magu Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Hei. Er ny her på forumet, så vet ikke om det finnes tråder om dette fra før. Jeg går 3. året på videregående skole og har veldig lyst til å utdanne meg som siviløkonom. Har samfunnsøkonomi på skolen, noe jeg finner utrolig interessant. I tillegg er jeg ganske flink på det, og forstår alt vi lærer med en gang. Problemet er at jeg hadde matte P på skolen. Jeg har alltid synes at matematikk er lett og moro, men valgte P rett og slett fordi jeg var lat og ikke ville jobbe da jeg begynte på videregående, men angrer nå. Er det sånn at man MÅ ha R1 eller S1+S2 for å komme inn på skolene? Er ikke noe problem å ta opp matte R1, men tenker at det kan ta litt unødvendig mye tid da jeg vil fortest mulig vil ferdigutdannet. Merket også at P-matte på skolen ikke var noe for meg fordi jeg har mer den teoretiske hjernen innenfor matematikk. Føler forresten jeg har en fordel med tanke på at jeg har hatt to år med samfunnsøkonomi før jeg eventuelt begynner på utdannelsen. Noen som vet noe om dette? Noen som studerer dette nå som vil dele litt erfaringer? Takker for all slags svar! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Du kan søke deg inn på batchelorstudie, og så søke master etter dette, som blir sivøk. Da trenger du ikke R1 Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Det spørs hvor du vil gå da. Du kan sikkert gjøre som OJ Doe sier, å søke på en bachelor på en høyskole og så ta master på en skole hvor det er sivøk. Akkurat det vet jeg ikke så mye om. Jeg tar selv opp s2 i år slik at jeg forhåpentligvis kommer inn på NHH til neste år. Der kan jeg ta hele graden. Vet at det er veldig mye matte på studiet, så for min del er jeg veldig glad jeg tar matte på forhånd slik at ikke absolutt alt er nytt (gikk selv ut av vgs med bare p-matte). Endret 30. september 2012 av ulf1 Lenke til kommentar
magu Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 Det spørs hvor du vil gå da. Du kan sikkert gjøre som OJ Doe sier, å søke på en bachelor på en høyskole og så ta master på en skole hvor det er sivøk. Akkurat det vet jeg ikke så mye om. Jeg tar selv opp s2 i år slik at jeg forhåpentligvis kommer inn på NHH til neste år. Der kan jeg ta hele graden. Vet at det er veldig mye matte på studiet, så for min del er jeg veldig glad jeg tar matte på forhånd slik at ikke absolutt alt er nytt (gikk selv ut av vgs med bare p-matte). Har også lyst til å komme inn på NHH, men tror ikke jeg har gode nok karakterer. Enig at det er lurt å ta opp matte. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Som du selv nevner har mange utdanningsinstitusjoner et opptakskrav som inkluderer S1+S2/ R1. En stor andel av utdanningsprogrammet er kvantitativt, noe som krever kunnskap i matematikk. Her blir det brukt mange teorier som ikke blir lært i praktisk matematikk - p-matte. Et alternativ dersom du ikke kommer inn på NHH kan være BI. BI tilbyr to studier som er rettet mot Siviløkonom-tittelen. Disse studiene er Økonomi og ledelse og Økonomi og administrasjon. Disse studiene er nesten helt like. Forskjellen er at Økonomi og ledelse er et 5-årig sammenhengende studie der du oppnår Siviløkonom-tittelen etter endt studie. Dette studiet kalles derfor Økonomi og ledelse/Siviløkonom. Ved Økonomi og administrasjon må du først ta Bachelor i Økonomi og administrasjon, som er et 3-årig studie, for deretter søke deg inn for å ta Master i to år. Her kreves det et snitt på minimum B ved Bachelorstudiet for å kunne ta Master. Dette slipper du ved Økonomi og ledelse da du ikke oppnår noen Bachelorgrad, kun Master. Med dette kreves det litt mer for å komme inn ved Økonomi og ledelse enn ved Økonomi og administrasjon. Økonomi og administrasjon krever kun generell studiekompetanse (eller aktuell jobberfaring). Økonomi og ledelse har et inntakskrav på 44 (primærvitnemål) eller 47 (sekundærvitnemål) og S1+S2/ R1. Økonomi og ledelse er også litt mer krevende, med noen forskjellige fag som er litt mer utdypende. Økonomi og ledelse tilbys kun ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Økonomi og administrasjon tilbys ved alle BI sine skoler i hele landet. Handelshøyskolen BI i Oslo og NHH i Bergen er vel de mest anerkjente skolene. Ønsker du å oppnå Siviløkonom-tittelen dersom du har studert Bachelor i Økonomi og administrasjon ved for eksempel BI i Stavanger, kan du søke deg til Master ved BI i Oslo eller NHH i Bergen. Som nevnt er kravet B i snitt for å kunne ta Master ved BI i Oslo. Kravet ved NHH er ca. 4,3 (litt over B i snitt (A=5, B=4 osv.)). Som nevnt er det anbefalt å ha litt kunnskap innenfor matematikk før påbegynt studie, men det er ikke avgjørende dersom du er arbeidslysten og lærer fort. Det er mange som tar et friår etter videregående. Velger du derfor å ta et friår for å ta opp fag blir du med det ikke den eldste i klassen. Jeg vil anta at du fremdeles ligger under gjennomsnittalderen. Husk at opplegget for videre utdanning er litt anderledes. Mange sliter med å tilvenne seg forandringene. Et friår kan med andre ord være en nyttig forberedelse. Du kan blant annet bruke tiden til å lese deg opp i fagene du vil ha i utdanningen. Til syvende og sist må du avgjøre selv ut ifra det som er best for deg. Endret 30. september 2012 av yeidof 1 Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Det spørs hvor du vil gå da. Du kan sikkert gjøre som OJ Doe sier, å søke på en bachelor på en høyskole og så ta master på en skole hvor det er sivøk. Akkurat det vet jeg ikke så mye om. Jeg tar selv opp s2 i år slik at jeg forhåpentligvis kommer inn på NHH til neste år. Der kan jeg ta hele graden. Vet at det er veldig mye matte på studiet, så for min del er jeg veldig glad jeg tar matte på forhånd slik at ikke absolutt alt er nytt (gikk selv ut av vgs med bare p-matte). Har også lyst til å komme inn på NHH, men tror ikke jeg har gode nok karakterer. Enig at det er lurt å ta opp matte. Da vil jeg faktisk anbefale deg å ta et år hvor du tar matte og forbedrer de fagene du har best sjanse på å forbedre, også søke nhh året etter! Slik som jeg har gjør nå. Lenke til kommentar
magu Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 Som du selv nevner har mange utdanningsinstitusjoner et opptakskrav som inkluderer S1+S2/ R1. En stor andel av utdanningsprogrammet er kvantitativt, noe som krever kunnskap i matematikk. Her blir det brukt mange teorier som ikke blir lært i praktisk matematikk - p-matte. Et alternativ dersom du ikke kommer inn på NHH kan være BI. BI tilbyr to studier som er rettet mot Siviløkonom-tittelen. Disse studiene er Økonomi og ledelse og Økonomi og administrasjon. Disse studiene er nesten helt like. Forskjellen er at Økonomi og ledelse er et 5-årig sammenhengende studie der du oppnår Siviløkonom-tittelen etter endt studie. Dette studiet kalles derfor Økonomi og ledelse/Siviløkonom. Ved Økonomi og administrasjon må du først ta Bachelor i Økonomi og administrasjon, som er et 3-årig studie, for deretter søke deg inn for å ta Master i to år. Her kreves det et snitt på minimum B ved Bachelorstudiet for å kunne ta Master. Dette slipper du ved Økonomi og ledelse da du ikke oppnår noen Bachelorgrad, kun Master. Med dette kreves det litt mer for å komme inn ved Økonomi og ledelse enn ved Økonomi og administrasjon. Økonomi og administrasjon krever kun generell studiekompetanse (eller aktuell jobberfaring). Økonomi og ledelse har et inntakskrav på 44 (primærvitnemål) eller 47 (sekundærvitnemål) og S1+S2/ R1. Økonomi og ledelse er også litt mer krevende, med noen forskjellige fag som er litt mer utdypende. Økonomi og ledelse tilbys kun ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Økonomi og administrasjon tilbys ved alle BI sine skoler i hele landet. Handelshøyskolen BI i Oslo og NHH i Bergen er vel de mest anerkjente skolene. Ønsker du å oppnå Siviløkonom-tittelen dersom du har studert Bachelor i Økonomi og administrasjon ved for eksempel BI i Stavanger, kan du søke deg til Master ved BI i Oslo eller NHH i Bergen. Som nevnt er kravet B i snitt for å kunne ta Master ved BI i Oslo. Kravet ved NHH er ca. 4,3 (litt over B i snitt (A=5, B=4 osv.)). Som nevnt er det anbefalt å ha litt kunnskap innenfor matematikk før påbegynt studie, men det er ikke avgjørende dersom du er arbeidslysten og lærer fort. Det er mange som tar et friår etter videregående. Velger du derfor å ta et friår for å ta opp fag blir du med det ikke den eldste i klassen. Jeg vil anta at du fremdeles ligger under gjennomsnittalderen. Husk at opplegget for videre utdanning er litt anderledes. Mange sliter med å tilvenne seg forandringene. Et friår kan med andre ord være en nyttig forberedelse. Du kan blant annet bruke tiden til å lese deg opp i fagene du vil ha i utdanningen. Til syvende og sist må du avgjøre selv ut ifra det som er best for deg. Tusen takk for veldig oppklarende informasjon! Ut i fra det jeg leste frister det mer å ta opp matte R1, for og så søke på økonomi og ledelse. Det virker som det "beste", med tanke på eventuell flytting osv. Når det kommer til forberedelse til studiene har jeg to år til gode, men vet ikke om det er mange som har samfunnsøkonomi på skolen? Hvis det er få skoler som har det, blir det jo en liten fordel vil jeg si. Vet du forresten om det går an å ta opp matte R1 i forsvaret? Lenke til kommentar
magu Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 Det spørs hvor du vil gå da. Du kan sikkert gjøre som OJ Doe sier, å søke på en bachelor på en høyskole og så ta master på en skole hvor det er sivøk. Akkurat det vet jeg ikke så mye om. Jeg tar selv opp s2 i år slik at jeg forhåpentligvis kommer inn på NHH til neste år. Der kan jeg ta hele graden. Vet at det er veldig mye matte på studiet, så for min del er jeg veldig glad jeg tar matte på forhånd slik at ikke absolutt alt er nytt (gikk selv ut av vgs med bare p-matte). Har også lyst til å komme inn på NHH, men tror ikke jeg har gode nok karakterer. Enig at det er lurt å ta opp matte. Da vil jeg faktisk anbefale deg å ta et år hvor du tar matte og forbedrer de fagene du har best sjanse på å forbedre, også søke nhh året etter! Slik som jeg har gjør nå. Enig. Hvis det går an å ta opp fag i forsvaret, gjør jeg det. Vil gjerne inn i forsvaret også. Lenke til kommentar
dmaa Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 . Kravet ved NHH er ca. 4,3 (litt over B i snitt (A=5, B=4 osv.)) 4,3 er nok litt overdrevet; kravet var 4,1 denne høsten, noe som er rekordhøyt. Lenke til kommentar
Bluth Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Teller ex.phil på snittet? Lenke til kommentar
ggree Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Tusen takk for veldig oppklarende informasjon! Ut i fra det jeg leste frister det mer å ta opp matte R1, for og så søke på økonomi og ledelse. Det virker som det "beste", med tanke på eventuell flytting osv. Når det kommer til forberedelse til studiene har jeg to år til gode, men vet ikke om det er mange som har samfunnsøkonomi på skolen? Hvis det er få skoler som har det, blir det jo en liten fordel vil jeg si. Vet du forresten om det går an å ta opp matte R1 i forsvaret? Husk at studiet ikke bare baserer seg på samfunnsøkonomi. Det første året vil du ha fag som økonomistyring, markedsføringsledelse, finans, statistikk m.m. En full liste finner du her. Les deg opp i fagene du ikke har så mye kunnskap i, så blir studiet generelt mye lettere. Jeg er litt usikker på om du kan gå fra matte P til matte R1. På videregående kreves det at du har gått gjennom T-matte før du kan velge R1. Det kommer med andre ord an på om du valgte T- eller P-matte på VG1. Du kan eventuelt søke deg til privatisteksamen i T-matte til høsten, for deretter søke privatisteksamen i R1 til våren(?). Å ta opp fag fra videregående er fullt mulig i forsvaret. Du må selv huske å søke deg opp til privatisteksamen. Enkelte baser tilbyr også kurs i leiren som gjennomgår matematikk fra VGS. Du må også huske å søke om permisjon i god tid før eksamensdatoen. Lenke til kommentar
magu Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Tusen takk for veldig oppklarende informasjon! Ut i fra det jeg leste frister det mer å ta opp matte R1, for og så søke på økonomi og ledelse. Det virker som det "beste", med tanke på eventuell flytting osv. Når det kommer til forberedelse til studiene har jeg to år til gode, men vet ikke om det er mange som har samfunnsøkonomi på skolen? Hvis det er få skoler som har det, blir det jo en liten fordel vil jeg si. Vet du forresten om det går an å ta opp matte R1 i forsvaret? Husk at studiet ikke bare baserer seg på samfunnsøkonomi. Det første året vil du ha fag som økonomistyring, markedsføringsledelse, finans, statistikk m.m. En full liste finner du her. Les deg opp i fagene du ikke har så mye kunnskap i, så blir studiet generelt mye lettere. Jeg er litt usikker på om du kan gå fra matte P til matte R1. På videregående kreves det at du har gått gjennom T-matte før du kan velge R1. Det kommer med andre ord an på om du valgte T- eller P-matte på VG1. Du kan eventuelt søke deg til privatisteksamen i T-matte til høsten, for deretter søke privatisteksamen i R1 til våren(?). Å ta opp fag fra videregående er fullt mulig i forsvaret. Du må selv huske å søke deg opp til privatisteksamen. Enkelte baser tilbyr også kurs i leiren som gjennomgår matematikk fra VGS. Du må også huske å søke om permisjon i god tid før eksamensdatoen. Mener å ha hørt av en av lærerne på skolen at man kan gå rett på R1 uten matte T, men det kan fort bli vanskelig. Men er overhodet ikke sikker. Må man ta T først, kan det kanskje være et bedre alternativ å ta S1+S2. Får gjøre litt research og tenke på det. Høres bra ut å ta opp fag i forsvaret. Da føler jeg ikke at jeg kaster bort noe tid på et "friår". Tror jeg har lest at man også får et par studiepoeng for førstegangstjeneste? Lenke til kommentar
ggree Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Mener å ha hørt av en av lærerne på skolen at man kan gå rett på R1 uten matte T, men det kan fort bli vanskelig. Men er overhodet ikke sikker. Må man ta T først, kan det kanskje være et bedre alternativ å ta S1+S2. Får gjøre litt research og tenke på det. Høres bra ut å ta opp fag i forsvaret. Da føler jeg ikke at jeg kaster bort noe tid på et "friår". Tror jeg har lest at man også får et par studiepoeng for førstegangstjeneste? Det er forskjell mellom studiepoeng og tilleggspoeng. Studiepoeng får du når du har fullført et fag/ studie på universitetet eller høgskole. Men det er korrekt at du får 2 tilleggspoeng for fullført førstegangstjeneste. Du får også 2 alderspoeng noe som tilsammen gir deg 4 ekstrapoeng. Du får også 2 tilleggspoeng dersom du har fullført 60 studiepoeng ved universitetet eller høgskole. Med andre ord kan du som et alternativ til forsvaret gå et årsstudium. Årsstudium gir deg nyttig kunnskap, men forsvaret er kanskje mer spennende og "morsomt" (alt ettersom). Endret 2. oktober 2012 av ggree Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå