Gå til innhold

FM13 - Football Manager 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes det virker å være noe muffens med simuleringa i 2013 utgaven, var det tidvis i 2012 utgaven også.. Nå spiller jeg for det meste norsk fotball, men tidligere typ 2011 utgaven og tidligere så ville typiske topplag i Norge (Rosenborg, Molde, Tromsø) stort sett alltid kjempe i toppen og antatte bunnlag (Sarpsborg 08, Sogndal, Sandefjord og liggende) stort sett alltid kjempe for tilværelsen.

 

I 2011 og 2012 så syntes jeg det er helt bingo om det er Rosenborg, Molde eller Tromsø som kjemper i toppen, eller om det er Sandnes Ulf, Stabæk og Hønefoss.

 

Sarpsborg vant faktisk tippeligaen en gang jeg spilte med bryne, for så rykke ned året etterpå. Dette var ikke uvanlig, og rene bingoen hvem som vant tippeligaen. Har ikke prøvd fm13 enda, men håper norge har fått en liten overhaling, for den simuleringen har vært svært dårlig lenge.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Hei,

 

Tenkte jeg skulle kjøpe FM13 nå. Leter etter billigste butikk, gjerne digitalt, og kom over dette:

 

http://www.impulsedr...s/ESD-IMP-W3532

 

Noen som har erfaringer fra denne butikken? 229 kr så liksom litt FOR billig ut i forhold til prisene i andre butikker. :)

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Bare å gå for det, helt lovlig. Kjøpte det fra samme sted selv.
Lenke til kommentar

Er i gang med en Liverpool-save nå. Ferdig med pre-season og har jobbet litt med taktikken, funker ok, men litt mindre posession enn jeg kunne tenke meg. Hvis jeg derimot kjører rop fra sidelinjen: behold ballen, fungerer alt mye bedre. Noen som vet hvilke instillinger dette tilsvarer i laginstillinger slik at jeg slipper å gjøre endringen inne i kampen hver gang?

Lenke til kommentar

Økonomien i norsk fotball er like rotete som alltid, sjekker du i editoren så har blant annet Magnus Wolff Eikrem, Joshua Gatt og Vegard Forren et potensiale satt til -9 som vil si mellom som vell betyr at de vil få tildelt et potensiale i mellom 160-190 (eller er det 180?) ved vær nye save du starter hvor de er i databasen. Det vil si at i enkelte spill kan de havne opp imot 190 som betyr at de blir potensielle storspillere på toppklubber, og de kan falle helt ned mot 160 som vil si at det blir helt greie toppspillere på greit internasjonalt nivå.

 

Et par måneder ut i spillet så ser du gjerne at Molde selger slike spillere, som når jeg scouter har fem stjerner på potensiale (altså maks) til kanskje fattige 8 til toppen 15 millioner til helt middelmodige europeiske klubber. Og du ser ikke klubben erstatte disse spillerne med det aller første heller, så de svekker altså stallen betraktelig for noen få millioner som klubben fint kan klare seg uten og som gjerne gjør at de ryker fra topp tre ned til midten av norsk fotball og kan glemme generert inntekt fra Europa League og liggende.

 

 

Dette skjer med de fleste norske klubber, om det så er Lillestrøm, Molde, Rosenborg, Tromsø, Strømsgodset eller Sogndal. De spillerne som får litt høyt potensiale er gjerne solgt iløpet av første sesongen og vips har Tippeligaen mistet 90% av sine kjente profiler til usannsynlige lave summer og disse blir ikke erstattet så hele nivået synker alt etter første sesongen og roter til styrke forholdet mellom klubbene.

 

 

Dette ødelegger mye syntes jeg, at spillere flyr veggimellom på denne måten til snodig lave priser. Klubber som Molde, Rosenborg og Vålerenga ville jo ikke solgt flere nøkkelspillere til småpenger, det hele uten å erstatte dem midt i sesongen bare fordi et bunnlag fra en europeisk liga skulle vise litt interesse. Merker dette selv når jeg trener et norsk lag, at om jeg har en potensielt god spiller, om han er aldri så lite utviklet og er 17 eller 22år så kan jeg få tilbud fra bunnlag i Tyskland på et par millioner som jeg syntes er skampris iforhold til potensiale på spilleren og hva det betyr for klubben mens vips så begynner spilleren å surmule fordi jeg holder dem tilbake og klubbledelsen kan gjerne komme på banen å overstyre fordi de mener det er helt uimotståelig tilbud.....

Lenke til kommentar

Hahaha. Har Wolff, Gatt og Forren -9?! Hvem faen er det som researcher Molde som er på fylla?

 

EDIT: Måtte inn på editoren nå. På Molde har Eikrem, Gatt og Hovland -8. Ingen har -8. På RBK har feks KUN Midtsjø -8. Litt rar rating på Molde-spillerne vil jeg si.

Endret av DJ_Dark
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte inn på editoren å sjekke på nytt nå, men her er de altså listet med -9.. Kan det være at FMNorge sin database som lar meg spille helt ned til 5. Divisjon har endret på potensiale på endel norske spillere, tror dog ikke det ettersom de normalt kun rører divisjonssystemet og fikser på eventuelle lag nedover i divisjonene som ikke finnes, mangler spillere eller har feil økonomi.

Lenke til kommentar

Klart det kan skje, start tok vel også sølv året vålerenga vant, for så å rykke ned året etter. Men det skjer hele tiden, tror aldri jeg har sett molde eller rosenborg vinne på fm12. De ligger ofte i bunnen heller, det mest stabile laget viss jeg kan bruke det ordet tror jeg må være vålerenga på fm12.

 

Godt poeng Ramguy og noe som har skjedd år etter år i fm. Det er ganske trist at simuleringen i norsk liga(og kanskje andre små ligaer?) er så urealistisk og dårlig. Ting har jo knapt forandret seg de siste årene, de har hatt veldig mange år på rette opp ting, men det er jo minimal forandring på norsk liga år etter år.

Lenke til kommentar

Måtte inn på editoren å sjekke på nytt nå, men her er de altså listet med -9.. Kan det være at FMNorge sin database som lar meg spille helt ned til 5. Divisjon har endret på potensiale på endel norske spillere, tror dog ikke det ettersom de normalt kun rører divisjonssystemet og fikser på eventuelle lag nedover i divisjonene som ikke finnes, mangler spillere eller har feil økonomi.

Da er det en moldefan som tydeligvis har kost seg veldig. At de har -9 er direkte latterlig og trist. Forren har feks et PA på 138 på FM13.

Lenke til kommentar

Nja, Rosenborg er en merkelig nøtt de siste årene for meg.. Jeg leker meg gjerne mye med editor før jeg begynner å spille bare for å få opp norsk liga på et litt mer internasjonalt nivå så man faktisk kan være trener i norge uten å føle at man går glipp av store deler av spillet bare fordi spillere, trenere og økonomi flyr veggimellom hele tiden.

 

Dette er naturligvis urealistisk, men jeg har egentlig null interesse for noe annet enn norsk fotball, så for meg gir det meg mye mer glede i spillet. Og som Molde supporter så har jeg jo, som de fleste andre et noe anspent forhold til Rosenborg så det har jo hendt at jeg kan gå inn i editoren og mikse meg en database, eller bare bruke verktøy som FMRTE i etterkant å finne på å gi Rosenborg vannvittige økonomiske problemer, sette nivået på hele A-laget til under Adeccoliga standard, gi treneren helt elendige ferdigheter og gjøre sånn at hele laget, inkludert trenerstab og ledelse har Rosenborg på toppen av sin hatliste. Likevel så klarer de på mirakuløst vis å kvitte seg med 90% av stallen, hente inn en helt ny A-stall (til tross for at de har et par milliarder i røde tall, ingen rike onkler og knapt noen sponsorinntekter og diverse spillere har lønn hinsides all fornuft) og komme på minimum 6. plass i Tippeligaen.

 

 

Eneste måten jeg har fått Rosenborg til å være i bunnen av Tippeligaen er ved å lede dem selv og bevisst sende juniorlaget med håpløs taktikk igjennom en hel sesong, og ikke da er det nødvendigvis at de havner på ett av de to nederste plassene i serien. Alle andre lag derimot er totalt bingo, og jeg ser nesten aldri lag som du forventer at skal være i bunn (Sarpsborg 08, Sogndal, Sandefjord, Sandnes Ulf og liggende) være noe særlig lavere enn midten av tabellen.

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke fokusere alt på Ratingen. En spiller med 150 kan være milevis bedre enn en med 180. Se hvor de har stats hen, ikke hvor mye stats de har.

 

Kan ta Damião som eksempel fra i fjor, han hadde vel en rating på 160, men var milevis bedre enn de med 180 ^^

 

Bah var det jeg trodde. Skulle slå av i går og tok avslutt game, da skal de spørre om jeg vil save, men i går bare slo det seg av instantly. Mistet 2 kamper. 1-0 mot Liverpool og 1-4 mot United. Så får vel dra på ferie og vinne og tape de kampene hehe. Blir vanskelig å få det 1-4 tapet, men får vel godta et vanlig tap hehe

Endret av Syncz
Lenke til kommentar

Endelig begynner ting å stemme litt. Spiller med Liverpool, er i oktober og ligger som 3 i PL, leder gruppa i EL og videre i LC. Borini putter på bestilling. Varierer mellom 4-1-2-2-1 og en slags 5-3-2 variant, begynner å få tweaket begge ganske bra nå. Har blant annet slått Arsenal 6-4 på Anfield, og en sterk 1-3 borte mot City.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...