Gå til innhold

134 stemmer

1. 1. Hva mener du om bønnerom på skolen?

• Helt i mot, skolen er til for undervisning ikke religionsutøvelse
      119
    • For, et bønnerom skader ingen
      15
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener: Ja... Det har jeg ingen ting i mot.

En skole skal drive undervisning. Selvfølgelig. At det er et bønne-rom der hvor folk kan tilbe sine guder i friminuttene, dersom de føler dette er givende, så ser jeg ingen grunn til å nekte dem det. For meg som ikke tror på noen overnaturlig Gud som hører på våre bønner, så har det ingen betydning utenat det kanskje blir litt fokus rundt det: Debatt. Noe jeg tror er sundt og godt i samfunnet. Jeg tror at fornuften vil seire til slutt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv mener jeg at skolebyråden gjorde det rette da han satte foten ned. Skolen skal være et sted for undervisning ikke noenslags moské eller kirke.

Blir det mindre undervisning dersom man har et rom dedikert til religiøs gudsdyrkelse?

Det er noen som trekker frem religionsfrihet her, men det er å være på villspor.

Tja... Men har jo i dag friheten til å be hvor man måtte ønske... Et rom for dette virker litt overflødig. Men dersom det er mange nok som ønsker noe slikt, så ser jeg ingen grunn til å nekte det. Det blir alt for autoritært for min del.

Du har rett til å tro hva du vil, men du kan ikke kreve at andre legger til rette for din utøvelse.

Hva om disse legger til rette for dette selv?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lyst til å uttale meg om hva jeg mener av personlige grunner. Når det er sagt, leste jeg en interessant sak i Tyskland som er relevant til emnet om en 12-år gammel jente som nektet å ha svømmetrening sammen klassen sin fordi "according to the Koran, she was not only forbidden from showing herself to boys but also from seeing boys topless."

Dette ble tatt til retten og de avfeide det hele:

"It said in its ruling that she could wear the full-body swimsuit, known as the "burkini" already used by several girls at her school, which would be enough to guarantee her religious freedom.

The court added that the family had chosen to live in Germany where mixed swimming classes were the norm."

- Kilde

Ser ikke helt for meg at noen i Norge ville kommet med samme argumentasjonen akkuratt. "De bør ikke få bønnerom, fordi familien har valgt å bo i Norge, hvor normen er å ikke be på skolen".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som en skrev på et annet forum:

"Jeg ønsker et stillerom på skolen til mine barn, der de kan dyrke sin interesse for argumentasjonsteori gjennom å fordype seg i den sorts litteratur, for slik å bli flinkere til å forholde seg rasjonelt til tilværelsen og håndtere påstander de møter på i livet med sunn skepsis."

Skolen pr i dag er IKKE flinke nok til å formidle dette da de skal være så inkluderende som overhodet mulig og ikke tråkke noen på tærne, så et sånt rom hadde slettes ikke vært å forakte.

Men vil jeg få det? Neppe...

Legger også merke til at noen syntes det er OK å lage rom for å tilbe imaginære guder siden det er svaømmehaller, fotball baner og fordi ingen skal føle seg utenfor... Men hvor mange vil ikke nettopp føle seg utenfor hvis skolene oppretter rom der imaginære guder kan tilbes egentlig? Hvis muslimer får et rom så må kristne få et, så komemr jehovas vitner til å kreve et, så scientologene før alle grupperingene i alle sammen krever å få hvert sitt rom til å dyrke sine imaginære og høyst påståtte guder og før vi vet ordet av det så vil skolene ikke ha flere rom å drive undervisning i fordi alle gruppene har "tatt" dem...

Hvor er fornuften hen? Skal ikke skolen være et sted der elevene i høyest mulig grad får lære ting som det i det minste er sannsynligheter for å akseptere? Det finnes ingen sannsynlighet i hele verden som kan sannsynliggjøre påstandene i div bibler, dessuten er det mer enn nok av steder disse elevene kan gå for å tilbe sine guder på FRITIDEN uten at jeg og alle andre skal være nødt til å betale for denne overtroen.

Så nei, definitivt NEI, til bønnerom på skoler!! Et sted må vi sette grensen for disse muslimene og andre påstands relaterte "hobby'er" og her går grensen!!! Definitivt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem ved å gi tillatelse til å bruke et eksisterende rom til mennesker som ønsker å komme sammen for å be, meditere, eller whatever i friminuttene - så lenge dette verken går utover undervisning eller skolens økonomi. Forøvrig praksis flere steder allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som en skrev på et annet forum:

"Jeg ønsker et stillerom på skolen til mine barn, der de kan dyrke sin interesse for argumentasjonsteori gjennom å fordype seg i den sorts litteratur, for slik å bli flinkere til å forholde seg rasjonelt til tilværelsen og håndtere påstander de møter på i livet med sunn skepsis."

Skolen pr i dag er IKKE flinke nok til å formidle dette da de skal være så inkluderende som overhodet mulig og ikke tråkke noen på tærne, så et sånt rom hadde slettes ikke vært å forakte.

Men vil jeg få det? Neppe...

Legger også merke til at noen syntes det er OK å lage rom for å tilbe imaginære guder siden det er svaømmehaller, fotball baner og fordi ingen skal føle seg utenfor... Men hvor mange vil ikke nettopp føle seg utenfor hvis skolene oppretter rom der imaginære guder kan tilbes egentlig? Hvis muslimer får et rom så må kristne få et, så komemr jehovas vitner til å kreve et, så scientologene før alle grupperingene i alle sammen krever å få hvert sitt rom til å dyrke sine imaginære og høyst påståtte guder og før vi vet ordet av det så vil skolene ikke ha flere rom å drive undervisning i fordi alle gruppene har "tatt" dem...

Hvor er fornuften hen? Skal ikke skolen være et sted der elevene i høyest mulig grad får lære ting som det i det minste er sannsynligheter for å akseptere? Det finnes ingen sannsynlighet i hele verden som kan sannsynliggjøre påstandene i div bibler, dessuten er det mer enn nok av steder disse elevene kan gå for å tilbe sine guder på FRITIDEN uten at jeg og alle andre skal være nødt til å betale for denne overtroen.

Så nei, definitivt NEI, til bønnerom på skoler!! Et sted må vi sette grensen for disse muslimene og andre påstands relaterte "hobby'er" og her går grensen!!! Definitivt!

Da står du slik jeg ser det, for en veldig autoritær politikk. Religion i friminuttene, på lik linje med ballspill og liknende, har jeg ingen ting i mot. Noen er fottballspillere (skolen legger til rette for disse) og noen er religiøse: Hvorfor skal IKKE skolen legge til rette for disse???

Nei. Stigmatisering er ikke bra RWS. Verken jeg eller du tror på noe, kanskje bortsett fra på mennesket, kanskje ikke det heller mange ganger. Men tror vi på en sterkt autoritær stat som forbyr religion i skolen?

Jeg ønsker meg et liberalt samfunn, basert på Venstres politikk. Et liberalt samfunn der folk får tro hva vil og der hvor man satser på VIRKELIG gode skoler (Venstres program er genialt når det kommer til skole, satsning på forskning, og vitenskap! en satsning andre politiske partier kan se langt etter.... Her er Venstre klart best!)

Og en kommune som bestemmer MYE mer enn i dag, og en større spredning av makt, noe som gjør at de enkelte skolene kan bestemme mer selv over hva som passer bra for de enkelte skolene selv.

Er det mange på skolen som er religiøse, vel, så kan skolen i flertall stemme for eller i mot bønnerom. Dette mener jeg er en liberal og demokratisk løsning på problemet. Faktisk mener jeg at det er den beste løsningen....

Jeg liker ikke religion. Absolutt ikke. Men det jeg liker aller minst er autoritære regimer. Jeg føler at en mer og mer fascistisk-liknende stat ikke er veien å gå...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et liberalt samfunn, basert på Venstres politikk. Et liberalt samfunn der folk får tro hva vil og der hvor man satser på VIRKELIG gode skoler (Venstres program er genialt når det kommer til skole)

Joda, god tanke. At man skal få tro hva man vil er det vel få som nekter folk her i den vestlige verden. Men skal det egentlig være lov til å gjøre hva man vil?

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et liberalt samfunn, basert på Venstres politikk. Et liberalt samfunn der folk får tro hva vil og der hvor man satser på VIRKELIG gode skoler (Venstres program er genialt når det kommer til skole)

Joda, god tanke. At man skal få tro hva man vil er det vel få som nekter folk her i den vestlige verden. Men skal det egentlig være lov til å gjøre hva man vil?

Ja, så lenge man ikke plager andre...

Her gjelder Kardemommeloven:

Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
Lenke til kommentar

Selv om det krever ressurser? Hvem skal tilby disse ressursene?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg plaget noen og ble satt i fengsel fordi jeg brøt Kardemommeloven. Det plaget meg litt at jeg ble satt i fengsel, så dommeren og politifolkene ble satt i fengsel fordi de brøt Kardemommeloven. De ble litt plaget av dette, så Thorbjørn Egner ble satt i fengsel pga. sin egen lov.

Kardemommeloven ass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...