Cowboystrekk Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en ferdigbygget stasjonær til min far, men den ble utsolgt før han rakk å bestemme seg. Endte opp med en barebone asus vintage v78h67 istedet (demobrukt). Idiot som jeg er forsøkte jeg å slå den på etter å ha mekket den. Ingenting skjer, ikke en lyd, ingenting. Ser så til min store fortvilelse at spenningsswitchen står på 115V (aldri vært borti dette på verken strømforsyninger eller barebones jeg har bygget før så tenker ikke på det). Switcher så riktig, ingenting skjer. Har forstått det sånn at det kan smelle ganske bra om man gjør dette, men som sagt ingen røyk, lyd, lukt etc. En liten del på kabinettet var bøyd, noe som tyder på at det har vært i bruk da det ut ifra forpakninga ikke burde være mulig å få den delen bøyd. Lurer litt på om den som leverte inn det evt kan ha gjort feilen i første omgang, men får ringe butikken over helga. Den har en 350W psu 3450 i5 cpu 8 gb minne 120 gb ssd 24xDVDRW ei ekstra vifte i kabinettet 2x13A på 12V Kan det være for svak PSU? Ville trodd den skulle holde og vell så det. Så til løsninga: Jeg antar sannsynligheta for at PSU er ødelagt som stor (med en liten sannsynlighet for lite kraftig). Er det sannsynlig at andre komponenter enn PSU kan være ødelagt? (får ikke testa så mange av de siden jeg har bærbar). Fungerer det greit å kjøpe en PSU med utblåsning på topp-bunn selv om den jeg har nå sitter på topp og er rimelig nærme CPU? Tenker ift plass og varme. Endret 29. september 2012 av Delavar Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Hei, det kan jo være at strømforsyninga ikke viker i det hele tatt. Og det kan jo testes. Her ser du alle kontaktene på 24 pin ledningen fra strømforsyninga: Du kan også se at jeg har ringet rundt to av kontaktene. Koble ut alle ledninger fra strømforsyninga til PCen og ta strømforsyninga ut av kabinettet. Ta så å pugg inn strømtilkoblingen fra veggen. Deretter finner du frem en binders og bøyer den om til en U form. Så tar du bindersen og putter den ene enden i en av kontaktene som er ringet rundt på bildet og den andre enden i den andre kontakta. Nå vet jeg ikke med din eksakte strømforsyning, men for enkelte starer vifta, eller så er det er lys bakpå som lyser, eventuelt finn noe annet som kan bevise at PSUen er skrudd på. Hvis den ikke skrur seg på kan du se om det er noe belegg utenpå bindersen som gjør at den ikke kan lede strøm. Hvis det ikke er noe tegn til at den skrur seg på kan du prøve å koble på en vifte å se om den starter. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 takk for et grundig og godt svar! Er det krise om jeg lar den stå i kabinettet mens jeg tester? Mye som må skrus løs pga lite plass (minitower). Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Neida, trenger ikke ta PSUen ut. Bare gjør det litt mer oversiktlig. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 da har jeg testa med både en kobber og en gylden bindets. Ingenting skjer. Får snakke med butikken imorgen. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 sjekka med ei enhet som drar strøm i tillegg, funka ikke da heller. Så nå at selv om jeg var sløv og ikke sjekka spenninga så ser jeg at 115-230-knappen hadde blitt flyttet på (merker fta skrujern) og ser at det er rester av en teipbit som gikk ovet inngangen til strømledninga som ikke jeg har fjernet. Irriterende at ikke nettbutikken har testet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå