Gå til innhold

Sapphire 9800 Atlantis kræsjer

whertigo

Anbefalte innlegg

Jeg har bygd en en pc for en kompis av meg, og samma dagen som han fikk den med hjem ringte han og sa at Colin McRae gjorde at pc'en slo seg av etter 5 min spilling. Bootet han den opp igjen kunne han spille litt lenger. Jaja tenkte jeg, vi får legge inn CM3 på nytt uten oppdateringa.

I mellomtiden hadde han prøvd seg på Vice City, og der skjer akkurat det samme!

Nå har jeg ikke testet noenting enda, skal prøve alle de nyeste driverne og bios, men jeg er redd dette er noe verre enn driver-feil.. Siden det skjer kun i 3d-applikasjoner tyder kanskje det på at kortet overopphetes eller at det er noe galt med spenninga. Noen som har noen erfaringer?

Maskinen består av:

Pentium 2,66 533fsb

Asus P4S8X SiS-chipset

Sapphire Radeo 9800 Atlantis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å spill heftige 3D spill med kabinettet åpent samt en vanlig vifte som blåser rett på hovedkort, grafikk kort og prosessor. Om det er overhopphetning som er problemet så vil da dette "løse" det problemet tenker jeg. Bedre lufting og dermed bedre kjøling. Sørg for at det er "kald" luft" som blåses på.

Om maskin fortsatt er like ille så kan det være spenning/driver eller andre problem. LAst ned nyeste hovedkort drivere, skjermkort drivere, Oppdater operativ systemet. etc.

Har man ett annet skjermkort av ca samme type så kan man prøve dette for å utelukke hardware feil på skjermkortet også. Om det er feil på skjermkort så må man bare få det byttet.

Håper dette gir noen tips. Lykke til.

[EDIT] Ellers ingen spes erfaring på den type reboot, bortsett fra at min gamle pc P3 500 fikk feil på HK, som gjorde at den rebootet til tide og utide. Ble da en ny P4 2G :D

Tror ikke BIOS er problemet, men skader ikke å prøve om alt annet ikke fungerer. Men test kjølingstipset med kabinet åpent og ekstra vifte til å kjøle med.

Lenke til kommentar

Jeg frykter at det er strømforsyninga jeg og.. Eller varmeutvikling. Hardware.no mente kortet trengte kabinett-kjøling, noe jeg ga blanke i :) Men det kan vise seg at de har rett.

Jeg testet den nok ikke grundig nok hjemme hos meg, så det kan hende det er varmere hos min kompis. Jeg skal prøve å kjøre uten lokk på kabinettet. Minneinnstillingene har jeg ikke køddet med, så det bør ikke være problemet.

Jeg tenkte kanskje det kunne være en innstilling i biosen som bestemmer hvordan grafikkortet skal samarbeide med resten av maskina, noen som kjenner til det?

Takker for gode tips!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er karnskje fy å vekk opp døde poster på denne måten, men problemet har vedvart, selv etter ny stor strømforsyning og kabinettvifte. Maskina krasjer like herlig under spill med 3d-grafikk og man må ta ut strømkontakta for å i det hele tatt få startet på nytt. Når man har gjort dette en gang, så kan man dog spille ganske lenge uten problemer.

Jeg testet Max Payne 2 på kortet, og da har teksturene ganske mange artifacts. Så jeg tror eneste løsningen er å klokke ned kortet. Jeg fant dog ingen innstillinger for dette hverken i softwaren (catalyst 3.7) eller på den tilhørende cd-en. Noen som har tips til hvordan jeg kan klokket ned kortet (det er dog ikke klokket opp, men går på standardinstillinger), så det kjører på lavere frekvens enn det gjør nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...