Gå til innhold

134 stemmer

1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

• Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Har ikkje lest alt over her, men slenger ut mine tanker om tema..

Eg er generelt imot at delar av dei felles midla som skulen har fått tildelt til å gjære skulen betre for alle eleva, på å innrede/bygge om rom for at ei spesiell gruppe skal få praktisere ein aktivitet eller ei religiøs handling. Om alle skular skal innrede/bygge om rom særskilt for muslimar/budhistar o.l. vil det koste fleir foldige millionar, og det er noko som vi ikkje kan prioritere framfor alle fattige i Noreg, alle eldre som ikkje får god nok eldre omsorg & alle sjuke som står i operasjonskø.

Ein annan ting eg stiller meg skeptisk til er at det skal være felles for alle religiøse, eg ser ikkje for meg at ein kristen skal kunne sitte å be sammen med ein muslim... Mange religionar har forskjellige "måtar" å be på, noken ber høgt, andre ber lågt, noken ber på kne, andre går rundt i rommet når dei ber.. ergo må vi ha nokre reglar, og eg klarer ikkje heilt å finne ut kven som skal styre det.. skal Biskop Kvarme gå i råd med Oslo's imamar og budistmunkar og slik finne ut kva reglar som skal gjelde, eller skal rektor på den enkelte skule sette opp dette? Dette er kanskje det mest kritiske spørsmålet. Det blir umogleg å gjære alle tilfreds.

Til sist, muslimar, hinduistar o.l. kan låne eit klasserom for å praktisere trua si på samme måten som skulelaget har gjort i alle år. Det trengs ikkje å byggge om eit rom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge det ikke er initiert av religiøse ekstremister for dyrking av hat og fordommer så er det klart at det blir mer spiselig, men fritidsaktiviteter hører i utgangspunktet ikke hjemme på skolen(i skoletiden). De kan evt. ta det like før og etter skoleslutt.

Okei, nå skal jeg komme med et veldig farlig og kontroversielt forslag: Hva med å innføre meditasjon som en del av skolehverdagen? De psykiske og fysiske fordelene er jo klare. Dessuten har jo barn mer enn nok av tid å tilbringe på skolen. Resten av dagen sitter de bare på dataen uansett. Alle barn burde lære fordelene med å meditere.

De blir roligere og jeg tipper skolehverdagen blir mindre kjedelig for de fleste. Evt. kunne dette vært en del av gymmen. Bedre enn å ha gymprøver, i hvert fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Okei, nå skal jeg komme med et veldig farlig og kontroversielt forslag: Hva med å innføre meditasjon som en del av skolehverdagen? De psykiske og fysiske fordelene er jo klare. Dessuten har jo barn mer enn nok av tid å tilbringe på skolen. Resten av dagen sitter de bare på dataen uansett. Alle barn burde lære fordelene med å meditere.

De blir roligere og jeg tipper skolehverdagen blir mindre kjedelig for de fleste. Evt. kunne dette vært en del av gymmen. Bedre enn å ha gymprøver, i hvert fall.

Nå har jeg ikke noen spesielle meninger om meditering i seg selv, men jeg tror det er få som kan komme opp med negative sider vedrørende meditering.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bortkasta tid. Vet du hvor vanskelig det er å få 14-åringer til å sitte stille i fem minutter MED aktiviteter?

Nettopp av den grunn burde vi lære dem å roe seg selv ned.

Lenke til kommentar

Bortkasta tid. Vet du hvor vanskelig det er å få 14-åringer til å sitte stille i fem minutter MED aktiviteter?

Akkurat. Begynn å lær dem opp fra barneskolen ved å ha regelmessige timer, helst 15-20 min. hver dag.

Lenke til kommentar

14 åringar kjem til å roe seg ned etter ei stund uansett, folk må få nok tid på seg til å bli voksne.. Trur IKKJE at meditering vil løyse det, men verda som er slik. For 60-70 år sidan var det også hypre ongar/ungdommar, forskjellen er bære at idag blir dei dopa av legar som trur at det vil gjære dei til folk, sjøl om i dei aller fleste tilfelle så har dei som var hypre før blitt til ordentlige folk.

Har meir trua på skammekrok enn på hindu-leik og narkotika..

Endret av Disippelen
Lenke til kommentar

14 åringar kjem til å roe seg ned etter ei stund uansett, folk må få nok tid på seg til å bli voksne.. Trur IKKJE at meditering vil løyse det, men verda som er slik. For 60-70 år sidan var det også hypre ongar/ungdommar, forskjellen er bære at idag blir dei dopa av legar som trur at det vil gjære dei til folk, sjøl om i dei aller fleste tilfelle så har dei som var hypre før blitt til ordentlige folk.

Hindu-lek...? Tror du bør lese litt om hva meditasjon faktisk er. Men du skal ha rett i at vi propper ungene fulle av gift, når det finnes harmløse metoder/stoffer der ute som sikkert kan kurere en god del plager/sykdommer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hindu-lek...? Tror du bør lese litt om hva meditasjon faktisk er. Men du skal ha rett i at vi propper ungene fulle av gift, når det finnes harmløse metoder/stoffer der ute som sikkert kan kurere en god del plager/sykdommer.

Takk for at du sa fra. Jeg hadde lyst til å respondere selv, men har bare mobil for øyeblikket. Nettopp mer hindu og buddha tenkning og handling, er en veldig god start. Og for de som blir litt svett av tanken på å benytte metoder som er religiøst funderte - kan trygt tørke svetten, fordi at de praktiske metodene og treningsprogrammene som man finner der, kan man fint bruke på tross av fraværet av troen på religioner.

Lenke til kommentar

Helt enig her. Avslapning er veldig viktig, og metoder for avslapning er viktig, det kan føre til mer skjerpede og konsentrerte elever. Spesielt på lang sikt. (Ja, det er blitt forsket på at dyp meditasjon, fører til bedre evne til å konsentrere seg. Man får også bedre selvkontroll. Og andre nyttige egenskaper som kunne være verd det lille bryet. Dette er teknikker man allerede benytter seg av innen psykiatrien etc. Og har fint lite med religion å gjøre. Det å meditere er heller ikke religiøst, selv om buddhister praktiserer det. Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Helt enig her. Avslapning er veldig viktig, og metoder for avslapning er viktig, det kan føre til mer skjerpede og konsentrerte elever. Spesielt på lang sikt. (Ja, det er blitt forsket på at dyp meditasjon, fører til bedre evne til å konsentrere seg. Man får også bedre selvkontroll. Og andre nyttige egenskaper som kunne være verd det lille bryet. Dette er teknikker man allerede benytter seg av innen psykiatrien etc. Og har fint lite med religion å gjøre. Det å meditere er heller ikke religiøst, selv om buddhister praktiserer det.

Og så kan man føye til at for de unge og spesielt de som sliter med pubertet, hormoner, forelskelser, kommunikasjon på flere plan/rom osv, er det veldig nyttig for disse å lære seg de enkle mentale grepene man selv kan gjøre for å forstå, styre og kontrollere sine følelser.

Jeg har selv hatt et sånt fokus når jeg jobber med tenåringer, og vet dermed at det er slett ikke komplisert for ungdommen å lære seg dette, og dermed få bedre skikk på livene sine.

Det som forundrer meg, og som jeg har spurt læreanstaltene om, er hvorfor de ikke har et fag som favner "selvutvikling", og da får man sjeldent noen fornuftig forklaring på mangelen på interesse fra fagmiljøene.

Det er ganske komisk og tragisk å dra ut alene for å roe tre ungdommer som liksom har gått "amok", på tross av at de har vært like mange personal som elever til stede i "katastrofeområdet". Når man har spurt slike "bøllete" ungdommer hvorfor ingen av de voksne stoppet idiotiet, svarer de at de ikke skjønner det selv, og lærerne holder bare opp hendene og sier; jammen, de er jo så sinna og umulig ....

Javel sier jeg da, ungdommene har altså vist sterke følelser, hvorfor er det ingen lærere som har litt kompetanse på å håndtere følelser på en profesjonell måte?

Jeg mener: hvis jeg som ikke har noen høyere utdannelse, eller har noen spesielle egenskaper annet enn det normale - hvorfor synes jeg at det var så lett, og får til gode resultater?

Forøvrig kostet den "katastrofen" som jeg alene håndterte, ca 125 000 i ødelagte biler, og tre lærere som måtte ha "katastrofebehandling" med derpåfølgende sykemelding og fravær fra lærestedet.

Nei, vi er litt på villspor, etter som jeg ser det.

:)

Lenke til kommentar

Vil heller foreslå masse friluft og natur. La onga vere onga!! og ikkje prøv å forvandle dei til noko dei ikkje er!!

Trur det er viktig å ikkje leike for mykje med vonde ånder, det er alt for lett å bli fanga i slike destruktive ting. Det er naivt å tru at 14-åringar skal kunne sitte i buddha-stilling og humre uten at en av to ting skjer; 1. dei blir fanga av vonde ånder som kjem til å øydelegge dei. 2. Dei blir så rastlause i matte og norsk fordi dei MÅ sitte 45 minutt heilt i ro for å utvide sin mentale horisont...

Ein annen ting som gjær at eg skrattler av mediterings-skulen, kvar skal tida bli tatt frå? Allereide blir alt for masse tid brukt på tull og fjoll i skulen, elevar skal streve etter å kunne pytagoras ikkje nirvana! Tvilar på at elevar vil sitte 3-4 timar extra i veka for å meditere, INGEN elevar har interesse av det..

Uansett så får alle elevar mange fritimar på vgs, då kan dei sitte å meditere (leike hindu) eller gjære noko meir fornuftig :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil heller foreslå masse friluft og natur. La onga vere onga!! og ikkje prøv å forvandle dei til noko dei ikkje er!!

Trur det er viktig å ikkje leike for mykje med vonde ånder, det er alt for lett å bli fanga i slike destruktive ting. Det er naivt å tru at 14-åringar skal kunne sitte i buddha-stilling og humre uten at en av to ting skjer; 1. dei blir fanga av vonde ånder som kjem til å øydelegge dei. 2. Dei blir så rastlause i matte og norsk fordi dei MÅ sitte 45 minutt heilt i ro for å utvide sin mentale horisont...

Ein annen ting som gjær at eg skrattler av mediterings-skulen, kvar skal tida bli tatt frå? Allereide blir alt for masse tid brukt på tull og fjoll i skulen, elevar skal streve etter å kunne pytagoras ikkje nirvana! Tvilar på at elevar vil sitte 3-4 timar extra i veka for å meditere, INGEN elevar har interesse av det..

Uansett så får alle elevar mange fritimar på vgs, då kan dei sitte å meditere (leike hindu) eller gjære noko meir fornuftig :)

På meg virker det som du mangler både kunnskaper og erfaringer med selvutvikling, og generelt om hva buddhisme er for noe ...?

Som jeg har skrevet før så kan man benytte mentale treningsprogrammer i buddhismen, uten å måtte også ta med den åndelige biten. Svært få religioner er så praktiske og nyttige for ulærde - og derfor er den etter min mening helt ypperlig for å lære de unge å beherske sinnet, og ikke la seg bli behersket av sinnet (det er grunntanken i buddhismen) - ingen ånder eller alver, bare ren skjær fornuft og litt hardt arbeid.

Når det gjelder tidsbruk - så må du nesten se på hvilket potensiale en behersket gruppe elever, som styrer seg selv (selvledelse) - vil ha å si for innsparing av lærerressurser og inventar osv. Så minner jeg på om at jeg skriver dette på bakgrunn av at jeg selv har jobbet med den typen problematikk, og har sett med egne øyne hva som fungerer og ikke fungerer. Å meditere betyr ikke annet enn å "tenke", og man må ikke følge en spesiell regel for å tenke selv - det er bare å gjøre det på den måten som passer best for individet.

Det er jaggu befriende at det finnes alternative livssyn som ikke betinger at man ikke må glemme bordbønnen, for da blir gud lei seg, og man havner i helvete før man får sukket seg ferdig her nede i jammerdalen. Den typen påvirkning har ingen av de unge noen nytte av, eller hva sier du?

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Trur det er viktig å ikkje leike for mykje med vonde ånder, det er alt for lett å bli fanga i slike destruktive ting.

Ja, det er fælt å sitte litt stille. Hvis man forsøker å finne roen i seg selv, kan man jo tross alt møte på en ond ånd eller to... Løsningen er da hvite lys.

Det er naivt å tru at 14-åringar skal kunne sitte i buddha-stilling og humre uten at en av to ting skjer; 1. dei blir fanga av vonde ånder som kjem til å øydelegge dei.

Ikke hvis man monterer hvite lys i nærheten.

2. Dei blir så rastlause i matte og norsk fordi dei MÅ sitte 45 minutt heilt i ro for å utvide sin mentale horisont...

Hvis de skal stresse rundt i skogen, der hvor raggete troll hopper rundt om kring og skremmer vettet av dem, så vil de ikke klare å holde fokus på verken matte eller norsk... Så det du sier nå er derimot naivt.

Ein annen ting som gjær at eg skrattler av mediterings-skulen, kvar skal tida bli tatt frå?

Det er nok tid å ta av... Man kan for eksempel gjøre det etter gym-timen. Først kan man jo tøye ut litt, og så kan man ta en avslapningsøvelse (meditasjon) etterpå. Så for å holde de onde åndene borte, så kan man videreutdanne gymlæreren i god gammeldags ond åndsutdrivelse. Jeg har hørt det hjelper med hvite lys. At onde ånder avskyr hvite lys, er nettopp fordi de gir lys og varme, altså motsetningen til kjølige og vonde ånder. Det er mange typer ånder, noen kan man bli kvitt med en god gammeldags tannbørste som man smører litt velsmakende tannkrem på, mens de åndelige åndene, som vi alle forestiller oss at eksisterer, men som blir borte når vi ikke tenker på dem, de kan man bli kvitt med hvite lys som endrer vårt fokus og vår sinnstemning. Så om man setter seg i en ring midt i gymshallen, med massevis av hvite lys rundt seg så kan man meditere på en god og trivelig beroligende måte uten å bli angrepet av de onde åndene.

Allereide blir alt for masse tid brukt på tull og fjoll i skulen, elevar skal streve etter å kunne pytagoras ikkje nirvana!

Nå var det jo slik, at Pythagoras selv mediterte. Det kommer frem i all den literaturen som finnes om Pytagoras. Her viser du bare kunnskapsløshet om temaet. :)

Det var mediteringen Pythagoras praktiserte, som gjorde ham vis, lærd. Han satte seg ned å mediterte over mange ting, og på den måten fant han ut utrolig mye. Jeg skjønner jo hvorfor du mangler innsikt i dette da du aldri har meditert før...

Tvilar på at elevar vil sitte 3-4 timar extra i veka for å meditere, INGEN elevar har interesse av det..

Jasså, så du er spåmann eller profet du eller? Eller har du gått rundt å spurt dem kanskje?

Nå vet jo ikke du hva det vil si å meditere heller. Det kommer jo klart frem. :) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...