, men får error.

Noen som vet? Trenger brøkregning da det er mer nøyaktig en desimaltall og dersom jeg bruker desimaltall ved flere regneopperasjoner blir svaret mer og mer unøyaktig.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd "1/2+1/2->Frac"?

Svaret her blir jo 1, men prøver du for eksempel "1/2+1/3->Frac" får du 5/6 i svar.

Alternativt kan du bare finne svaret i desimaler og trykke Ans->Frac etterpå. For eksempel "1/2+1/3" -> enter -> ,833333333 -> 2nd+ANS -> Math -> Frac -> 5/6.

Endret av Slutsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvd "1/2+1/2->Frac"?

Svaret her blir jo 1, men prøver du for eksempel "1/2+1/3->Frac" får du 5/6 i svar.

Alternativt kan du bare finne svaret i desimaler og trykke Ans->Frac etterpå. For eksempel "1/2+1/3" -> enter -> ,833333333 -> 2nd+ANS -> Math -> Frac -> 5/6.

Vet du forresten hvordan jeg kan forsette? Dersom jeg har f. eks (1/2)+(3/4)->Frac+8. Altså i en regneoperasjon og ikke fler der jeg må trykke "Ans" hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...