Gå til innhold

Har noen tips til en god allroundkikkert til ca. 1000?


Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg skal bruke den på hytta til å studere båter ute på fjorden og generell titting, men jeg antar at siden det er snakk om et par hundre meter maks, vil det være omtrent samme bruk som en jaktkikkert. Har noen et godt tips til en sånn til rundt tusingen? Lysstyrken har lite å si, det viktigste er at den gir klart bilde på dagtid, i sol og normalt overskyet vær.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tviler på om du får noen gode kikkerter til den prisen. Skal du ha gode kikkerter, må du trolig over 3-4 tusen kroner.

 

Problemet med billige kikkerter, er at linsene ikke er jevnt slipt og du får et "noe" uklart bilde, på grunn av bevegelser i kikkerten, når du holder den. Og dette er vanskelig å oppdage, før du legger ann kikkerten mot noe , så du fjerner all bevegelse. Så med støtte og i godt lys, kan en billig kikkert være tilnærmet like god som en dyr. Men praktisk bruk av en håndholdt kikkert, får du lite igjen med å kjøpe en billig kikkert.

 

Kjøp en Zeiss, Leika, eller tilsvarende i prisklassen jeg nevnte, så får du en bra kikkert.

 

Skal du derimot bare se på båter og livet ved fjorden (fra en fast plass), som på ei hytte, ville jeg vurdert en kikkert med stativ. Da kan du kjøpe en rimelig kikkert. Bare pass på, at okularet har min. bredde på 5 mm. Da blir den lettere å bruke.

 

Vet at avstanden er kort, men jeg har ingen å anbefale i den prisklassen du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...