Minus Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Hei, har noen spørsmål angående det å ha utvidet læretid. Jeg er selv i en situasjon der jeg er lærling, men har ikke gått den aktuelle faglinjen på VGS for å bli lærling i nettopp dette faget. (Gikk Medier og komm., men skal bli elektriker) Siden ingenting regulerer lønnen (tariffens syn på det er at lønnen er semesterbasert) lurer jeg på om jeg har krav på noe. Lærling 5 halvår 78,56 Lærling 6 halvår 89,78 Lærling 7 halvår 101,00 Lærling 8 halvår 123,45 Lærling 9 halvår 168,34 Jeg har gjennomført eksamene som behøves for å gå opp til fagprøve gjennom opplæringskontoret som privatist. Så det er kun å få timene som står igjen. (Har jobbet 2 av 4 år) Jeg begynte som en "vanlig" lærling på 5. halvår. Nå skulle jeg, etter to år i bedriften være på halvår nr 9, men lærlingeansvarlig i bedriften mener jeg skal holdes igjen på 8. halvår i ett år, siden jeg ikke har skole.. Dette synes jeg er rimelig urettferdig, da jeg kan bevise min kompetanse, tilsvarende vanlig VG1/2/3 med mine privatisteksamenskarakterer. I loven står det "Som gjennomgått opplæring skal ein og rekne med oppnådd kompetanse etter realkompetansevurdering jf. § 4-13 eller etter eksamen bestått som privatist." Har jeg noe å "slå i bordet" med her? Jeg kan også legge til at jeg jobber svært selvstendig sammenlignet med lærlinger som har gått skole, og vært lærling rundt ett år, jeg går altså ikke rundt og suller, men produserer mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå