Suic Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Hei! Det har seg sånn at jeg måtte oppdatere BIOSen for å klare å spille nyere steam spill. Etter det så booter den opp i feil harddisk automatisk, den jeg ikke har installert opprativsystemet på. Jeg vil at den skal automatisk starte opp i SSD disken. Er ikke værre en at jeg må trykke "f8" under oppstart og velge hvilken harddisk jeg vil boote fra, men det irriterer meg litt.. Sikkert veldig enkelt for dem som kan det! All hjelp mottas med STOR takk! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Gå inn i BIOS eller EFI og endre "boot sequence". Plassér den harddisken du ønsker å boote fra høyere opp i lista enn den som den nå booter fra. Endret 29. september 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Suic Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 Se der ja! Tusen takk! Den var vist satt til å boote fra CD rommen..... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Å sette den til å boote fra CD-ROM er nyttig hvis du skal installere et operativsystem fra CD-plate. Hvis ikke, er det ikke nødvendig å ha CD-ROM øverst på boot sequence-lista. Bedre å trykke F8 når du en sjelden gang skal installere Windows fra plate. I den lista kan du velge alt du har av lagringsmedier, som interne harddisker, eksterne harddisker, USB-minnepinner og CD-ROM. Hvis det alternativet som står øverst i lista ikke er bootbart for øyeblikket (for eksempel hvis det ikke står CD i CD-spilleren), går den nedover i lista til den finner noe som kan bootes fra. Hvis du har SSD er det en annen innstilling som er viktig også. Men jeg vet ingenting om SSD, så jeg kan ikke forklare bedre. Noe som heter AHCI. Har visst med levetiden til SSD å gjøre. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Det er riktig at man bør velge AHCI. Da aktiverer man noe som kalles for NCQ , som igjen gjør at SSD'en yter bedre. Har nok neppe noe med levetiden å gjøre. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 Hvis det alternativet som står øverst i lista ikke er bootbart for øyeblikket (for eksempel hvis det ikke står CD i CD-spilleren), går den nedover i lista til den finner noe som kan bootes fra. Det var det som var så rart! Den gjorde ikke det. Den bare stoppa opp og sa "Restart computer and select normal boot" Det er riktig at man bør velge AHCI. Da aktiverer man noe som kalles for NCQ , som igjen gjør at SSD'en yter bedre. Har nok neppe noe med levetiden å gjøre. Veit ikke om AHCI er valgt, men det går veldig raskt så jeg tror nok det.. Åssen finner jeg ut det da? Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Kan du laste ned AS SSD Kjør testen , og legg ut screenshot av resultatet her. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Ser den er dårlig på pciide, hva er det? Her: Endret 29. september 2012 av aR_ Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 BIOS står nok i IDE modus. Kan du sjekke #5 i denne tråden Der viser jeg hvordan man gjør det. ____ Eller du kan ta en full reinstall av Os'et. BIOS skal stå i AHCI modus , før du installerer OS'et. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 Har aldri vært inne i BIOS før i dag så dette er ganske nytt for meg, men skal gi det en sjangse! Takk skal dere ha! Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Ser den er dårlig på pciide, hva er det? BAD betyr misalignment , sektorfeil ( som igjen betyr at ytelsen ikke er på topp) Tror ikke du slipper unna det , ved endringer i registeret. For max ytelse , ville jeg ha tatt en full reinstall av Os'et. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Aha ok.. Så hvis jeg reinstallerer OS'et, må jeg først bytte til AHCI modus da,? Eller skjer det automatisk? Endret 29. september 2012 av aR_ Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Bytte til AHCI , før du installerer OS'et. Det skjer ikke automatisk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Du må bytte til AHCI først. Du bør også slette partisjonen, så lager installasjonsprogrammet en ny med riktig sektor alignment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå