Gå til innhold

134 stemmer

1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

• Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange ledige rom på en skole, som man kan henge opp et skilt hvor det står bønne-rom på.... Eller et tenkerom, eller et sjakk-rom, eller et rollespill, rom eller what ever elevene på skolen måtte foretrekke å gjøre i friminuttene.

Dersom man ikke har resurser, så kan jo elevene samle inn kollekt. På fritiden gå for dør til dør, og samle det inn. "Vi ønsker bønnerom på skolen, Vil de støtte oss"? ... Dette ville vært den aller beste måten å finansiere et bønnerom på. Ev. Gå til avisen å be dem trykke en anonse der, eller noe i den duren der...

Så du er enig i at dersom man ikke benytter seg av andres ressurser, men derimot selv står for ressursene, først da kan man gjøre som man vil (dersom man ikke plager andre :) )?

Ja... Om det koster penger, så jo. Er det et rom som ikke blir noe særlig brukt, så kan man fint bruke dette til bønnerom eller what ever suits the students :p

I tillegg har man da også prinsippet om at på skolen skal det foregå skolearbeid og ikke alle mulig andre rare aktiviteter. Å tilrettelegge for alt mulig annet krever ressurser. Andre aktiviteter som ikke innebærer skolearbeid bør jo legges utenfor skoletiden i fritiden.

I friminuttene må elevene få gjøre alt det som passer dem, dersom det er innenfor skolens reglement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss nå si at muslimer får seg et bønnerom på en skole da. Hvor lang tid kommer det til å ta før uenighetene står i kø da også shia muslimer vil ha et rom (de kan ikke bruke det de andre muslimene bruker fordi...). Hva da? Skal de få et rom også? Hva da med kristne, regner med at de også vil ha et eget rom, om ikke for annet enn at muslimene fikk et (eller to....).

Så har du urettferdigheten alle de andre ungene føler, for de må være ute i regnet, snøen og kulden mens de troende kan sitte godt og varmt inne og be i friminuttene...

Nei, vet du hva, dette har INGENTING med totalitær eller noe slikt å gjøre, det har med praktiske hensyn å gjøre. Vi må være ærlige nok til å innrømme at hadde dette kravet kommer fra noen andre enn muslimer ville det ikke vært på tale å gjøre dette, det hadde vært NO WAY for alle andre, men når kravet kommer fra våre nye landsmenn så skal vi bøye oss baklengst atter en gang for å opptre politik "korrekt" ( for nåde den som snakker i mot muslimer, de er og blir, og har alltid vært, rasister og det som verre er)

Så nei, det eneste fornuftige svaret her er nei, dette er noe de kan sysle med på fritiden sin.

På min forrige arbaids plass hadde vi to muslimer som forsøkte å få til et bønnerom der de kunne sitte å be, med håndvask, fotbad og teppebelagte gulv. Kravet deres var at de måtte be fem ganger om dagen (til tross for at begge hadde innrømmet flere ganger at de så og si aldri ba fem ganger om dagen...). Dette holdt de på å få også, til ENORM misnøye blandt oss andre, som faktisk hadde gjort alvor av truslene om å sitte på ræva like lenge som muslimene ba (hvorfor skulle vi ikke det av prinsipp?), til en av oss kom på ideen om å lese koranen der vi fant at de ikke MÅ be til gitte tidspunkter, men kan ta igjen bønnene senere... Så det ble ikke noe bønnerom på dem.

Så nei igjen, bønn er en syssel de kan holde på med i fritiden og ikke bruke skolen, en lære instutisjon, til å hjernevaske barn (selv om det er selvhjulpen hjernevask....). Så får de heller ta igjen bønnene når de kommer hjem.

For en ting er sikkert, kommer dette forslaget opp på skolen til guttungen skal jeg personlig lage et helvette for skole ledelsen slik at ALLE ungene på skolen kan få seg et rom de kan sitte å syssle med ting som opptar dem. Jeg kommer til å sverge på at guttungen trenger filosofi og dypdykk i kognitiv dissonans, confirmation bias, kristisk sans, Karl Popper og hele bøtteballeten, jeg kommer til å kreve rom for kristne, budister, spillgale, ADHD unger, ja samtelige under på skolen skal ha sine rom hvis muslimer skal ha et rom der de kan sitte å pleie overtroen sin. For rett SKAL være rett her, kan muslimer ha så må alle andre tilgode sees med det samme!!

Ellers er dette bare enda en øvelse i bakoverbøyning for muslimer.... Og jeg er ferdig med å bøye meg bakover for overtro...

• Liker 8
Lenke til kommentar

til en av oss kom på ideen om å lese koranen der vi fant at de ikke MÅ be til gitte tidspunkter, men kan ta igjen bønnene senere... Så det ble ikke noe bønnerom på dem.

Da er jo saken enda mer klar.Ingen ressurser bør brukes på dette av skolesystemet. Men uansett, religiøs frihet er å kunne TRO det man vil. IKKE det å kunne GJØRE det man vil.
Lenke til kommentar

Selv mener jeg at skolebyråden gjorde det rette da han satte foten ned. Skolen skal være et sted for undervisning ikke noenslags moské eller kirke.

Blir det mindre undervisning dersom man har et rom dedikert til religiøs gudsdyrkelse?

Ja, presedensen et slikt rom skaper vil kunne før til det når enhver skole med muslimer plutselig må stille et rom til rådighet.

Det er noen som trekker frem religionsfrihet her, men det er å være på villspor.

Tja... Men har jo i dag friheten til å be hvor man måtte ønske... Et rom for dette virker litt overflødig. Men dersom det er mange nok som ønsker noe slikt, så ser jeg ingen grunn til å nekte det. Det blir alt for autoritært for min del.

Autoritært? Islam er autoritært.

Du kan se hva Tina Shagufta Kornmo i LIM skriver:

Det er et paradoks om vi, etter å ha jobbet 20-30 år for å få kristendommen ut av klasserommet, skulle begynne å lage spesialordninger for religiøse grupper. Miljøene som forventer stille- eller bønnerom, er de samme som har et sterkt press innad. Det kan gjøre det ekstra vanskelig for barn i disse miljøene å velge annerledes enn det ledere i disse gruppene forventer, sa Kornmo til Dagsavisen fredag.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Du-taler-bare-djevelens-sak-7004620.html

Basim Ghozlan mener hun taler djevelens sak.

Du har rett til å tro hva du vil, men du kan ikke kreve at andre legger til rette for din utøvelse.

Hva om disse legger til rette for dette selv?

Hvis de får tak i et lokale i nærheten av skolen som de kan bruke, så er det selvsagt fritt fram. Poenget er at skolen skal ikke måtte stille dette til disposisjon.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Nei. Stigmatisering er ikke bra RWS. Verken jeg eller du tror på noe, kanskje bortsett fra på mennesket, kanskje ikke det heller mange ganger. Men tror vi på en sterkt autoritær stat som forbyr religion i skolen?

Ingen vil jo forby religion i skolen. Det er ikke noe i veien med å be til Gud i friminuttet.

Problemet oppstår når du krever å få et rom til rådighet.

Lenke til kommentar

Nei. Stigmatisering er ikke bra RWS. Verken jeg eller du tror på noe, kanskje bortsett fra på mennesket, kanskje ikke det heller mange ganger. Men tror vi på en sterkt autoritær stat som forbyr religion i skolen?

Ingen vil jo forby religion i skolen. Det er ikke noe i veien med å be til Gud i friminuttet.

Det jeg skrev var ikke ment som stigmatiserende i det hele tatt og som nevnt så er det religionsfrihet å TRO, ikke i å gjøre og det er der vi snart havner om vi bedriver flere øvelser i bakoverbøyning, vi lar muslimer få alt de peker på i den misoppfattning at det er religionsfrihet, men fra når ble det frihet å tilgode se noen med noe og nekte andre det?

Skolen har ikke nok penger til å sette av rom til alt og alle som ønsker det, men her mener dere altså at de kun skal tilgodese muslimer med både rom og sikkert også innhold (kan aldri tenke meg at de vil godta et tomt rom, men vil ha vask til hender og føtter samt noe å sitte på, rommene må også peke riktig vei, mot mekka ellers har vi det gående med fornærmelser mot muslimer etc......)

Hvis du mener at vi skal tilgodese muslimer med dette så vil jeg vite hvorfor?

Og hvordan skal vi bestemme hvem som får rom i så fall? Er det kun overtro i form av religion som skal tilgodesees med slike rom? Hva er kriteriene for å få et slikt rom til poden sin?

Her er det mange spørsmål som det ikke er tenkt på, for å forlange at alle skal holde munn og la muslimene få ta for seg er det ingen som kan forlange... eller?

Lenke til kommentar

Poenget er at skolen skal ikke måtte stille dette til disposisjon.

Er det fordi det [i dette tilfellet] skal benyttes til bønn eller fordi det ikke er skolens oppgave å yte noe ekstra ovenfor elevene? Vi tar selvfølgelig utgangspunkt at man spør - ikke krever.

På min vgs var det aldri noe problem å få låne et rom de gangene noen hadde behov for det. Var til og med et par som øvde til norske talenter. Nå kunne selvsagt skolen ha sagt nei, men hva er egentlig galt med å være litt imøtekommende? Kanskje det til og med er med på å bidra til økt trivselsfaktor for de eleven som det gjelder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kanskje det til og med er med på å bidra til økt trivselsfaktor for de eleven som det gjelder?

Nå skjønte jeg det slik at disse bønnerommene kun skulle forbeholdes muslimer og ikke "krenkes" av andre... Hvis det er tilfelle at de bare kan låne seg et rom og gå igang med bønn stiller det seg litt anderledes, men slik jeg ser det er ikke dette noe som hverkan skal eller bør foregå på grunnskole nivå. Det fordi det er alt for styrt av voksne bak ungene, som allerede har fortalt dem hva de skal tenke.

Er man derimot femten år og over er man i stand til å ta slike valg selv og det bør respekteres, men ikke på grunnskole nivå.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Nå skjønte jeg det slik at disse bønnerommene kun skulle forbeholdes muslimer og ikke "krenkes" av andre... Hvis det er tilfelle at de bare kan låne seg et rom og gå igang med bønn stiller det seg litt anderledes, men slik jeg ser det er ikke dette noe som hverkan skal eller bør foregå på grunnskole nivå. Det fordi det er alt for styrt av voksne bak ungene, som allerede har fortalt dem hva de skal tenke.

Er man derimot femten år og over er man i stand til å ta slike valg selv og det bør respekteres, men ikke på grunnskole nivå.

Å bygge egne bønnerom for muslimer (eller ofc kristne for den saks skyld), slik Islamsk råd har tatt til orde for dersom jeg tolker de korrekt, ser jeg ingen grunn til. Jeg har heller egentlig aldri oppfattet at dette har vært noe \"krav\" fra majoriteten av muslimer..

På en annen side, dersom det skulle være noen som ønsker å låne et rom et friminutt for å be en uforstyrret bønn, ser jeg heller ingen grunn til at man ikke skal innvilge ønsket - dersom det finnes et rom i eksisterende bygningsmasse som kan benyttes.

Lenke til kommentar

Poenget er at skolen skal ikke måtte stille dette til disposisjon.

Er det fordi det [i dette tilfellet] skal benyttes til bønn eller fordi det ikke er skolens oppgave å yte noe ekstra ovenfor elevene? Vi tar selvfølgelig utgangspunkt at man spør - ikke krever.

På min vgs var det aldri noe problem å få låne et rom de gangene noen hadde behov for det. Var til og med et par som øvde til norske talenter. Nå kunne selvsagt skolen ha sagt nei, men hva er egentlig galt med å være litt imøtekommende? Kanskje det til og med er med på å bidra til økt trivselsfaktor for de eleven som det gjelder?

Men det er jo noe annet å få låne et rom i ny og ne enn å ha rommet hver dag.

Det jeg er opptatt av er presedensen et slikt rom vil sette. Plutselig vil muslimske elever på alle skoler ha et slikt rom.

Lenke til kommentar

Jeg fatter virkelig ikke hva som feiler folk. Med bønnerom er det ikke snakk om et rom med koranen, en bibel noen kors på veggen og en prest. Det er snakk om et lite rom der folk kan gå og be. Hvordan i all verden kan dette plage noen? En bønn tar vel drøye 4-5 minutter, jeg har sett folk som går på do i 20. Personlig kunne jeg aldri tenkt meg å bruke noe slikt, men de som ønsker måtte da få gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at det skal plage noen? Hvorfor skal skolen sponse og tilrettelegge slike fritidsaktiviteter? Hvorfor må man absolutt drive med slike fritidsaktiviteter i skoletiden? Hvorfor skal man få drive med organisert religion på skolens område i skoletiden?

Lenke til kommentar

Selv mener jeg at skolebyråden gjorde det rette da han satte foten ned. Skolen skal være et sted for undervisning ikke noenslags moské eller kirke.

Blir det mindre undervisning dersom man har et rom dedikert til religiøs gudsdyrkelse?

Ja, presedensen et slikt rom skaper vil kunne før til det når enhver skole med muslimer plutselig må stille et rom til rådighet.

Hva så? Hvordan går dette ut over undervisningen?

Vil ikke det samme gjelde for en basketball-bane?

Det er noen som trekker frem religionsfrihet her, men det er å være på villspor.

Tja... Men har jo i dag friheten til å be hvor man måtte ønske... Et rom for dette virker litt overflødig. Men dersom det er mange nok som ønsker noe slikt, så ser jeg ingen grunn til å nekte det. Det blir alt for autoritært for min del.

Autoritært? Islam er autoritært.

Et bønnerom er ikke "Islam", eller "kristendom".

Det er et sted hvor de kristne og muslimene, eller de som måtte tro på bønn generelt, kan gå om de ønsker det. Det er jo så absolutt ikke autoritært.

Du kan se hva Tina Shagufta Kornmo i LIM skriver:

Det er et paradoks om vi, etter å ha jobbet 20-30 år for å få kristendommen ut av klasserommet, skulle begynne å lage spesialordninger for religiøse grupper. Miljøene som forventer stille- eller bønnerom, er de samme som har et sterkt press innad. Det kan gjøre det ekstra vanskelig for barn i disse miljøene å velge annerledes enn det ledere i disse gruppene forventer, sa Kornmo til Dagsavisen fredag.

Tja... Et fag hvor man fokuserer på å lære opp elevene til å bli "gode kristne" har forsvunnet fra skolen. Og det er jo bra. Et bønnerom kan brukes av hvem som helst. Om det bare er Islam, så er jeg uenig. For da bryter man det prinsippet om likebehandling av alle mennesker uansett religion etc (...)

Det siste du nevner vil bare være positivt for barn. Mye press og sånt forbundet med religion, vil etterhvert gjøre religion om til "Off, og Uff" og barna vil få et større intensiv for å gå vekk i fra, samt å ta avstand fra religion senere.

Og jeg mener Basim Ghozlan er skrullete... :p

Du har rett til å tro hva du vil, men du kan ikke kreve at andre legger til rette for din utøvelse.

Hva om disse legger til rette for dette selv?

Hvis de får tak i et lokale i nærheten av skolen som de kan bruke, så er det selvsagt fritt fram. Poenget er at skolen skal ikke måtte stille dette til disposisjon.

Men om skolen selv syntes det er helt i orden?

Jeg ser ikke helt "skadene" av å stille et rom til disposisjon. :)

(Jeg ser ikke noen grunn til bønnerom heller, da man fint kan bruke toalettet, eller sånne ting. Men om andre ønsker et bønnerom, så greit for meg...

Hvorfor oppstår det da et problem?

Hva er problemet :) ...At noen ber der og at du (og jeg også forsåvidt) opplever dette som litt "klissete og ekkelt" ???

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det jeg skrev var ikke ment som stigmatiserende i det hele tatt og som nevnt så er det religionsfrihet å TRO, ikke i å gjøre og det er der vi snart havner om vi bedriver flere øvelser i bakoverbøyning, vi lar muslimer få alt de peker på i den misoppfattning at det er religionsfrihet, men fra når ble det frihet å tilgode se noen med noe og nekte andre det?

Å dedikere et rom til muslimer er stigmatiserende i seg selv, så jeg mente ikke det.

Men et bønnerom for de religiøse som ønsker å be til høyere makter, kan vi da ikke ha forbud mot? Hvis det er slik at skolen ikke har noe rom ledig til sånt, vel, da skal de ikke bli tvunget til noe som helst, men om de har det, og det er et stort antall på skolen som ønsker et slikt rom, så er det selvsagt greit at de benytter seg av dette rommet i friminuttet. Jeg ser ikke noe problem med det...

Skolen har ikke nok penger til å sette av rom til alt og alle som ønsker det, men her mener dere altså at de kun skal tilgodese muslimer med både rom og sikkert også innhold (kan aldri tenke meg at de vil godta et tomt rom, men vil ha vask til hender og føtter samt noe å sitte på, rommene må også peke riktig vei, mot mekka ellers har vi det gående med fornærmelser mot muslimer etc......)

Hehe. Vendt mot mekka.. :D

Nei... Om man bare stiller et rom til disposisjon, så kan jo de religiøse fylle det med hva de selv måtte ønske bare det er innenfor loven. =P Det jeg forestilte meg da jeg først hørte om det, var et bittelite rom... Nå sitter jo muslimene på knærne å be på gulvet på noen små tepper, så de trenger jo ikke stoler en gang til det... Men man kan jo ha noen stoler til de kristne der. =P

Hvis du mener at vi skal tilgodese muslimer med dette så vil jeg vite hvorfor?

Ikke til muslimer spesielt. Men et universelt bønnerom hvor man kan gå om man ønsker litt fred og ro. Det trenger heller ikke nødvendigvis være bønn der... Enkelte elever som blir mobbet i friminuttene, kan jo for eksempel gå dit for å få litt fred å ro også. Bare et forslag fra min side... Eller for ateister som ønsker litt underholdning i friminuttet.

Hvorfor? Det er ikke mitt forslag. Jeg ser ingen god grunn til å sitte å være kontorstoltøff her og nå å si "nei, det gåkke an, religion er noe drit!", selv om jeg mener dette... Jeg har latt meg overbevise at det å være liberal, er det beste, og at liberal politikk er det beste for menneskeheten... Det motsatte av autoritær.

For liberale så er det forskjell på det man ikke liker, og det man vil forby...

Og hvordan skal vi bestemme hvem som får rom i så fall? Er det kun overtro i form av religion som skal tilgodesees med slike rom? Hva er kriteriene for å få et slikt rom til poden sin?

Et slikt rom må selvsagt kunne brukes av hvem som helst; De som måtte ønske det.

Ingen kriterier. Jeg mener at alt skal vurderes etter skjønn på hver enkelt skole.

Og jeg mener at det skal være avstemning på det på de skolene det gjelder, slik at det blir vedtatt på en demokratisk og god måte. Det er ikke noe arbeiderpartiet eller et annet autoritært parti skal tre over hodene på oss...

Her er det mange spørsmål som det ikke er tenkt på, for å forlange at alle skal holde munn og la muslimene få ta for seg er det ingen som kan forlange... eller?

Ikke forlange. Og det er ikke bare muslimene man isåfall man skal dedikere et slikt rom til, da det er ulovlig iht norsk lov.
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at det skal plage noen? Hvorfor skal skolen sponse og tilrettelegge slike fritidsaktiviteter? Hvorfor må man absolutt drive med slike fritidsaktiviteter i skoletiden? Hvorfor skal man få drive med organisert religion på skolens område i skoletiden?

Det er da mange fritidsaktiviteter som man legger opp til på skolen? :)

Det jeg selv personlig sku ønske at de la opp til var et rom dedikert til rollespill.

=P Vel nå tar jo rollespill en god del mer tid enn hva man får tid til i et friminutt men... Hvorfor skal bare de sportsinteresserte bli slikket oppover ryggen? Fotball er da for mange en "religion" det også. =P

Lenke til kommentar

Det jeg selv personlig sku ønske at de la opp til var et rom dedikert til rollespill.

=P Vel nå tar jo rollespill en god del mer tid enn hva man får tid til i et friminutt men... Hvorfor skal bare de sportsinteresserte bli slikket oppover ryggen? Fotball er da for mange en "religion" det også. =P

Om det hadde vært snakk om å leie et rom utenom skoletiden så hadde jo saken vært litt annerledes. Men selv da kunnne det vært verdt å stille spørsmålet om skolens lokaler bør brukes til organisert religion.
Lenke til kommentar

Men det er jo noe annet å få låne et rom i ny og ne enn å ha rommet hver dag.

Det jeg er opptatt av er presedensen et slikt rom vil sette. Plutselig vil muslimske elever på alle skoler ha et slikt rom.

Hvis det et rom som er tilgjengelig hver dag, hva er da galt med å la de låne det hver dag - såfremt det ikke går utover hva rommet er ment til å brukes for?

Jeg snakker ikke om å bygge egne innredede bønnerom, men et disponibelt rom hvor de som måtte ønske det har muligheten for å trekke seg tilbake i noen minutter. Dersom det mot alle odds ikke skulle være et rom tilgjengelig en dag, tviler jeg sterkt på at dette i det hele tatt blir noe problem.

Alle kan ha en tung dag i ny og ned. Kanskje man har noen syke familiemedlemmer. Hva med de som ønsker å trekke seg tilbake i noen minutter for å be en bønn i stillhet? Skal vi si et ubetinget nei?

Eller kanskje det rett og slett gjør hverdagen lettere med en dæsj åndelig påfyll?

Skolen har ingen plikt til å tilrettelegge for at enkelte skal få tilgang til et stillerom når man måtte ønske det, men så spørs det også litt hva slags samfunn vi ønsker. En skole som ikke yter mer enn det som står i arbeidsinstruksen, eller en skole hvor det også er plass til disse raringene som har en litt mer definert form for bønn.

Når det er sagt, jeg synes hele problematikken i stor grad er så ikke-eksisterende. I min tid på vgs har jeg aldri opplevd noen kø av muslimer som ønsker tilgang til et rom. Snarere tvert i mot. Men skulle de først ønske et rom, gjerne for meg.

Lenke til kommentar

Om det hadde vært snakk om å leie et rom utenom skoletiden så hadde jo saken vært litt annerledes.

Hvorfor?

Men selv da kunnne det vært verdt å stille spørsmålet om skolens lokaler bør brukes til organisert religion.

Organisert religion? Er det ikke snakk om å bare ha et rom åpent for de som måtte ønske å be? Ser ikke helt "organisert religion her" ... :)

Skulle jo nesten også tro man snakket om "organisert kriminalitet" =) Høres litt sånn ut på måten du formulerer deg på =P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det hadde vært snakk om å leie et rom utenom skoletiden så hadde jo saken vært litt annerledes.

Hvorfor?

Uhm, fordi det er utenfor skoletiden og fordi de selv da vil stå (økonomisk) ansvarlig for ressursene de ønsker å bruke.

Men selv da kunnne det vært verdt å stille spørsmålet om skolens lokaler bør brukes til organisert religion.

Organisert religion? Er det ikke snakk om å bare ha et rom åpent for de som måtte ønske å be? Ser ikke helt "organisert religion her" ... :)

Skulle jo nesten også tro man snakket om "organisert kriminalitet" =) Høres litt sånn ut på måten du formulerer deg på =P

Om det er en gruppe som ønsker seg et eget lokale hvor de sammen kan bedrive religion, så høres det ganske organisert ut.

Fant noe ganske oppsiktsvekkende angående disse folkene som ønsker eget bønnerom: Dette er ytterliggående grupperinger/ekstremister. At disse får gjemme seg bort på et eget rom er absolutt ikke ønskelig og skolen bør helt klart ikke oppmuntre til dette under noen omstendigheter.

http://www.aftenpost...html#xtor=RSS-3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...