JohnMerrick Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Mitt forrige forsøk på festdeltakelse på kandidat nivå i april falt fort i fisk, både på grunn av et temavalg som ikke passet min stakkars, begrensede fantasi, men jeg tror også at 5 dager i uken som jeg hadde satt meg som mål er for mye for meg. Så da prøver jeg meg på pingle nivå i oktober med min nye venn D600 samtidig som jeg prøver å gjenopplive vennskapet med min gamle, neglisjerte venn 50 f/1.8 D. Tema blir enkelt og greit høsten i Dublin, med en liten avstikker til Krakow i midten. Bruker: JohnMerrick Utstyr: D600 med 50 f/1.8 Deltakernivå: Pingle Tema: Høst i byen Endret 1. oktober 2012 av JohnMerrick Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 D600 med 50mm lover bra. Har selv hatt et par timer kvalitetstid med D600 og 50mm f/1.4, og jeg må si jeg likte det jeg så. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 1. Oktober Spasertur i St. Stephen´s Green. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Tror D600 burde greie brasene gjennom en oktobermåned. Litt mer edruelig oppløsning enn D800 i alle fall. Men edruelig er kanskje ikke det som opptar deg mest med den avataren du benytter deg av...? Utsøkt komponert i alle fall, med veien slyngende som en 'S' gjennom bildet. 1 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Fint bilde av damen i høstparken . Skyter du bare jpeg nå eller? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 2. Oktober En ny dag truer... Når man ikke trives på jobb så får man prøve å suge opp den lille gleden man kan på veien. Det var en nydelig morgen og forbausende mildt, og jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å fiske frem kameraet og den lille, søte tripoden min. Så var jeg 15 minutter for sen, men det får de tåle... Egentlig var det ikke meningen å poste noen av bildene jeg tok i morges, de var mest ment som en test på om D600 kunne brukes på den minste tripoden min som jeg vurderer å ta med meg til Krakow, men langt kraftigere regn enn jeg orket å vase rundt i i ettermiddag gjorde det uaktuelt å ta noen bilder etter jobb... @Tomsi: Ja, D600 og 50mm´en ser virkelig ut til å være en kombinasjon å bli glad i... Jeg vurderte en stund å oppgradere AF-D´en til en av de nyere versjonene, men den er så liten og nett, og på D600 også kjapp, så jeg tror jeg bare beholder den. @k.n.b: Jeg takker sjelden nei til en pint eller to, men når det gjelder megapiksler så er jeg ganske edruelig. Egentlig var jeg godt fornøyd med 12 Megapiksler på D90´en, så D600 leverer mer enn jeg behøver og D800 var aldri aktuelt. Jeg både gleder og gruer meg til å få kloa i en raw-konverter for D600, sannsynligvis blir jeg nødt til å kjøpe en ny datamaskin. @Jann: Ja, det er jpeg det går i, dvs jeg skyter raw+jpeg men det er jpeg bildene jeg bruker for øyeblikket. Takker for kommentarene folkens... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Det er vel bare ViewNX, CaptureNX og RawTherapee som støtter D600 sålangt; såvidt jeg vet. Flott morgenstemning i dagens blide. Jeg var også et kvarter for sent på jobb i dag pga foto Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Nydelig morgenlys 2. oktober. Den lille tripod'en ser ut til å ha klart seg bra, nok lukkertid til å få "dratt ut" vannet. Går det an å spille på den harpen tro...? Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Flott motiv og gjennomføring. Litt for midtstilt etter min smak, men det var sikkert ikke noe interessent over eller under. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Likte kvelds bildet meget godt. Lysene og refleksjonene var flotte. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Nydelig 2 oktober. Dype fine farger, flotte speilinger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Liker de kontante og ruvende høsttrærne over damen. Fin linje med veien, og morsomt med "vind" i håret til damen, som er totalt oppslukt av fonen sin. Fine farger og speilinger 2. oktober, med fine "sunstars" - pen skyline. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Takker til alle som har tatt seg tid til å kommentere i tråden, og jeg må si jeg skjemmes over mitt eget aktivitetsnivå i oktoberfesten. Ting har ikke gått helt som planlagt denne måneden og tiden har rett og slett ikke strukket til... Men i det minste er jeg ikke helt ute av dansen enda, jeg tror jeg har nok bilder til å klare festen på absolutte minimum for "Pingle", 2 bilder per uke. Bilder for forrige uke. 9. Oktober: Roere i Dublin War Memorial Park: 14. Oktober: Utsikt fra Wawel hill: Mitt første besøk i Krakow (og Polen, forsåvidt), og det var absolutt et besøk jeg kan tenke meg å gjenta en gang i fremtiden. Det ble hovedsaklig turistbilder, dog... De fleste bildene mine kan man finne ca. 100 bedre varianter av med et kjapt bildesøk på google, derfor dette kanskje litt merkelige valget av en utsikt fra Wavel hill... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Liker godt at roerne er på vei i motsatt retning. Det skaper en viss dynamikk. Kanskje litt trangt i venstre billedkant. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Likte godt 14 oktober bildet. Flott lys, og fin detalj med hest og kjerre. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Takker og bukker for kommentarer. k.n.b: Ja, muligens litt trangt på venstresiden. Bildet er croppet litt, og jeg hadde laget meg to versjoner, den andre med litt mer luft. Valget falt altså på denne versjonen, men en variant midt i mellom de to hadde kanskje vært å foretrekke. Kenneth: Takk. Jeg var ganske fornøyd med bildet selv, men når jeg ser på det i dag får jeg lyst til å kjøre en ny runde i photoshop. Først og fremst en liten crop i bunn og til venstre for å fjerne bilen jeg hadde oversett og litt mer løvverk enn jeg strengt tatt behøver. Jeg lar det ligge inntil jeg får skaffet meg en raw-konverter, men legger det på minne som et bilde verdt å komme tilbake til, jeg liker også lyset og hestekjerren... På tide å poste bilder fra forrige uke, som da også er fra Krakow-turen. 15. Oktober: Love locks Father Bernards Footbridge, også kjent som "The love bridge". Elskende par låser en hengelås til broen og kaster nøkkelen i elven som et symbol på sin evigvarende kjærlighet. Jeg kunne ikke unngå å legge merke til at det var en del strenger som tilsynelatende hadde biitt kuttet på denne broen, men det får nå så være. Broen ser også til å være en yndet plass for brudepar å bli fotografert, på de ca 10 minuttene jeg var i nærheten så jeg ikke mindre enn tre brudepar bli fotografert på broen. Usikker på om dette er noen som forsøker å være morsom, eller om det er et tilfelle av knusende selvinnsikt: 16. Oktober: Detalj fra Wawel Castle 17. Oktober: Wawel hill: Et av de typiske turistbildene. Det ble mye fra Wawel hill, men det var først og fremst her og i Auschwitz at jeg brukte 50 mm´eren, og Auschwitzbildene ønsker jeg ikke å poste i denne tråden... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 likte wave hill(17). Et majestetisk bygg. Fint bilde. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Den 16.oktober synes jeg var bra. Godt komponert detalj. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Enig med Bjørn Åge her, et bilde som er veldig behagelig å se på. Fine fargetoner. Likte låsene også, et merkelig struttende preg, der omtrent alle peker mot oss. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Takker igjen for kommentarene. Denne uken har det vært tungt å få tatt noen bilder, møkkavær og ikke akkurat overlykkelig over å være tilbake på jobb. Men solen gløttet frem fredags kveld og beæret oss også med sitt nærvær store deler av lørdagen, så da klart jeg å tvinge meg ut for et par bilder denne uken også... 26. Oktober Høstkveld i St. Stephen´s Green 27. Oktober St. Anne´s Park En ganske så svær park på nordøst siden av Dublin, av en eller annen grunn har de sett seg nødt til å låse av disse ca. 10 meterne som er det eneste området i parken som er sperret av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå