Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med å kommunisere med andre. (stamming + dålig selvtillit)

Anbefalte innlegg

God dag. De siste årene så har jeg fått store problemer med å snakke med andre på en normal måte. Jeg står der og stammer som en idiot.

Idag for eksempel. Gikk til Statoil for å kjøpe meg en pakke røyk. "Dette skal gå bra, dette skal gå bra" var det eneste jeg tenkte på. Sto i køen og til slutt ble det min tur.

Kassedama: Hei!

Jeg: Ebb,ebb, ebb,ebb...*lang pause*...eh...nå står det stille for meg...

Kassedama: Okei...Hva vil du ha?

Jeg: Ebb, ebb...Eh...En pakke røde Marlboro takk.

Hun fikk pengene og jeg fikk sigarettene mine.

Kassedama: Takk, hadet!

Jeg: Ebb, eh..Hadet!

Gikk ut og var helt rød i trynet...

Men det er en helt vanlig dag for meg.

Dette skjer også når jeg snakker med venner og familie, men ikke like ofte. Føler meg jævlig nervøs når jeg snakker med noen jeg ikke kjenner. Det er et mareritt å handle på butikker der jeg må fortelle personen bak disken hva jeg vil ha.

Hva skal jeg gjøre for å forbedre meg?

Anonym poster: 646ace70e372a5b3ff94258ee04c6e89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-- Fordi det kan være til stor hjelp, og er mye bedre enn alternativet.

Ha først noen samtaler med fastlegen din, så vil han/hun henvise deg til psykolog om nødvendig.

Og tro meg, det å snakke med psykolog er laaaaangt fra slik du ser på filmer og tv-serier. Det har heller ingen samsvar med myter og skrekkhistorier du hører. Og hvordan jeg vet det med sikkerhet? Fordi jeg har samme problem som deg og har blitt mye bedre etter å ha snakket med en god psykolog.

Lenke til kommentar

Du kan slutte å tenke på hvordan situasjonen vil være når skal gjøre det og ta det på sparket. Når man memorerer replikker eller utfall av en samtale vil det som oftest ikke skje som man har planlagt det. Det er nok vanskelig å ikke planlegge ting i forveien, men det er en tanke du kan prøve ut langt før du skal utføre en handling.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg stammer også endel, så vet akkurat hvordan du har det :)

For meg er det sånn at 1 måned så kan jeg snakke helt feilfritt som andre personer, men en annen måned så er det helt forjævlig og orda kommer rett og slett ikke frem. Jeg støtter det som Eksboks sier, ikke tenk på hva du skal si og når du skal si det. Begynn å snakk mye mer, og ikke bare hold deg i bakgrunnen i samtaler.

Har snakket endel om dette med kamerater, i fylla vistnok, men for meg så er det mye lettere å snakke om det når man er litt beruset :) Det har iallfall hjulpet meg å snakke om det med folk jeg stoler på. Ikke bry deg om hva folk tenker når du stammer, er bare i gi totalt faen i de.

Oppsummert:

* Ikke tenk på hva du skal si, prøv å glem at du stammer (Vanskelig jeg vet)

* Begynn å snakke mer, selv med totalt ukjente personer.

* Snakk om det med noen, samme om det er med en psykolog, foreldre eller venner.

* Ikke bry deg om hva andre tenker

Hilsen gutt 18 :)

Anonym poster: 285336fc1c6dfea27c7c4824f6f0f728

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Gammelt innlegg, men jeg sliter med stamming jeg også. Hadde vært interessant å høre noen historier fra andre stammere. Har hatt lyst til og prøve logoped lenge, men sliter med å fortelle andre om stammingen min. Jeg er en såkalt "closet stutterer". Dvs, gjør alt jeg kan for å skjule at jeg stammer.

Lenke til kommentar

Gammelt innlegg, men jeg sliter med stamming jeg også. Hadde vært interessant å høre noen historier fra andre stammere. Har hatt lyst til og prøve logoped lenge, men sliter med å fortelle andre om stammingen min. Jeg er en såkalt "closet stutterer". Dvs, gjør alt jeg kan for å skjule at jeg stammer.

Ikke en stammer, men jeg opplever et lignende problem. Hjernen råtner på rot, så jeg stopper ofte midt i en setning fordi jeg ikke husker hva det neste ordet jeg skal si er.

La meg si det slik: "Jeg har en helt annen forståelse på hvor jævlig det er når andre skal være snille og forsøke å si ordet! 

Ren synsing: Ikke skjul din stamming. Gode venner har tid til deg.

En ting til. Prøv å finne ut hvorfor du kan synge uten å stamme?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du kan få noen tips her? Jeg så programmet - det var bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...