Gå til innhold

  

134 stemmer

  1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

    • Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Og så ber vi om bevis for at bønn funker. Kom igjen, let godt :)

Jeg bruker bønn som meditasjon;)

Nei. Jeg kødder ikke. Jeg forestiller meg at Gud er min egen bevissthet som hører alt det jeg sier i min bønn, men jeg ber ikke om ting og tang. Jeg folder hendene setter meg ned med beina i kors og med foldede hender, og så trener jeg på å holde fokus på å ikke tenke en tanke så lenge det er mulig, og når tanken kommer så lar jeg den bare passere, jeg vurderer den enten som god eller dårlig, også fokuserer jeg på sansene mine igjen (hørsel) og på følelsen jeg har i kroppen, uten å tenke en tanke (ord, forestillinger etc) bare kjenne på min egen eksistens. Det gir meg så god ro, og jeg blir så fokusert av det! Det fungerer på meg i alle fall. Så da fungerer det.

 

Men det er egentlig ingen bønn da. For når man ber enn bønn, så ber man om noe. F.eks. så ber man Gud om at han ikke skal lede oss inn i fristelse. Siden de kristne tror på en Gud som ville ha ledet dem inn i fristelse dersom de ikke ba han om å ikke gjøre det", og de tolker guds fraværenhet som et svar fra Gud"... Derfor sier mange også: Ikke led meg inn i fristelse, for jeg finner veien selv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil heller foreslå masse friluft og natur. La onga vere onga!! og ikkje prøv å forvandle dei til noko dei ikkje er!!

 

Trur det er viktig å ikkje leike for mykje med vonde ånder, det er alt for lett å bli fanga i slike destruktive ting. Det er naivt å tru at 14-åringar skal kunne sitte i buddha-stilling og humre uten at en av to ting skjer; 1. dei blir fanga av vonde ånder som kjem til å øydelegge dei. 2. Dei blir så rastlause i matte og norsk fordi dei MÅ sitte 45 minutt heilt i ro for å utvide sin mentale horisont...

 

Ein annen ting som gjær at eg skrattler av mediterings-skulen, kvar skal tida bli tatt frå? Allereide blir alt for masse tid brukt på tull og fjoll i skulen, elevar skal streve etter å kunne pytagoras ikkje nirvana! Tvilar på at elevar vil sitte 3-4 timar extra i veka for å meditere, INGEN elevar har interesse av det..

 

Uansett så får alle elevar mange fritimar på vgs, då kan dei sitte å meditere (leike hindu) eller gjære noko meir fornuftig :)

 

Du har jo allerede svaret i innlegget ditt, tiden ville vel i følge deg bli tatt fra alt det andre våset de har printet inn på timeplanen. Jeg har som dere selv gått på barneskole, og vi kan vel alle være enige om at ungene har tid til å sette av 15-30 minutter til meditasjon hver dag. Som sagt i et tidligere innlegg, ville alternativet for dem vært å dra hjem og å sitte foran TVen eller dataen og spille videospill. Dette handler ikke bare om å få roligere barn på skolen, men hvis vi lærer noen generasjoner dette, vil dette forhåpentligvis til slutt bli en viktig del av manges liv. Folk vil lære hvordan de skal meditere og hvorfor, og det vil bli en sunn og viktig rutine. Men ett steg om gangen.

 

For det andre; Jeg tror det skal veeldig mye til før noen onde ånder (hvis man tror på slike) skulle komme inn i sinnet til et barn. Dessuten er det snakk om guidet veiledning. Der lærer man seg også å få et sterkere sinn, og dermed blir det svært lite sannsynlig at vi får besatte skolebarn :)

 

Poenget er også at de faktisk ikke blir rastløse. Det er jo hele poenget med meditasjon. Alle kan meditere, uavhengig av sykdom, og det er derfor dette bør læres i en tidlig alder.

 

Jeg tror innlegget ditt gjenspeiler ignoransen i samfunnet når det kommer til meditasjon og hva det faktisk innebærer. Det er et genialt konsept og vesten ligger laaaangt bak sånn sett. Joda, vi kan skryte på oss en god del ting, men meditasjon og avslapping vet vi ikke mye om. Det er kanskje på tide å slutte å være så arrogante og dømmende ovenfor ting man ikke vet hva er, og heller åpne seg opp for ting som faktisk kan funke? Tro det eller ei, men Obama har ikke svaret på alt.

 

(En ting skal du likevel ha rett i; barn trenger å komme i kontakt med naturen igjen. De aller fleste av oss trenger det. Vi er stengt inne i grå bygninger dag ut og dag inn og tror vi lever livet, forhåpentligvis kan den neste generasjonen bevise at vi tar feil.)

 

Har allerede nevnt natur og friluft, men ein ting til som kan nevnast er; burde vi ikkje i 2012 kunne ta med oss gameboyen inn i læringa? Trur ikkje elevar på noko trinn vil bli meir motivert av meditasjon, men viss deira interesser blir tatt med inn i faget vil dei jo automatisk lære. Vil heller ha meir data i skulen, og oppgåver som unge idag kan kjenne seg igjen i. Då nytter det ikkje å ha lærebøker frå 70-80 tallet, ha lærarar som ikkje aner kva facebook er for noko og ein læreplan som er så tørr at ein knekkebrød i ørkenen kan gi en vann i munnen!

 

Er forsåvidt enig i at elevar bør lære meir om meditasjon, samt alle andre religiøse handlingar, men trur ikkje at det er noko ein bør praktisere med tvang på skulen! Fleire av dykk har skreve ovanfor at de vil ha ein religionsfri skule, dette går vi ikkje ved å innføre ein ny religion i skulen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Learning to Pay Attention

Importantly, the subjects did not meditate during the attentional blink task. So these results indicate that intensive mental training can produce lasting and significant improvements in the efficient distribution of attentional resources among competing stimuli, even when individuals are not actively using the techniques they have learned.
Lenke til kommentar

Her er en vitenskapelig artikkel som beskriver at meditason gjør deg mer kreativ:

http://www.scienceda...20419102317.htm

 

...Overskriften sier i alle fall det.

Fint at du her inrømmer å ikke ha lest artikkelen, så da tar jeg også å hopper over å lese den og bare konkluderer med at artikkelen ikke gir bevis.

 

Her er en annen:

 

http://www.scienceda...20711104811.htm

Evidence Supports Health Benefits of 'Mindfulness-Based Practices'

ScienceDaily (July 11, 2012) — Specific types of "mindfulness practices" including Zen meditation have demonstrated benefits for patients with certain physical and mental health problems, according to a report in the July Journal of Psychiatric Practice.

 

So far there's little evidence on which patients are most likely to benefit, but Dr Marchand suggests that patient preferences and enthusiasm are a good guide

 

Ikke bare er studien begrenser til syke personer, men også blandt syke personer skjer det at det ikke har noen effekt. De klarer også å si at der hvor placebo er mest sansyndlig ser man også best resultat, jeg er ingen doktor men jeg tror jeg ser hva som skjer her.

 

Har du noen flere linker som sier at det ikke er noe bevis?

Lenke til kommentar

OK, det har vært litt diskusjon i Oslo om Hellerud VGS skulle kunne ha bønnerom eller ikke. Hva mener du?

 

Selv mener jeg at skolebyråden gjorde det rette da han satte foten ned. Skolen skal være et sted for undervisning ikke noenslags moské eller kirke.

 

Det er noen som trekker frem religionsfrihet her, men det er å være på villspor. Du har rett til å tro hva du vil, men du kan ikke kreve at andre legger til rette for din utøvelse.

 

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

Lenke til kommentar

(...)

Er forsåvidt enig i at elevar bør lære meir om meditasjon, samt alle andre religiøse handlingar, men trur ikkje at det er noko ein bør praktisere med tvang på skulen! Fleire av dykk har skreve ovanfor at de vil ha ein religionsfri skule, dette går vi ikkje ved å innføre ein ny religion i skulen.

 

Elever burde definitivt lære om alle de store religionene da det er nyttig å kjenne til hva de handler om, men det er viktig å bemerke forskjellen på å lære om og følge en religion. Grunnen til at vi lærer barn om religion er ikke pascals wager men at det fortsatt er så mange religiøse i verden at man vil klare seg bedre om man kjenner til hva ideer de har om verden.

 

Når verden(eller rettere sagt alle i-landene) har en majoritet av sekulære mennesker faller behovet for religionundervisning i skolen også ut.

Lenke til kommentar

(...)

Er forsåvidt enig i at elevar bør lære meir om meditasjon, samt alle andre religiøse handlingar, men trur ikkje at det er noko ein bør praktisere med tvang på skulen! Fleire av dykk har skreve ovanfor at de vil ha ein religionsfri skule, dette går vi ikkje ved å innføre ein ny religion i skulen.

 

Elever burde definitivt lære om alle de store religionene da det er nyttig å kjenne til hva de handler om, men det er viktig å bemerke forskjellen på å lære om og følge en religion. Grunnen til at vi lærer barn om religion er ikke pascals wager men at det fortsatt er så mange religiøse i verden at man vil klare seg bedre om man kjenner til hva ideer de har om verden.

 

Når verden(eller rettere sagt alle i-landene) har en majoritet av sekulære mennesker faller behovet for religionundervisning i skolen også ut.

 

Godt skreve, heilt enig! :)

Lenke til kommentar

Her er en vitenskapelig artikkel som beskriver at meditason gjør deg mer kreativ:

http://www.scienceda...20419102317.htm

 

...Overskriften sier i alle fall det.

Fint at du her inrømmer å ikke ha lest artikkelen, så da tar jeg også å hopper over å lese den og bare konkluderer med at artikkelen ikke gir bevis.

Jasså. Du konkluderer med at jeg ikke har lest den? Basert på dette?

Jo. Jeg har faktisk lest den. Så ingen vits å fremstå som en hovmodig bedreviter, som setter deg på din høye hest for så og snakke ned til meg. Det jeg sa her var ikke annet enn faktum: OVERSKRIFTEN SIER I ALLE FALL DET! Forstår du ingen ting? Skriver vitenskaplige magasiner feilaktige overskrifter først, og så motbeviser dem i artikkelene? Jeg har aldri vært borte i den praksisen før. Kan du vise til noe liknende f.eks. på forskning.no?

 

 

Så står det følgende:

 

This study is a clear indication that the advantages of particular types of meditation extend much further than simply relaxation. The findings support the belief that meditation can have a long-lasting influence on human cognition, including how we think and how we experience events.

 

Men dette betyr ikke at det hjelper pasienter innen helsevesenet/på sykehus, så alt for mye... Men funnene støtter 'troen på at meditasjon kan ha langvarlig påvirkning på menneskelig kognisjon, inkludert hvordan vi tenker og hvordan vi opplever ting....

 

Så du tar feil... Selv om ikke det kan helbrede syke pasienter, så hjelper det for det som står beskrevet i teksten.

 

 

Så står det:

 

Different types of meditation have different effects

These findings demonstrate that not all forms of meditation have the same effect on creativity. After an Open Monitoring meditation the participants performed better in divergent thinking, and generated more new ideas than previously, but Focused Attention (FA) meditation produced a different result. FA meditation also had no significant effect on convergent thinking leading to resolving a problem.

 

 

 

Her er en annen:

 

http://www.scienceda...20711104811.htm

Evidence Supports Health Benefits of 'Mindfulness-Based Practices'

ScienceDaily (July 11, 2012) — Specific types of "mindfulness practices" including Zen meditation have demonstrated benefits for patients with certain physical and mental health problems, according to a report in the July Journal of Psychiatric Practice.

 

So far there's little evidence on which patients are most likely to benefit, but Dr Marchand suggests that patient preferences and enthusiasm are a good guide

 

Ikke bare er studien begrenser til syke personer, men også blandt syke personer skjer det at det ikke har noen effekt. De klarer også å si at der hvor placebo er mest sansyndlig ser man også best resultat, jeg er ingen doktor men jeg tror jeg ser hva som skjer her.

 

Har du noen flere linker som sier at det ikke er noe bevis?

 

"Dr Marchand found evidence that MBSR and MBCT have "broad-spectrum" effects against depression and anxiety and can also decrease general psychological distress.

 

Based on the evidence, MBCT can be "strongly recommended" as an addition to conventional treatments (adjunctive treatment) for unipolar depression. Both MBSR and MBCT were effective adjunctive treatments for anxiety.

Research data also supported the effectiveness of MBSR to help reduce stress and promote general psychological health in patients with various medical and/or psychiatric illnesses. On its own, MBSR was helpful in managing stress and promoting general psychological health in healthy people. There was also evidence that Zen meditation and MBSR were useful adjunctive treatments for pain management."

 

 

Er det kanskje du som leser bare det du vil lese?

 

"So far there's little evidence on which patients are most likely to benefit, but Dr Marchand suggests that patient preferences and enthusiasm are a good guide"

 

Mener du dette motbeviser det ovenfor? At det er lite bevis på at pasienter vil ha noe å tjene på det, utelukker ikke det som står beskrevet utenfor, om du måtte tro det.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Har du noen flere linker som sier at det ikke er noe bevis?

 

Jeg har flere lenker som sier det er bevis:

Fra forskning.no:

"Stress, psoriasis, depresjoner, sklerose og fobier: «Mindfulness-meditasjon» har en gunstig, vitenskapelig dokumentert effekt på en lang rekke lidelser."

http://www.forskning.../februar/279542

 

"Og faktisk er det ganske lett å lære meditasjonsformen, forteller professor Reinhard Stelter, Institut for Idræt, Københavns Universitet."

 

Referanser

Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: a conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, (10)2, 125-143.

MelbourneAcademic Mindfulness Interest Group (2006) . Mindfulness-based psychotherapies: a review of conceptual foundations, empirical evidence and practical considerations. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40, 28-294.

 

 

Her er en lenke som motbeviser den andre påstanden din, om at det ikke gir mer effekt enn det å slappe av.

Faktisk sier denne artikkelen i forskning. no det stikk motsatte:

http://www.forskning...010/mars/243985

 

"– Meditasjon gir dypere avspenning enn vanlig hvile, sier professor Øyvind Ellingsen fra Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU."

 

Du hevder altså å vite dette bedre enn en professor fra et institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk... Og en professor som jobber i et institutt for idrett. Snakk om å sette seg selv høyt....

 

(Nå lurer jeg virkelig på om hovmodet ditt er i ferd med å blekne litt i lys av dette... )

 

Her er en kilde på at meditasjon er sundt:

http://www.forskning.no/artikler/2003/februar/1044457234.56

 

Meditasjon forandrer hjernen, mener forsker:

http://www.forskning.no/artikler/2003/august/1060694651.52

 

Her er alle funnene på søk på nettstedet forskning.no om temaet:

http://www.forskning.no/artikler/2010/mars/243985/index_search_html?start=0&searchString=meditasjon

 

Fremdeles like kjepphøy?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

 

Forbud mot burka er en helt annen diskusjon med andre argumenter.

 

Ingen snakker om å forby bønn i skolen.

 

Og hvor skal bønnen forgå uten bønnerom????? I klasserommet? Med de forstyrrelsene det gir..så ganske relevant dette kontra burka.Gjelder å se saken i ett videre perspektiv serru;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

 

Forbud mot burka er en helt annen diskusjon med andre argumenter.

 

Ingen snakker om å forby bønn i skolen.

 

Og hvor skal bønnen forgå uten bønnerom????? I klasserommet? Med de forstyrrelsene det gir..så ganske relevant dette kontra burka.Gjelder å se saken i ett videre perspektiv serru;)

 

Hvorfor MÅ bønnen foregå i et spesielt bønnerom?

Lenke til kommentar

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

 

Forbud mot burka er en helt annen diskusjon med andre argumenter.

 

Ingen snakker om å forby bønn i skolen.

 

Og hvor skal bønnen forgå uten bønnerom????? I klasserommet? Med de forstyrrelsene det gir..så ganske relevant dette kontra burka.Gjelder å se saken i ett videre perspektiv serru;)

 

Hvorfor MÅ bønnen foregå i et spesielt bønnerom?

 

Må ikke,men hvor mener du det bør være?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

 

Forbud mot burka er en helt annen diskusjon med andre argumenter.

 

Ingen snakker om å forby bønn i skolen.

 

Og hvor skal bønnen forgå uten bønnerom????? I klasserommet? Med de forstyrrelsene det gir..så ganske relevant dette kontra burka.Gjelder å se saken i ett videre perspektiv serru;)

 

Hvorfor MÅ bønnen foregå i et spesielt bønnerom?

 

Må ikke,men hvor mener du det bør være?

 

Oppi hodet og i hjertet til den som ber.

 

:)

Lenke til kommentar

Har du noen flere linker som sier at det ikke er noe bevis?

