Gå til innhold

134 stemmer

1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

• Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Svar til Civilix:

Jeg er ingen forsker. Har lite peiling på hvordan vitenskapsmenn går frem for å finne ut fakta. Dette temaet er heller ikke noe jeg kan best. For å si det på den måten. Jeg har ikke fordypet meg i meditasjon. Jeg husker at vi mediterte i forbindelse med Kung Fu, en kampsport, og at vi gjorde det for å bli bedre skjerpet, og konsentrert.

Jeg har nå kommet med veldig mange linker til vitenskaplige tidsskrifter. Hvordan de går frem, om de har gjort alt helt etter boka, etc. Det kan jeg ikke uttale meg om. Men det er slik jeg ser det, flere ting som taler for at meditasjon har noe for seg enn motsatt.

Uansett var jo ikke dette poenget. Poenget med meditasjon. Hva er det opprinnelig? Hva ER meditasjon?

Pythagoras brukte det som en ren psykologisk sak. Han satte seg ned å mediterte over dagen, og mediterte over hva han hadde gjort av bra ting og ting som ikke var fult så bra, og så tenkte han ut en måte han kunne forbedre seg på til neste dag.

Poenget er at meditasjon kan være så mye forskjellig, for forskjellige mennesker.

Noen tenker på det som en teknikk som skal øke den mentale kapasiteten, og så videre. Og mange går langt i å hevde dette. Andre ser på meditasjon som ren avslapning fra hverdagens stress og mas.

Spørsmålet i denne diskusjonen var vel opprinnelig om elever i grunnskolen og ellers kan ha godt av å meditere litt. Sette seg ned i ring sammen med andre. Jeg ser flere positive ting ved det. Det rent sosiale. Det at man slapper av, og ikke stresser. Stress kan jo føre til manglende konsentrasjon i timene.

Saken er at mange får noe ut av meditasjon. Det får dem til å falle mer til ro, og til å bli mer samlet. Konsentrert. Jeg skjønner at du er skeptisk, om dette er noe du hovedsakelig forbinder med religion. Og du forbinder religion igjen med blind overtro. Jeg ser det imidlertid ikke på det slik. Det er sjelden jeg mediterer, men når jeg en sjelden gang gjør det, så er det for å avstresse, få en indre ro og harmoni.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)

Jeg bryr meg mindre om hva mennsker driver på med i sin egen tid, men akkurat som med bønnerom har jeg veldig mye mot meditasjon som en del av skolen.

Jeg er heller ikke vitenskapsmann, men jeg kjenner til den vitenskaplige metoden. Og jeg er skeptisk til alt, inkludert vitenskap, fordi det er veldig mye dårlig vitenskap der ute.

Og du har gitt god linker men du ser at i de fleste artiklene sies det bare at det er muligheter, veldig få av de sier at de kan konkludere med noe som helst.Og der de konkluderer har de stilt veldig dårlige spørsmål.

Grunnen til at meditasjon kom opp som tema var at noen sa at det burde inn i skolen, noe jeg mener er idiotisk da det ikke finnes noe bevis for at det har noe for seg. Det har blitt linket til mye pseudovitenskap her men ingen beviser som er gode nok til at det burde presenteres i skolen.

Lenke til kommentar

Hvor i alle dager er det dere går på skole hvis dere tror at å bruke et rom som ellers står tomt i friminuttet koster penger???

Les hele tråden, dette har blitt svart på.

Nei, det er ikke det. Noen har sagt at rommet må låses opp og igjen, og det er selvsagt feil, for rommet vil bli brukt i timene før og etter, så alt som trengs å gjøres er å IKKE låse rommet!

Lenke til kommentar

Hvor i alle dager er det dere går på skole hvis dere tror at å bruke et rom som ellers står tomt i friminuttet koster penger???

Les hele tråden, dette har blitt svart på.

Nei, det er ikke det. Noen har sagt at rommet må låses opp og igjen, og det er selvsagt feil, for rommet vil bli brukt i timene før og etter, så alt som trengs å gjøres er å IKKE låse rommet!

Jeg kommenterte på det i post #42, og RWS kom med en lengre forklaring i post #43, så les hele tråden hvis du ønsker å bidra til diskusjonen.

Lenke til kommentar

Og? Det er ikke et argument, det er en "hva om det og det og det også skjer".

Løsningen er enkel: Man setter opp ett rom til elevenes benyttelse, og lar elevrådet ta seg av timeplanen.

Hvordan koster dette en eneste krone?

Men det er ikke ett rom til elevenes benyttelse styrt av elevrådet det spørres om...

Og hvis du tviler på at noen av de tingene vi sa var riktig, argmenter mot det da. Det er slik en diskusjon fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg så ingen grunn til å gjøre det, dere tok så åpenbart feil :)

Og jo, det er faktisk akkurat det det spørres om. Det ble tabloidisert av avisene til å si "muslimsk bønnerom", men det de spurte om var "et rom som vi kan be i så vi slipper å gjøre det i kantina eller ute om vinteren".

Lenke til kommentar

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

Forbud mot burka er en helt annen diskusjon med andre argumenter.

Ingen snakker om å forby bønn i skolen.

Og hvor skal bønnen forgå uten bønnerom????? I klasserommet? Med de forstyrrelsene det gir..så ganske relevant dette kontra burka.Gjelder å se saken i ett videre perspektiv serru;)

Hvorfor MÅ bønnen foregå i et spesielt bønnerom?

Må ikke,men hvor mener du det bør være?

Oppi hodet og i hjertet til den som ber.

:)

Godt svart,det mener jeg;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt for bønne rom hvis alle religiøse kunne bruke dette. Ikke bare muslimer, men også kristne, buddister og hva nå enn det måtte være. Jeg støtter særlig kristen bønn, men hvis man skal ha ett bønne rom i en skole så kan man ikke stenge ute andre trossamfunn. Dette blir feil etter kristen lære. Alle skal behandles med respekt selv om vi mener at synet demmes er totalt feil, og tar avstand fra enkelte av deres holdninger.

Endret av BirgerCaC
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nope, helt feil. Det var elevene som ba om det, skolen som planla det, og pressen som stoppet det. IRN kom inn seinere. Vær JÆVLIG forsiktig med påstandene dine, og sjekk kildene.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3480560.ece

Merk også at blant de som støtter forslaget er Den Norske Kirke.

Og rommet er konsekvent fra skolens side omtalt som "Stillerom". Så vær så snill å skjerp deg når du skal gå inn og rette på andre.

Lenke til kommentar

Vil heller foreslå masse friluft og natur. La onga vere onga!! og ikkje prøv å forvandle dei til noko dei ikkje er!!

Trur det er viktig å ikkje leike for mykje med vonde ånder, det er alt for lett å bli fanga i slike destruktive ting. Det er naivt å tru at 14-åringar skal kunne sitte i buddha-stilling og humre uten at en av to ting skjer; 1. dei blir fanga av vonde ånder som kjem til å øydelegge dei. 2. Dei blir så rastlause i matte og norsk fordi dei MÅ sitte 45 minutt heilt i ro for å utvide sin mentale horisont...

Ein annen ting som gjær at eg skrattler av mediterings-skulen, kvar skal tida bli tatt frå? Allereide blir alt for masse tid brukt på tull og fjoll i skulen, elevar skal streve etter å kunne pytagoras ikkje nirvana! Tvilar på at elevar vil sitte 3-4 timar extra i veka for å meditere, INGEN elevar har interesse av det..

Uansett så får alle elevar mange fritimar på vgs, då kan dei sitte å meditere (leike hindu) eller gjære noko meir fornuftig :)

Du har jo allerede svaret i innlegget ditt, tiden ville vel i følge deg bli tatt fra alt det andre våset de har printet inn på timeplanen. Jeg har som dere selv gått på barneskole, og vi kan vel alle være enige om at ungene har tid til å sette av 15-30 minutter til meditasjon hver dag. Som sagt i et tidligere innlegg, ville alternativet for dem vært å dra hjem og å sitte foran TVen eller dataen og spille videospill. Dette handler ikke bare om å få roligere barn på skolen, men hvis vi lærer noen generasjoner dette, vil dette forhåpentligvis til slutt bli en viktig del av manges liv. Folk vil lære hvordan de skal meditere og hvorfor, og det vil bli en sunn og viktig rutine. Men ett steg om gangen.

For det andre; Jeg tror det skal veeldig mye til før noen onde ånder (hvis man tror på slike) skulle komme inn i sinnet til et barn. Dessuten er det snakk om guidet veiledning. Der lærer man seg også å få et sterkere sinn, og dermed blir det svært lite sannsynlig at vi får besatte skolebarn :)

Poenget er også at de faktisk ikke blir rastløse. Det er jo hele poenget med meditasjon. Alle kan meditere, uavhengig av sykdom, og det er derfor dette bør læres i en tidlig alder.

Jeg tror innlegget ditt gjenspeiler ignoransen i samfunnet når det kommer til meditasjon og hva det faktisk innebærer. Det er et genialt konsept og vesten ligger laaaangt bak sånn sett. Joda, vi kan skryte på oss en god del ting, men meditasjon og avslapping vet vi ikke mye om. Det er kanskje på tide å slutte å være så arrogante og dømmende ovenfor ting man ikke vet hva er, og heller åpne seg opp for ting som faktisk kan funke? Tro det eller ei, men Obama har ikke svaret på alt.

(En ting skal du likevel ha rett i; barn trenger å komme i kontakt med naturen igjen. De aller fleste av oss trenger det. Vi er stengt inne i grå bygninger dag ut og dag inn og tror vi lever livet, forhåpentligvis kan den neste generasjonen bevise at vi tar feil.)

Har allerede nevnt natur og friluft, men ein ting til som kan nevnast er; burde vi ikkje i 2012 kunne ta med oss gameboyen inn i læringa? Trur ikkje elevar på noko trinn vil bli meir motivert av meditasjon, men viss deira interesser blir tatt med inn i faget vil dei jo automatisk lære. Vil heller ha meir data i skulen, og oppgåver som unge idag kan kjenne seg igjen i. Då nytter det ikkje å ha lærebøker frå 70-80 tallet, ha lærarar som ikkje aner kva facebook er for noko og ein læreplan som er så tørr at ein knekkebrød i ørkenen kan gi en vann i munnen!

Er forsåvidt enig i at elevar bør lære meir om meditasjon, samt alle andre religiøse handlingar, men trur ikkje at det er noko ein bør praktisere med tvang på skulen! Fleire av dykk har skreve ovanfor at de vil ha ein religionsfri skule, dette går vi ikkje ved å innføre ein ny religion i skulen.

Nå er ikke jeg (på tross av hva jeg gjør nå og flere timer hver dag, desverre) så veldig glad i databruk. Jeg mener vi bruker altfor mye tid foran skjermen som heller kunne blitt brukt ute i naturen. Nå kommer jo vinteren, og det er jo ikke akkurat så digg å være ute 4-5 timer hver dag, men jeg synes alt elektronikk har fullstendig tatt over livene våres. Jeg vet at dette er svært viktig for globalisering og vi lærer veldig mye av det, men det må da kunne gå an å endre denne negative utviklingen. Barn har i alle år vært aktivt ute og lekt (eller sittet foran tavlen og lært) UTEN datamaskiner. På VGS hadde vi dataer i hver time, og jeg kan med sikkerhet si at det bare var noen få som fulgte med hva som ble sagt.

PCer forstyrrer undervisningen. Det hadde sikkert vært gøy for barna og sitte foran skjermen til de ble firkantet i øynene, men det er nok ikke særlig lurt i forhold til læring. Om de skulle brukt PCer mer i skolen, måtte i hvert fall Internett vært stengt av - Såpass lærte jeg fra VGS :)

For å endre på holdningen i samfunnet, tror jeg man må begynne med de yngste generasjonene og få dem til å vende seg av å være så avhengige av elektronikk. Spørs bare om de bortskjemte bomullsbarna får lov av foreldrene sine... Julen kommer jo nå, det hadde jo vært forferdelig om de ikke fikk den nye iPhonen i gave.

Lenke til kommentar

Vil heller foreslå masse friluft og natur. La onga vere onga!! og ikkje prøv å forvandle dei til noko dei ikkje er!!

Trur det er viktig å ikkje leike for mykje med vonde ånder, det er alt for lett å bli fanga i slike destruktive ting. Det er naivt å tru at 14-åringar skal kunne sitte i buddha-stilling og humre uten at en av to ting skjer; 1. dei blir fanga av vonde ånder som kjem til å øydelegge dei. 2. Dei blir så rastlause i matte og norsk fordi dei MÅ sitte 45 minutt heilt i ro for å utvide sin mentale horisont...

Ein annen ting som gjær at eg skrattler av mediterings-skulen, kvar skal tida bli tatt frå? Allereide blir alt for masse tid brukt på tull og fjoll i skulen, elevar skal streve etter å kunne pytagoras ikkje nirvana! Tvilar på at elevar vil sitte 3-4 timar extra i veka for å meditere, INGEN elevar har interesse av det..

Uansett så får alle elevar mange fritimar på vgs, då kan dei sitte å meditere (leike hindu) eller gjære noko meir fornuftig :)

Du har jo allerede svaret i innlegget ditt, tiden ville vel i følge deg bli tatt fra alt det andre våset de har printet inn på timeplanen. Jeg har som dere selv gått på barneskole, og vi kan vel alle være enige om at ungene har tid til å sette av 15-30 minutter til meditasjon hver dag. Som sagt i et tidligere innlegg, ville alternativet for dem vært å dra hjem og å sitte foran TVen eller dataen og spille videospill. Dette handler ikke bare om å få roligere barn på skolen, men hvis vi lærer noen generasjoner dette, vil dette forhåpentligvis til slutt bli en viktig del av manges liv. Folk vil lære hvordan de skal meditere og hvorfor, og det vil bli en sunn og viktig rutine. Men ett steg om gangen.

For det andre; Jeg tror det skal veeldig mye til før noen onde ånder (hvis man tror på slike) skulle komme inn i sinnet til et barn. Dessuten er det snakk om guidet veiledning. Der lærer man seg også å få et sterkere sinn, og dermed blir det svært lite sannsynlig at vi får besatte skolebarn :)

Poenget er også at de faktisk ikke blir rastløse. Det er jo hele poenget med meditasjon. Alle kan meditere, uavhengig av sykdom, og det er derfor dette bør læres i en tidlig alder.

Jeg tror innlegget ditt gjenspeiler ignoransen i samfunnet når det kommer til meditasjon og hva det faktisk innebærer. Det er et genialt konsept og vesten ligger laaaangt bak sånn sett. Joda, vi kan skryte på oss en god del ting, men meditasjon og avslapping vet vi ikke mye om. Det er kanskje på tide å slutte å være så arrogante og dømmende ovenfor ting man ikke vet hva er, og heller åpne seg opp for ting som faktisk kan funke? Tro det eller ei, men Obama har ikke svaret på alt.

(En ting skal du likevel ha rett i; barn trenger å komme i kontakt med naturen igjen. De aller fleste av oss trenger det. Vi er stengt inne i grå bygninger dag ut og dag inn og tror vi lever livet, forhåpentligvis kan den neste generasjonen bevise at vi tar feil.)

Har allerede nevnt natur og friluft, men ein ting til som kan nevnast er; burde vi ikkje i 2012 kunne ta med oss gameboyen inn i læringa? Trur ikkje elevar på noko trinn vil bli meir motivert av meditasjon, men viss deira interesser blir tatt med inn i faget vil dei jo automatisk lære. Vil heller ha meir data i skulen, og oppgåver som unge idag kan kjenne seg igjen i. Då nytter det ikkje å ha lærebøker frå 70-80 tallet, ha lærarar som ikkje aner kva facebook er for noko og ein læreplan som er så tørr at ein knekkebrød i ørkenen kan gi en vann i munnen!

Er forsåvidt enig i at elevar bør lære meir om meditasjon, samt alle andre religiøse handlingar, men trur ikkje at det er noko ein bør praktisere med tvang på skulen! Fleire av dykk har skreve ovanfor at de vil ha ein religionsfri skule, dette går vi ikkje ved å innføre ein ny religion i skulen.

Nå er ikke jeg (på tross av hva jeg gjør nå og flere timer hver dag, desverre) så veldig glad i databruk. Jeg mener vi bruker altfor mye tid foran skjermen som heller kunne blitt brukt ute i naturen. Nå kommer jo vinteren, og det er jo ikke akkurat så digg å være ute 4-5 timer hver dag, men jeg synes alt elektronikk har fullstendig tatt over livene våres. Jeg vet at dette er svært viktig for globalisering og vi lærer veldig mye av det, men det må da kunne gå an å endre denne negative utviklingen. Barn har i alle år vært aktivt ute og lekt (eller sittet foran tavlen og lært) UTEN datamaskiner. På VGS hadde vi dataer i hver time, og jeg kan med sikkerhet si at det bare var noen få som fulgte med hva som ble sagt.

PCer forstyrrer undervisningen. Det hadde sikkert vært gøy for barna og sitte foran skjermen til de ble firkantet i øynene, men det er nok ikke særlig lurt i forhold til læring. Om de skulle brukt PCer mer i skolen, måtte i hvert fall Internett vært stengt av - Såpass lærte jeg fra VGS :)

For å endre på holdningen i samfunnet, tror jeg man må begynne med de yngste generasjonene og få dem til å vende seg av å være så avhengige av elektronikk. Spørs bare om de bortskjemte bomullsbarna får lov av foreldrene sine... Julen kommer jo nå, det hadde jo vært forferdelig om de ikke fikk den nye iPhonen i gave.

Er delvis enig, men trur like vell at unge må lære seg "seriøs" databruk. Dei må lære seg at å bruke en data er ikkje å spele på 1001spill..

Så nevnte du at barn ikkje likar å være ute i 4-5 timar, då må du ha glømt barndomsminna dine frå skitur og kjelkekjøring.. Barn elskar å være ute i snøv, og det har dei godt av! Eg vil ha meir skidagar i skulen, og ha MEIR friluft!

Lenke til kommentar
Er delvis enig, men trur like vell at unge må lære seg "seriøs" databruk. Dei må lære seg at å bruke en data er ikkje å spele på 1001spill..

Så nevnte du at barn ikkje likar å være ute i 4-5 timar, då må du ha glømt barndomsminna dine frå skitur og kjelkekjøring.. Barn elskar å være ute i snøv, og det har dei godt av! Eg vil ha meir skidagar i skulen, og ha MEIR friluft!

Er lett å glemme slike ting når man blir litt eldre ;) Men det er jo sant som du sier. Å være innestengt i støvete klasserom med heslige gardiner er ikke bra for noen.

Lenke til kommentar

Man kan be hvor som helst, man trenger ikke være i et viss rom eller kledd i praktfulle klær så jeg sier nei pga økonomisk og med tanke på et multireligiøst samfunn (eller ateist). Men der finnes jo KRISTNE skoler også.

Jeg gikk på Møre Ungdomskole i Ålesund, det er en herlig og fantastisk skole og jeg kan anbefale Kristne foreldre å sende barna sine der om de er enige :)

Lenke til kommentar

Nope, helt feil. Det var elevene som ba om det, skolen som planla det, og pressen som stoppet det. IRN kom inn seinere. Vær JÆVLIG forsiktig med påstandene dine, og sjekk kildene.

http://www.nettavise...icle3480560.ece

Merk også at blant de som støtter forslaget er Den Norske Kirke.

Og rommet er konsekvent fra skolens side omtalt som "Stillerom". Så vær så snill å skjerp deg når du skal gå inn og rette på andre.

Du referer til en artikkel publisert 26.09.12

Min link ga en artikkel publisert 24.04.12

Hva tror du skjedde først?

Er det helt utenkelig at IRN etter å ha feilet i første runde endret strategi? Ja, jeg har valgt mine påstander forsiktig, kansje du skulle gjort det samme.

Den norske kirke sine uttalelser seg jeg ikke hvordan kan være relevante for saken.

"Bønnerom" eller "stillerom for bønn" er bare navn, og uten å være for negativ ser jeg ikke at dette prøveprosjektet vil bli noen stor suksess grunnet hvor åpent det er definert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du referer til en artikkel publisert 26.09.12

Min link ga en artikkel publisert 24.04.12

Hva tror du skjedde først?

Er det helt utenkelig at IRN etter å ha feilet i første runde endret strategi? Ja, jeg har valgt mine påstander forsiktig, kansje du skulle gjort det samme.

Den norske kirke sine uttalelser seg jeg ikke hvordan kan være relevante for saken.

"Bønnerom" eller "stillerom for bønn" er bare navn, og uten å være for negativ ser jeg ikke at dette prøveprosjektet vil bli noen stor suksess grunnet hvor åpent det er definert.

Så finn en kilde på at IRN var involvert på Hellerud skole før 26.9.

Du har ikke en kilde, du har en tom påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...