N* Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg tenkte: Hadde ikke Norge være bedre uten disse som bare sitter å "eier" en hel masse ting, uten å løfte en finger? Jeg fant ut at hvis vi lager en lov i Norge som forbyr økonomiske skjevheter. Det hadde vært saker, hva? Alle tjener helt likt. Hele hiarkiet i en bedrift skulle tjent akkurat likt. Både vaskedamer og eieren av vaskefirmaet. Lik arbeidsfordeling (vaskedamen vasker selvfølgelig da). Jeg vet det er mange høyrestillte folk på dette forumet. Har dere egentlig noe motargument? Bortsett det med studier. Vi kunne gitt studentene stipend, ved å øke skattene litt. Men lille pilli villi var en evighetsstudent... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Da ville ingen tatt risiko og satset på noe, ingen nye bedrifter ville blitt opprettet. Ingen ville tatt lang utdannelse eller tatt krevende jobber. Tipper mange av toppene ville gitt seg da jobben krever mer enn man får betalt for. Om jeg hadde tjent like mye i kassa på Rimi som jeg gjør som it-konsulent, ville jeg antagelig tatt kassa på Rimi i stedet. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Stemmer. Jeg hadde aldri verden giddet å tatt en lang utdanning hvis jeg ikke fikk bedre betaling. Her i Norge tjener vi mer enn "likt nok". Vaskedamer, søppeltømmere, eller andre jobber som ikke krever forhåndsutdanning får rimelig godt betalt fra før av. Det tar i dag et titals år for at det skal lønne seg i å ta en videre utdanning. Hvis alle skulle tjent likt så ville det lbitt en ekstremt skjev og uretferdig system. Det er rimelig naivt å tenke seg at helt lik behandling til alle gir et samfunn fritt for urettferdighet. Alle har forskjellige behov, og må behandles forskjellig. Jeg lever i dag som fulltidsstudent (ergo de som ligger helt i bunnsjiktet i Norge rent økonomisk) og hadde ikke sagt nei til å unngå å leve på krita konstant, men man lærer noe av å leve slikt, og det gir motivasjon til å pushe videre. Norge (og verden) trenger folk som kan bruke stemmen sin, og som får betalt for ikke å løfte en finger. Endret 29. september 2012 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå