Gå til innhold

134 stemmer

1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

• Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Om det hadde vært snakk om å leie et rom utenom skoletiden så hadde jo saken vært litt annerledes.

Hvorfor?

Uhm, fordi det er utenfor skoletiden og fordi de selv da vil stå (økonomisk) ansvarlig for ressursene de ønsker å bruke.

Men selv da kunnne det vært verdt å stille spørsmålet om skolens lokaler bør brukes til organisert religion.

Organisert religion? Er det ikke snakk om å bare ha et rom åpent for de som måtte ønske å be? Ser ikke helt "organisert religion her" ... :)

Skulle jo nesten også tro man snakket om "organisert kriminalitet" =) Høres litt sånn ut på måten du formulerer deg på =P

Om det er en gruppe som ønsker seg et eget lokale hvor de sammen kan bedrive religion, så høres det ganske organisert ut.

Fant noe ganske oppsiktsvekkende angående disse folkene som ønsker eget bønnerom: Dette er ytterliggående grupperinger/ekstremister. At disse får gjemme seg bort på et eget rom er absolutt ikke ønskelig og skolen bør helt klart ikke oppmuntre til dette under noen omstendigheter.

http://www.aftenpost...html#xtor=RSS-3

Er ikke noe bedre at de gjør det i kjelleren, eller på parkeringsplassen utenfor skoleområdet. Det vil bare utsette problemet. Like bra å opprette et slikt rom, som alle kan be i. De folka blir ikke mindre ekstreme av at man forbyr alt som har noe med det å gjøre i skolen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt helt unødvendig å sette av et eget rom, det er bare å ha ett klasseromt stående ulåst i friminuttene, med klar beskjed om at de som gjør bruk av rommet må rydde etter seg og selvsagt at alle som bruker klasserommene i timene må ta ut sine eiendeler fra rommet i friminuttene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe bedre at de gjør det i kjelleren, eller på parkeringsplassen utenfor skoleområdet. Det vil bare utsette problemet. Like bra å opprette et slikt rom, som alle kan be i. De folka blir ikke mindre ekstreme av at man forbyr alt som har noe med det å gjøre i skolen.

Jo, da er det faktisk bedre at de bedriver aktivitetene sine på parkeringsplassen og ute i lyset. Ekstremister skal ikke kunne gjemme seg bort. Og det at ekstremistgærninger ikke blir mindre ekstremistiske av å ikke få holde på som de vil er absolutt ikke noe argument for at de skal få lov til å dure fram. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jo, da er det faktisk bedre at de bedriver aktivitetene sine på parkeringsplassen og ute i lyset. Ekstremister skal ikke kunne gjemme seg bort. Og det at ekstremistgærninger ikke blir mindre ekstremistiske av å ikke få holde på som de vil er absolutt ikke noe argument for at de skal få lov til å dure fram.

Forbjuden frukt smaker best. Det at noe er forbudt etc. gjør det til noe mer spennende og attraktivt. Jeg tror ikke at det er veien å gå. Jeg ser heller ikke på det "å be" som noe ekstremt. Jeg tror heller ikke at slike rom vil skape mer ekstremisme enn hva som allerede eksisterer, og om det gjør det, så er det jo bare å avvikle det. Men til nå er intet bevist. Uansett tror jeg ikke at forbud er veien å gå. Det tror jeg ikke når det gjelder narkotika, og det tror jeg ikke når det gjelder religion og livssyn.
Lenke til kommentar

Forbjuden frukt smaker best. Det at noe er forbudt etc. gjør det til noe mer spennende og attraktivt. Jeg tror ikke at det er veien å gå. Jeg ser heller ikke på det "å be" som noe ekstremt. Jeg tror heller ikke at slike rom vil skape mer ekstremisme enn hva som allerede eksisterer, og om det gjør det, så er det jo bare å avvikle det. Men til nå er intet bevist. Uansett tror jeg ikke at forbud er veien å gå. Det tror jeg ikke når det gjelder narkotika, og det tror jeg ikke når det gjelder religion og livssyn.

Nå var det jo ekstremistgrupperinger som kom med dette kravet, det var ikke en og annen hyggelig religiøs person som bare hadde lyst til å være for seg selv litt. Det er aldri noen god idé å la slike grupperinger få lukke seg inne med idéene og tankene sine. Hvertfall ikke på skolens bekostning og i skoletiden.
Lenke til kommentar

Det er mye rom mellom å forby en aktivitet, og å ikke legge til rette for den.

Om det finnes rom som ikke er spesifikt for et begrenset antall formål, som de har tilgang på, så kan folk be der om de gjør det til rett tid. Det er ingen som kan hindre dem i å be i timene heller, om de vet å gjøre det innvendig.

Men det å sette av rom spesifikt for religiøse formål, det må jeg si er vanvittig å gjøre i det 21. århundre. Det er ingenting å tjene på at Staten legitimerer noe som ikke har noen egen legitimitet. Religion kan ikke forsvares. Kan det forsvares, kan det bevises, kan det vises at er virkelig, så hører det ikke lenger til noen religion, det er en del av virkeligheten, det er noe vi kan påvise, kanskje utnytte. Og evt. noe som hører til med i undervisningen.

Og det er noe annet enn fotball, eller dans. Med mindre noen tror det er noe magisk ved fotball som gir deg kontakt med utenomjordiske eller ekstradimensjonale vesener. Det er litt mer av det innen dans. Men disse to er i det minste i bunn fysisk aktivitet*, som vi alle har godt av, og vi underbygger ikke noen utdatert virkelighetsoppfatning ved å legge til rette for den slags.

*Og kanskje like viktig, sosialisering. Ideelt sett uten at det følger med latterlige sosiale regler som ikke hører hjemme i vårt samfunn, eller noe oppegående samfunn, og ellers har regler som bare har med selve aktiviteten å gjøre.

En religion i seg selv er en alternativ virkelighetsoppfatning. Som du gjerne må ha, men den gjør deg ikke fortjent til noen spesialbehandling, eller tilrettelegging.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det er mye rom mellom å forby en aktivitet, og å ikke legge til rette for den.

Om det finnes rom som ikke er spesifikt for et begrenset antall formål, som de har tilgang på, så kan folk be der om de gjør det til rett tid. Det er ingen som kan hindre dem i å be i timene heller, om de vet å gjøre det innvendig.

Men det å sette av rom spesifikt for religiøse formål, det må jeg si er vanvittig å gjøre i det 21. århundre. Det er ingenting å tjene på at Staten legitimerer noe som ikke har noen egen legitimitet. Religion kan ikke forsvares. Kan det forsvares, kan det bevises, kan det vises at er virkelig, så hører det ikke lenger til noen religion, det er en del av virkeligheten, det er noe vi kan påvise, kanskje utnytte. Og evt. noe som hører til med i undervisningen.

Og det er noe annet enn fotball, eller dans. Med mindre noen tror det er noe magisk ved fotball som gir deg kontakt med utenomjordiske eller ekstradimensjonale vesener. Det er litt mer av det innen dans. Men disse to er i det minste i bunn fysisk aktivitet*, som vi alle har godt av, og vi underbygger ikke noen utdatert virkelighetsoppfatning ved å legge til rette for den slags.

*Og kanskje like viktig, sosialisering. Ideelt sett uten at det følger med latterlige sosiale regler som ikke hører hjemme i vårt samfunn, eller noe oppegående samfunn, og ellers har regler som bare har med selve aktiviteten å gjøre.

En religion i seg selv er en alternativ virkelighetsoppfatning. Som du gjerne må ha, men den gjør deg ikke fortjent til noen spesialbehandling, eller tilrettelegging.

Hvis mange nok ønsker det. Så mener jeg at man skal ha en avstemning på det. Vil flertallet ha et bønnerom, så skal det også legges til rette for det.

Det er ingen gode argumenter mot at man innfører et bønnerom hvor ALLE kan be, da inkludert kristne, mormoner, muslimer eller what ever. Her trenger man heller ikke stille krav til troverdigheten til religionene. Så lenge de ikke gjør noe ulovlig, eller tvinger andre som ikke vil inn i det, så mener jeg det er helt OK.

Når mange ulike troende kommer i ett og samme rom, så har dette en sosial effekt som jeg tror vil være positiv. hvis det var dedikert til "den og den" religionen, er jeg ikke enig. Altså et rom til muslimer, ett til kristne, og så videre. Da er jeg i mot alt sammen. Skolen dreier seg om sosialisering så vell som læring.

En annen ting jeg mener er at man burde fjerne religions faget fra skolen. Lærebøkene i faget er rett og slett for dårlige, da man rett og slett ikke kan mobevise eller bevise at Jesus faktisk har levd, og da blir det ganske ironisk at lærebøkene påstår dette, at han har levd og alt dette. Det er nok større grunn til å tro at Muhammed levde... uansett, så fremstiller ikke bøkene kritisk fortellingene rundt kristendommen og islam, da de inneholder mye mytologisk, som at Muhammed kom i kontakt med Englen Gabriel eller at Jesus ble født av jomfru maria, var av davids ætt (noe som er bevislig svært vanskelig å påstå da bibelen har to ulike varianter, og slektstavler på Jesus som er motstridende) og så videre....

Så jeg mener at religion som fag skal ut av skolen, og at bønnerom skal inn i skolen, på de skolene der elevene ønsker det, og skolen i sin helhet har stemt over forslaget, og stemt ja til bønne-rom demokratisk. Det mener jeg er det mest riktige. Dette bønne-rommet kan også gjøre at folk lærer om religion slik den i praksis fungerer/ser ut, og på den måten lære hva religion faktisk er, uten å ha et helt fag om det... Religion handler faktisk mye mer om bønn og tro på Gud, ulike leveregler disse må etterfølge enn alle historiene om de mytologiske figurene i de hellige bøkene...

Ja, jeg mener at alle figurene i GT og NT, og Koranen er oppdiktet og jeg mener at ingen av dem, eller ekstremt få av dem, faktisk har levd som virkelige personer.

Muhammed tror jeg kanskje kan ha levd da. Og kanskje en mann med Yeshua, som var en stor filosof når det kom til det åndelige religiøse, men at han ble missforstått, og at senere forfattere lagde en helt annen Jesus enn den historiske...

Lenke til kommentar

Nå var det jo ekstremistgrupperinger som kom med dette kravet, det var ikke en og annen hyggelig religiøs person som bare hadde lyst til å være for seg selv litt. Det er aldri noen god idé å la slike grupperinger få lukke seg inne med idéene og tankene sine. Hvertfall ikke på skolens bekostning og i skoletiden.

Hvis bønnerommet er åpne for alle, både ateister, kristne og ja ALLE, lærere inkludert, så er jeg for det. Dersom det bare skal være et rom for muslimer så er jeg sterkt uenig.

Uansett, mener jeg også at det å hele tiden gjøre livet surt for de ekstreme, bare vil gjøre ting verre... De ekstreme muslimene, er ekstreme selv om man tillater dem noe eller ikke. Og etter all erfaring så er de mest ekstreme når mange nok motarbeider dem. Jeg sier ikke at vi skal gjøre alt det de ønsker, men bagatellmessige ting som jeg ikke kan se at får så aller verst konsekvenser, ja, slike ting kan jeg ikke si politisk NEI til...

Lenke til kommentar

Uansett, mener jeg også at det å hele tiden gjøre livet surt for de ekstreme, bare vil gjøre ting verre... De ekstreme muslimene, er ekstreme selv om man tillater dem noe eller ikke. Og etter all erfaring så er de mest ekstreme når mange nok motarbeider dem. Jeg sier ikke at vi skal gjøre alt det de ønsker, men bagatellmessige ting som jeg ikke kan se at får så aller verst konsekvenser, ja, slike ting kan jeg ikke si politisk NEI til...

Men nå er jo saken den at moderate aldri har kommet med noe slikt krav om å få bedrive slikt i skoletiden på skolens bekostning. Det var ekstremistgrupperinger som kom med dette. Som jeg sa: Slike folk skal ikke få gjemme seg bort men de må jages ut av hullene sine og hatet og fordommene deres må møtes med fornuft og intellekt. Skolen skal ikke være en arena for dem å videreutvikle hat og fordommer bak lukkede dører.
Lenke til kommentar

Religion har etter min mening lite å gjøre i skolen. Skjønner ikke hvorfor dette er et tema i hele tatt.

Nei du sier noe... spesielt fordi folk har nok av fritid til å holde på med bønn og tilbedelse. Skolen er et sted man skal lære ting som ihvertfall har et minstemål av sannsynlighet for seg og når man tilgodeser en religion over de andre, hva signaliserer det? For muslimer vil jo dette være en klapp på skulderen der de så og si i klarspråk kan slå seg på brystet og si at deres religion er mer sannsynlig siden den norske skolen lagde bønnerom til de...

Sånn praktisk kan jeg ikke se at dette rommet, om det blir noe av, kommer til å deles brodelig i det hele tatt jeg... Det ligger ikke i muslimers natur å dele sine hellige tanker i samme rom som andre religiøse fra andre religioner, ikke mer enn kristne er villige til det ihvertfall.. Så vi får se, OM det blir noe av....

Lenke til kommentar

Religion har etter min mening lite å gjøre i skolen. Skjønner ikke hvorfor dette er et tema i hele tatt.

Nei du sier noe... spesielt fordi folk har nok av fritid til å holde på med bønn og tilbedelse. Skolen er et sted man skal lære ting som ihvertfall har et minstemål av sannsynlighet for seg og når man tilgodeser en religion over de andre, hva signaliserer det? For muslimer vil jo dette være en klapp på skulderen der de så og si i klarspråk kan slå seg på brystet og si at deres religion er mer sannsynlig siden den norske skolen lagde bønnerom til de...

Sånn praktisk kan jeg ikke se at dette rommet, om det blir noe av, kommer til å deles brodelig i det hele tatt jeg... Det ligger ikke i muslimers natur å dele sine hellige tanker i samme rom som andre religiøse fra andre religioner, ikke mer enn kristne er villige til det ihvertfall.. Så vi får se, OM det blir noe av....

Nå vet jeg ikke om det lengre undervises religion og livsyn på grunnskolen, noe det gjorde på nittitallet da jeg gikk på skolen. Synes det hører mere til hjemme hos folk enn i en direkte undervisning på skolen. Iallefall så burde det være valgfritt.

Hvis det blir satt til side et eget rom for muslimske bønner and what not, så er vi vel ikke langt unna at det blir bydg muslimske skoler også?

Religion er så forbanna påtrengende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som en ren forkynnelse, har religioner lite å gjøre med ønsket skolering i vår tid, men hvis religioner var del av ett fagområde som helhetlig tok for seg beviselige fordeler og ulemper forbundet med den utøvende makt og myndighet som ligger "skjult" i visjonene som religioner skaper, er jeg mer åpen for å reflektere rundt.

Jeg vil i hvert fall for all del ikke at vi skal ende opp med at eks. islam og kristenfolket slo seg sammen ideologisk, og bedrev skjult forkynnelse, fra sine "reservater" som ett fullt ut sekularisert samfunn har tvunget de inn på.

Religioner som idèer og visjoner er kraftig skyts, og det ser vi bevist daglig - bedre å ha dialog med miljøene og la evolusjon og fornuften/visdom bringe oss alle fremover. Det handler om å øve opp tålmodet ... og det er jaggu vanskelig :wee:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...