Gå til innhold

Ut med D7000 og X100 - inn med OM-D 5?

Anbefalte innlegg

Det med at Kelux 78 sier at 35-100/2,8 er mindre en 70-200/2,8 stemmer selvfølgelig, men det blir for dumt å sammenligne.

En 100 mm er å blir 100mm og er mye lettere å gjør liten en 200mm.

Tviler på at olympus 17/1,8 kommer til å knuse zeiss 24/1,8 på bildekvalitet.

Og så må du også tenke på at lysåpningen på 24/1,8 er dobbelt så stor som olympus 17/1,8.

Altså for liten dybdeskarpthet måtte du hadt 17/1,2 på mft for å matche 24/1,8 på nex.

og i praksis for bilder i dårlig lys trenger mft en større blender en tilsvarende for nex, selv om Olympus takket være sony sensoren i omd ikke er langt unna nex på høy iso ytelse.

*facepalm*

Oly har bedre optikk enn Sony/Zeiss nå

Lysåpning? 17mm f/1.2? Dybdeskarphet? Alt dette du nevner er bare tull og ingen ting å bry seg om. Gjør deg selv en tjeneste, IKKE tenk på slike ting. Det er så mange på dette forumet som kjøper kamera KUN for å teste. Vil du virkelig være en av dem? En av de som ikke tar bilder, ikke kan ta gode bilder men som kan kan alt om det tekniske og mattematiske formler innen det kamera- og optikkteknologiske våset. Vi trenger flere fotografer på dette forumet, "akademikere" ha vi nok av.

"I praksis for bilder i dårlig lys trenger mft en større blender en tilsvarende for nex", hva behager?!

Hvis en NEX måler f/4 ved ISO 800 og 1/125sek. så må et MFT kamera ha større blender enn f/4 ved ISO 800 og 1/125sek? I praksis er denne teorien din på bærtur.

Alle som vil kan kjøpe sensorene fra Sony, t.o.m. Sony får kjøpe sensorer fra Sony.

Jeg er lei av disse idiotiske sammenligningene, her er mine:

Når jeg tar bilder med mitt MFT kamera og min Olumpus 40-150mm@150mm f/8 så må man ha en mye større og tyngre 70-300mm@300mm f/16(?) for å få samme utsnitt og dybdeskarphet.

Når jeg drar på tur med min Olympus E-M5 og Pana's "Holy Trinity" 7-14mm, 12-35mm og 35-100mm veier dette kun 1,6kg i baggen min, en Nikon D600 med 14-24mm, 24-70 og 70-200mm veier 4,2kg. Det er 2,62 ganger mer!!!!

Jeg får plass til mer utstyr i kamerabaggen min enn de med speilrefleks, det er t.o.m. plass til mat og drikke.

Jeg får mer i fokus på åpen blender.

Jeg slipper å mikrojustere optikken min, alle er i fokus, alltid!

Jeg har LV som virkelig fungerer.

osv...++++

Sensor størrelsen har en betydning, enten man vil eller ikke.

Men for de som ikke trenger de beste egenskapene i dårlig lys, liten dybdeskarpthet og den beste bilkvaliteten er mft helt fint.

Sammenlig med fullformat bør unngås, det blir helt meningsløst å sammenligne et system som har en sensor på 13x17mm sensor med 24x36 sensor.

Det sier seg selv at mft pakken blir betraktelig mindre og lettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i butikken og lekte litt med kameraet i dag og det er unektelig godt bygd. Det føles solid og stødig selv om det er såpass lite. For meg som kun bruker fastoptikk, så er det mye bra å velge mellom. Lekte med tanken på 17/20mm og 45mm om det skulle bli aktuelt å bytte system.

Har lest gjennom det meste av anmeldelser av kameraet i helgen og Steve Huff er jo veldig glad i kameraet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...