Gå til innhold

Kjøp i borettslag og egenkapitalkrav

Gromle

Anbefalte innlegg

Hei

Satt og diskurte litt med en kompis angående egenkapitalkrav til å kjøpe borettslagsleilighet.

Han mente at hans bank hadde opplyst han om at de 15% egenkapital ble beregnet ut i fra totalprisen på leiligheten, ikke ut i fra det man faktisk må betale i innskudd.

Jeg syntes det hørtes litt merkelig ut, men hva er rett?

15% av innskudd eller av totalsum (innskudd + fellesgjeld)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj!

Btw: En kompis av meg, som nylig har kjøpt bolig, mener å hevde at banken skal ha egenkapital for taksten på leiligheten, ikke hva du faktisk endte opp med å betale for den. For meg høres dette helt tullerusk ut, men han hevder å være sikker i sin sak. Har han rett?

- Sorry for thread rocking

:)

Lenke til kommentar

Btw: En kompis av meg, som nylig har kjøpt bolig, mener å hevde at banken skal ha egenkapital for taksten på leiligheten, ikke hva du faktisk endte opp med å betale for den. For meg høres dette helt tullerusk ut, men han hevder å være sikker i sin sak. Har han rett?

Jeg mener å huske at det stemmer, men det spiller forsåvidt ingen rolle. Du skal allerede ha fått en maksgrense å forholde deg til, så du skal ikke ende opp med å måtte bruke EK du ikke har.

Lenke til kommentar

Æsj!

Han har på en måte rett..

15% regelen betyr at belåningsgraden ikke kan overstige 85%. Det betyr at du ikke kan låne mer en 85% av boligens markedsverdi.

Har boligen en takst på 1mill, trenger man ikke egenkapital om man får den for 850.000.

Lenke til kommentar

Æsj!

Han har på en måte rett..

15% regelen betyr at belåningsgraden ikke kan overstige 85%. Det betyr at du ikke kan låne mer en 85% av boligens markedsverdi.

Har boligen en takst på 1mill, trenger man ikke egenkapital om man får den for 850.000.

Det gir langt bedre mening! Han formulerte det dog på en annen måte, han mente at at banken uansett kun er interessert i takst. Det hørtes for meg snålt ut.

Men det du skrev er ihvertfall korrekt, har kontrollsjekket med megler (og tlfsamtale til DNB) da jeg underskrev kontrakten i dag.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg forstår. Si at jeg kjøper en liten leilighet for 400 000 med fellesgjeld på 700 000, altså totalsum 1 100 000. Da trenger jeg egenkapital på 165 000? Hva får jeg av banken da? de resterende 235 000? Hva "skjer" med pengene imellom? Burde jeg ikke få boliglån på innskudd/prisantydning og så sjekker de om jeg har betalingevne til å betale avdragene på fellesgjelden sammen med huslånsavdrag?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg forstår. Si at jeg kjøper en liten leilighet for 400 000 med fellesgjeld på 700 000, altså totalsum 1 100 000. Da trenger jeg egenkapital på 165 000? Hva får jeg av banken da? de resterende 235 000? Hva "skjer" med pengene imellom? Burde jeg ikke få boliglån på innskudd/prisantydning og så sjekker de om jeg har betalingevne til å betale avdragene på fellesgjelden sammen med huslånsavdrag?

Du får 235 000 fra "din bank", og så stiller du deg ansvarlig for 700 000 av borettslaget sin gjeld, med pant i leiligheten. Til sammen har du 935 000 i lån med pant i boligen, det samme som om du hadde kjøpt en selveierleilighet til 1 100 000.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får 235 000 fra "din bank", og så stiller du deg ansvarlig for 700 000 av borettslaget sin gjeld, med pant i leiligheten. Til sammen har du 935 000 i lån med pant i boligen, det samme som om du hadde kjøpt en selveierleilighet til 1 100 000.

Stemmer det. (Bortsett fra at om det hadde vært selveierleilighet måtte han betalt 27500 i avgifter som han slipper når det er borettslag.)

Jeg skjønner ikke noen har så vanskelig med å forstå at personlig lån pluss fellesgjelden ikke skal være mer enn 85% at totalprisen (innskudd + fellesgjeld).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...