 

Jeg har flere lenker som sier det er bevis:

Fra forskning.no:

"Stress, psoriasis, depresjoner, sklerose og fobier: «Mindfulness-meditasjon» har en gunstig, vitenskapelig dokumentert effekt på en lang rekke lidelser."

http://www.forskning.../februar/279542

– Det var en undersøkelse av tre utsatte personer. Den ene var en førtidspensjonist med depresjon, den andre led av stress og søvnløshet, og den tredje hadde agorafobi – altså en frykt for å gå på åpen gate, forteller Stelter.

 

representativt utvalg av den norske befolkning?...hva var kontrollen?

 

"Og faktisk er det ganske lett å lære meditasjonsformen, forteller professor Reinhard Stelter, Institut for Idræt, Københavns Universitet."

 

Referanser

Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: a conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, (10)2, 125-143.

MelbourneAcademic Mindfulness Interest Group (2006) . Mindfulness-based psychotherapies: a review of conceptual foundations, empirical evidence and practical considerations. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40, 28-294.

 

Mindfulness Interest Group høres ut som en objektiv gruppe, på ingen måte kan de være noe lignende tobacco Institute kan de? Ruth Baer synes jeg også er litt for i overkant opptatt av dette evnet, og for meg virker det som hun starter med et teori og så går ut for å bevise det(sherlock disapproves).

 

Her er en lenke som motbeviser den andre påstanden din, om at det ikke gir mer effekt enn det å slappe av.

Faktisk sier denne artikkelen i forskning. no det stikk motsatte:

http://www.forskning...010/mars/243985

 

"– Meditasjon gir dypere avspenning enn vanlig hvile, sier professor Øyvind Ellingsen fra Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU."

"Forsøkspersonene hadde lang erfaring med meditasjon. De ble bedt om å hvile i 20 minutter, på alminnelig måte. De fikk også beskjed om å meditere i 20 minutter."

Forsøkspersonene hadde lang erfaring med meditasjon. De ble bedt om å hvile i 20 minutter, på alminnelig måte. De fikk også beskjed om å meditere i 20 minutter.

"– Dette stemmer godt med at man kobler ut problemløsning både når man hviler og når man mediterer, forteller professoren, som selv har praktisert Acem-meditasjon daglig siden han gikk på videregående skole."

 

Igjen vil jeg kritisere objektivitet og hvordan de har gått fram for å finne resultatet.

 

Du hevder altså å vite dette bedre enn en professor fra et institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk... Og en professor som jobber i et institutt for idrett. Snakk om å sette seg selv høyt....

Ja, jeg har ikke noen som helst illusjon om at personer som forøvrig er smarte ikke kan ha blindepunkter angående enkelte ting, Dr William Lane Craig er vel det beste eksemplet på dette.

 

(Nå lurer jeg virkelig på om hovmodet ditt er i ferd med å blekne litt i lys av dette... )

 

Her er en kilde på at meditasjon er sundt:

http://www.forskning...r/1044457234.56

linkene som fortsetter å gi:

"- Selv om dette bare var et forstudium, og man må forske mye mer på feltet for å si noe sikkert, er resultatet svært oppløftende, sier Dr Richard Davidson som leder prosjektet"

 

Meditasjon forandrer hjernen, mener forsker:

http://www.forskning...t/1060694651.52

Så alle som ble testet ble antaget at hadde høyt stressnivå, en gruppe gjorde noe proaktivt en annen ikke. Hvor er gruppen som gjorde noe annet proaktivt? Jeg er ganske sikker på at om man laget en 3. gruppe som tok tid ut av sin travle hverdag til å synge barnesanger ville det også hatt en effekt, ikke fordi at å synge barnesanger har en god effekt mot stress men man tar en pause fra stresset.

Her er alle funnene på søk på nettstedet forskning.no om temaet:

http://www.forskning...ring=meditasjon

 

Fremdeles like kjepphøy?

 

Ja, hovmod står for fall som det heter men ikke enda.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, de holder nu i hvert fall på ...

 

“The Dalai Lama, Buddhist monks and some of the world’s leading neuroscientists all gather once a year at a conference on the latest discoveries in neuroplasticity: the study of how the human brain can change itself. (This is the second book the subject due out in March, along with Norman Doidge’s The Brain That Changes Itself). This remarkable conference serves as the center of Wall Street Journal science columnist Begley’s account of neuroplasticity. Until recently, the reigning theory was that neurons in the brain didn’t regenerate. Begley walks readers through the seminal experiments showing that in fact new neurons are created in the brain every day, even in people in their 70s.

