Gå til innhold

134 stemmer

1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

• Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det blir feil å sammenligne fotball og bønn, slik det har blitt i tidligere innlegg. Fotball er en fysisk aktivitet, mens bønn er, vel, bønn. Skoler skal legge til rette for fysisk aktivitet.

Ellers er jeg er enig i at man kan bruke eksisterende grupperom o.l. til bønn eller hva man vil så lenge det ikke går ut over undervisningen.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et liberalt samfunn, basert på Venstres politikk. Et liberalt samfunn der folk får tro hva vil og der hvor man satser på VIRKELIG gode skoler (Venstres program er genialt når det kommer til skole)

Joda, god tanke. At man skal få tro hva man vil er det vel få som nekter folk her i den vestlige verden. Men skal det egentlig være lov til å gjøre hva man vil?

Ja, så lenge man ikke plager andre...

Her gjelder Kardemommeloven:

Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Selv om det krever ressurser? Hvem skal tilby disse ressursene?

Hva mener du nå? Resurser til å gjøre hva man vil?

Bønne-rom?

Lenke til kommentar

Bønne-rom?

I dette tilfellet er det da snakk om at en ressurs(bønne rom) skal tilbys for at enkelte personer skal kunne drive med gudsdyrkelse i skoletiden. Ressurser er ikke gratis.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et liberalt samfunn, basert på Venstres politikk. Et liberalt samfunn der folk får tro hva vil og der hvor man satser på VIRKELIG gode skoler (Venstres program er genialt når det kommer til skole)

Joda, god tanke. At man skal få tro hva man vil er det vel få som nekter folk her i den vestlige verden. Men skal det egentlig være lov til å gjøre hva man vil?

Ja, så lenge man ikke plager andre...

Her gjelder Kardemommeloven:

Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Jeg plaget noen og ble satt i fengsel fordi jeg brøt Kardemommeloven. Det plaget meg litt at jeg ble satt i fengsel, så dommeren og politifolkene ble satt i fengsel fordi de brøt Kardemommeloven. De ble litt plaget av dette, så Thorbjørn Egner ble satt i fengsel pga. sin egen lov.

Kardemommeloven ass...

Hehe... :p

Den fungerer ikke i alle sammenhenger, jeg ser den... :)

Men i denne sammenhengen, så vil jeg tro at den gjør nettopp det!:)

Lenke til kommentar

Bønne-rom?

I dette tilfellet er det da snakk om at en ressurs(bønne rom) skal tilbys for at enkelte personer skal kunne drive med gudsdyrkelse i skoletiden. Ressurser er ikke gratis.

Det er sikkert mange ledige rom på en skole, som man kan henge opp et skilt hvor det står bønne-rom på.... Eller et tenkerom, eller et sjakk-rom, eller et rollespill, rom eller what ever elevene på skolen måtte foretrekke å gjøre i friminuttene.

Dersom man ikke har resurser, så kan jo elevene samle inn kollekt. På fritiden gå for dør til dør, og samle det inn. "Vi ønsker bønnerom på skolen, Vil de støtte oss"? ... Dette ville vært den aller beste måten å finansiere et bønnerom på. Ev. Gå til avisen å be dem trykke en anonse der, eller noe i den duren der...

Lenke til kommentar

Laicite, den eneste måten å stoppe rablende gale religiøse og liberalister.

På hvilken måte? Håper ikke du har kommet hit på dette forumet for å ødelegge trådene, slik du som regel gjør på politikk og samfunn?

Kardemommeloven har et aksiom. Som er følgende; den må deles av alle parter. Og når man da har liberalisters svar på respektable og integrerte religiøse mennesker som Basim Ghozlan skjønner man at liberalister lider av "følg papiret til punkt å prikke"-sykdommen.

Lenke til kommentar

Laicite, den eneste måten å stoppe rablende gale religiøse og liberalister.

På hvilken måte? Håper ikke du har kommet hit på dette forumet for å ødelegge trådene, slik du som regel gjør på politikk og samfunn?

Kardemommeloven har et aksiom. Som er følgende; den må deles av alle parter. Og når man da har liberalisters svar på respektable og integrerte religiøse mennesker som Basim Ghozlan skjønner man at liberalister lider av "følg papiret til punkt å prikke"-sykdommen.

Jeg er ikke liberalist. Jeg er sosialliberal.
Lenke til kommentar

Hvilke ressurser skal egentlig til å for å bruke et rom som ikke blir brukt til noe?

Det må være et rom stort nok til matter til alle muslimene som vil be i det aktuelle tidsrommet (antar det er ganske synkront for alle, da de ber 5 ganger daglig) og det må ha en vask for å kunne regjøre hender (og føtter?). Dvs. det må helst være et klasserom.

Vet ikke hvordan skole du gikk på, men dersom vi skulle lete etter et ubrukt klasserom for skolerelatert arbeid, skulle man lete leeenge der jeg gikk.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange ledige rom på en skole, som man kan henge opp et skilt hvor det står bønne-rom på.... Eller et tenkerom, eller et sjakk-rom, eller et rollespill, rom eller what ever elevene på skolen måtte foretrekke å gjøre i friminuttene.

Dersom man ikke har resurser, så kan jo elevene samle inn kollekt. På fritiden gå for dør til dør, og samle det inn. "Vi ønsker bønnerom på skolen, Vil de støtte oss"? ... Dette ville vært den aller beste måten å finansiere et bønnerom på. Ev. Gå til avisen å be dem trykke en anonse der, eller noe i den duren der...

Så du er enig i at dersom man ikke benytter seg av andres ressurser, men derimot selv står for ressursene, først da kan man gjøre som man vil (dersom man ikke plager andre :) )? I tillegg har man da også prinsippet om at på skolen skal det foregå skolearbeid og ikke alle mulig andre rare aktiviteter. Å tilrettelegge for alt mulig annet krever ressurser. Andre aktiviteter som ikke innebærer skolearbeid bør jo legges utenfor skoletiden i fritiden.

Hvilke ressurser skal egentlig til å for å bruke et rom som ikke blir brukt til noe?

Et rom er en ressurs som ikke er gratis å vedlikeholde og administrere. Tror du det er lett til å få folk til å låne ut rom/lokaler til deg gratis, selv om de er ledige? Nå er det riktignok minimalt med ekstraressurser i kroner og øre som evt. vil bli brukt i et tilfelle som dette, men likefullt er det en ressurs. Og da er det urimelig å kreve en slik ressurs til å bedrive aktiviteter som ikke har noe med skolen å gjøre.
Lenke til kommentar

Det må være et rom stort nok til matter til alle muslimene som vil be i det aktuelle tidsrommet (antar det er ganske synkront for alle, da de ber 5 ganger daglig) og det må ha en vask for å kunne regjøre hender (og føtter?). Dvs. det må helst være et klasserom.

Vet ikke hvordan skole du gikk på, men dersom vi skulle lete etter et ubrukt klasserom for skolerelatert arbeid, skulle man lete leeenge der jeg gikk.

Hele poenget er jo at de må be i friminuttet, og da er det som regel mange ledige klasserom.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke liberalist. Jeg er sosialliberal.

Whatever. En fascist kaller seg gjerne falangist. Samme ulla.

Jeg er langt i fra fascist. Du derimot er langt mer fascistisk enn meg.

Å spille på seg mindre baggasje er som regel en smule patetisk. Gratulerer dog. Så, hadde du noe å tilføre sakens anledning og din drøm om kardemomme som elegant er skutt ned av ekle Ghozlan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...