With frequent tangents into Buddhist philosophy, Begley surveys current knowledge of neuroplasticity. Most interesting is a series of experiments with Buddhist adepts who have spent over 10,000 hours meditating. What these experiments show is tantalizing: it might be possible to train the brain to be better at feeling certain emotions, such as compassion. No less interesting are the hurdles the scientists face in recruiting participants; yogis replied that if these scientists wanted to understand meditation, they should meditate. Despite the title, the book holds no neuroplasticity tips, but it is a fascinating exploration of the ways the mind can change the brain.”

Publishers Weekly, Jan 15, 2007

Lenke til kommentar

OK, det har vært litt diskusjon i Oslo om Hellerud VGS skulle kunne ha bønnerom eller ikke. Hva mener du?

 

Selv mener jeg at skolebyråden gjorde det rette da han satte foten ned. Skolen skal være et sted for undervisning ikke noenslags moské eller kirke.

 

Det er noen som trekker frem religionsfrihet her, men det er å være på villspor. Du har rett til å tro hva du vil, men du kan ikke kreve at andre legger til rette for din utøvelse.

 

Bør jo da bli forbudt med Burka også da?

 

Burka og bønnerom er to helt forskjellige ting. Burkaen kjøper du selv, Du belaster ikke skolebudsjettet ditt med den, så det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
No less interesting are the hurdles the scientists face in recruiting participants; yogis replied that if these scientists wanted to understand meditation, they should meditate.

 

Jeg lurer på hvor mange av skeptikerne som har forsøkt enkle meditasjonsteknikker selv, det skulle være minste forlangende, før man diskuterer inngående hvilken betydning og hvilke muligheter som ligger i teknikkene ...

 

Dalai Lama har denne refleksjonen om våre mulige begrensninger:

 

Om vitenskap:

I forsøket på å finne kilden til problemene, virker det som om den vestlige og den buddhistiske tilnærmingen er forskjellig. I alle vestlige analysemetoder er det en betydelig, underliggende rasjonell tendens – en forutsetning om at alt har en forklaring. I tillegg finnes det hindringer fordi visse forutsetninger blir tatt for gitt.

 

 

Vestlig forståelse: kjemiske reasjoner skaper følelser

 

Eks: ”Er det mulig å forestille seg en omvendt rekkefølge, at det er tanken som utløser de kjemiske reaksjonene?”

”Vi går ut fra at forutsetningen om at alle tanker er produkter eller funksjoner av kjemiske reaksjoner i hjernen. Så dette er simpelthen et slags ufravikelig prinsipp, en beslutning om å ikke utfordre sin egen måte å tenke på.”

 

 

”Jeg tror vitenskapen har en sterk kulturell innflytelse på de vestlige samfunn. Men i enkelte tilfeller kan de grunnleggende betingelsene og parameterne som er definert av vestlig vitenskap, begrense evnen til å konfrontere visse kjensgjerninger. Blant annet har dere fordommer når det gjelder forestillingen om at alt kan forklares i løpet av et enkelt livsløp, og i tillegg mener dere at alt kan og må forklares og gjøres rede for. Når dere støter på fenomener dere ikke kan forklare, oppstår det en slags spenning, ja nesten en følelse av engstelse.”

 

I buddhismen er det en forestilling om at visse typer erfaringer påvirker og setter spor, som ligner litt på ideen om det ”ubevisste” i vestlig psykologi. For eksempel kan bestemte episoder ha skjedd på et tidligere stadium i ens liv og satt tydelige spor i sinnet, noe som kan forbli gjemt, men som senere påvirker ens adfred. Det er den samme forestillingen om at noe kan være ubevisst, spor man kanskje ikke er bevisst klar over.

 

 

Jeg tror buddhismen kan godta mange av de vestlige teoriene, men den vil også ta hensyn til flere omstendigheter, blant annet påvirkning og spor fra tidligere liv. I vestlig psykologi tror jeg derimot det er en tendens til å legge for stor vekt på det ubevisstes rolle når man leter etter kilden til problemet. Jeg tror det skyldes noen av de grunnleggende forutsetninger vestlig psykologi baserer seg på. Den godtar for eksempel ikke forestillingen om at spor kan overføres fra et tidligere liv. Samtidig forutsettes det at alt må kunne forklares i løpet av et liv. Når dere så ikke kan forklare visse typer adfred eller problemer, har dere en tendens til å tillegge det det ubevisste.

 

Det er som om du skulle ha mistet noe, og er sikker på at gjenstanden finnes i værelset. Når du først har bestemt deg for dette, har du allerede lagt forutsetningene. Du har utelukket muligheten for at gjenstanden kan være i et annet værelse eller et annet sted. Altså leter og leter du, uten å finne den, og fortsatt tror du den er skjult et eller annet sted i værelset.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tar like gjerne å legger ut dette sitatet fra den samme læremester:

 

Åndelig disiplin

”Hvis lykke bare er ett spørsmål om å finne og framelske mer positive sinnstilstander som godhet og så videre, hvorfor finnes det da så mange ulykkelige mennesker?”

 

 

”Det å oppnå sann lykke kan kreve at du må forandre livssyn og måte å tenke på, og det er ingen enkel sak,” sa han. ”Det krever at du gjør bruk av mange forskjellige metoder. Du må for eksempel ikke tro at det finnes bare èn løsning, èn hemmelighet, og at alt vil bli bra hvis du bare finner dette ene, riktige svaret. Det minner om å ta skikkelig vare på kroppen. Du trenger en mengde ulike vitaminer og næringsstoffer, ikke bare en eller to. På samme måte er det når det gjelder å oppnå lykke, du trenger mange forskjellige innfallsvinkler og framgangsmåter for å takle og bli herre over de ulike og svært sammensatte, negative sinnstilstandene. Hvis du prøver å få bukt med visse negative oppfatninger, er det ikke mulig å få til dette bare ved å tilegne deg en enkelt tanke eller å øve deg på en teknikk et par ganger.

 

Forandring tar tid. Selv fysiske forandringer tar tid. Hvis du for eksempel flytter fra et klima til et annet, trenger kroppen tid på å tilpasse seg de nye forholdene. På samme måte tar det tid å forandre sinnet. Det finnes mange negative, psykiske egenskaper, og du må ta for deg og bekjempe hver og en av dem. Dette er ikke enkelt. Det krever gjentatt bruk av ulike metoder, og tid til å venne seg til øvelsene. Det er en læringsprosess

 

 

”Ta for eksempel mitt eget tilfelle, som buddhistmunk. Jeg tror på buddhismen, og vet av erfaring at buddhistiske øvelser er til stor hjelp for meg. Tross dette kan det, på grunn av vaner fra mange tidligere liv, oppstå situasjoner hvor jeg opplever sinne eller hengivenhet. Det første jeg gjør, er å finne den positive betydningen av øvelsene, så bygge opp besluttsomhet og til slutt forsøke å gjennomføre dem. Til å begynne med er virkningen av de positive øvelsene veldig liten, slik at den negative innflytelsen fortsatt er veldig sterk. Men etter hvert som du gradvis gjør de positive øvelsene bedre, vil den negative adferden automatisk avta. Med andre ord er praktisering av Dharma en vedvarende, indre kamp, hvor en ny, positiv tilstand erstatter en tidligere negativ tilstand eller vane”

 

Han fortsatte: ” Uansett hvilken aktivitet eller framgangsmåte vi søker, er det ingenting som ikke blir enklere gjennom stadig tilvenning og øvelse. Vi kan forandre oss gjennom øvelse. I praktiseringen av buddhismen finnes det forskjellige metoder for å prøve å bevare et rolig sinn når det skjer noe opprørende. Gjennom gjentatte øvelser kan vi nå et punkt hvor det nok kan oppstå forstyrrelser, men der det negative virkningene på våre sinn flyter som på overflaten av et hav, uten å nå ned på dypet. Og selv om mine erfaringer kanskje er få, har jeg funnet ut at dette stemmer med mine egne opplevelser. Jeg kan derfor være ulykkelig i det øyeblikk jeg blir irritert og sint, men det varer ikke lenge. Det har ingen virkning på sinnets dypere lag. Intet hat. Dette har jeg oppnådd ved gradvis trening, det skjedde ikke over natten”

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...