Zahl Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Når jeg først postet én plass, så kan jeg likegodt ta det her også Jeg har i det siste tenkt litt over om jeg skal bytte ut mitt nåværende utstyr (D7000 m/35mm og 85mm og X100) mot et Olympus OM-D 5. Jeg liker forsåvidt det jeg har nå, men merker etter at jeg fikk X100 at det er lavere terskel for å ta med kameraet (pga størrelse). Dermed blir x100 ofte med ut, mens D7000 blir mer liggende. Etterhvert har jeg likevel merket at savnet av utskiftbar optikk gjør seg gjeldende. Jeg er meget glad i min x100, men av og til skulle jeg ønske det hadde muligheter til utskiftbar optikk. "Bytt til X-Pro 1 da", sier dere. Joda, det er en mulighet, men merker at AF på de to ikke er helt i min gate. Dermed har jeg sett på OM-D og diverse fastoptikk, mer spesifikt 12mm, 24mm (Panasonic/Leica) og 45mm. Disse ser unektelig spennende ut. Det største minuset med OM-D slik jeg ser er at det faktisk er m4/3. Jeg er glad i liten dybdeskarphet og det er noe jeg får mindre av med OM-D (til en viss grad). Er det noen som har gjort spranget fra DSLR til OM-D og har erfaringer å dele? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 (endret) Jeg solgte min D7000 og kjøpte E-M5, angrer ikke et sekund. Syns faktisk E-M5 er bedre enn D7000. Ikke kjøpe 12mm, vent heller på 17mm f/1.8 Jeg solgte min 25mm f/1.4, likte den ikke. Jeg solgte den og 12mm f/2 til fordel for 12-35mm f/2.8 45mm f/1.8 anbefales! Bruker den dessverre altfor lite. Trur du det er så stor forskjell mellom D7000 og E-M5 på dybdeskarphet? Hvis det er slik tynn DoF jalla du er ut etter så anbefaler jeg deg å se på FF. Du kan også vente å se om den nye fra Fuji er bra, kanskje AF er mye bedre? Endret 28. september 2012 av kelux78 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Kelux78: Hva mener du med "Tynn DOF jalla du er ute etter..."? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Vil han ha tynnest mulig DoF på alt han fotograferer så bør han kjøpe fullformat, f.eks. en Canon 5DmkII eller Nikon D600. Men TS vil ha et lite systemkamera og da utgår dette. Til portretter er Olympus 45/1.8 og Oly 75/1.8 anbefalt, man får tynn nok DoF med disse to. JALLA: De som oppdager tynn DoF blir der en liten stund men de fleste går videre i fotograferingen. Tynn kan sammenlignes med "hdr-hølet", og noe som er mye værre, selektiv fargevalg (selectiv coloring). 4 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg noterer meg din mening kelux78, men etter en del år på baken som ivrig amatørfotograf har jeg enda til gode og bli lei tynn DOF. Dog er det jo situasjoner hvor ikke det passer seg, men veldig ofte synes jeg det er flott. Men å generelt sett kalle det "jalla" blir feil. Det blir som om jeg skulle anbefale en bil til en person her inne og si "Bare ikke kjøp slik mercedes-jalla-greier". Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Det er jalla å alltid sammenligne med bilkjøp og bilmerker. Alle som ikke driver med fotografering syns dette er kult: HDR, selektiv fargevalg, "sånne blurry bilder"/tynn DoF, "Dave Hill", Instagram, osv.... Å ta bilder av uinteressante motiver med tynn DoF gjør ikke bildet noe bedre, å la motivet ha saturerte farger og alt annet er svart-hvitt = jalla hobby'ist, å lage HDR bilder av alt er bare sørgelig. Tar man bilder av tiggere, uteliggere, knarkere og kaller seg gatefotograf så er man en taper +(sett inn stygge ord her). Vi lever i en jalla-verden, nå skal jeg ut å ta jalla-bilder og kjøpe meg en god jalla-kaffe 3 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg ser du liker ordet "jalla" og det skal du få lov til. Har dog notert meg din mening og lever lykkelig med det Lykke til med din "jalla-kaffe" Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 "Bytt til X-Pro 1 da", sier dere. Jeg ville heller sagt Bytt til X-E1. Jeg har ikke prøvd X-E1 (og X-Pro 1 bare noen minutter), så det er ikke ment som noen uforbeholden anbefaling, men ofte er andre generasjon en klar forbedring selv om modellen er litt enklere i utgangspunktet. Siden du er fornøyd med X100 er det verdt en sjekk. Har du prøvd E-M5? Flott kamera, men også litt sært. Dårlig ergonomi uten ekstra grep, dårlige knapper, men veldig bra bildekvalitet i forhold til størrelse. Lån eller prøv i butikk før du handler er mitt råd. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) X-E1 het den nye fra Fuji, kom ikke på det i farta. Vet ikke hva se# mener med sær, men de knappene han snakker om er ikke noe å tenke på. Det er to knapper som er dårlig; Play og Fn1. E-M5 har ikke god ergonomi hvis du bruke større optikk, da bør man ha grepet påmontert. Skulderreimfestet er dårlig plassert. Grepet er genialt, litt synd at de ikke selger horisontalgrepet uten vertikal-/batteridelen. MikroFireTre har et meget godt utvalg av objektiver, noe Toralf Sandåker nevner i tråden din på foto.no Noen av objektivene kan føles litt dyre når man sammeligner med prisene på kamerahusene. Men kvalitetsmessig er de verdt hver eneste krone. Det er dessverre mange sytkjerringer der ute på interwebben; de som vil ha et lite og billig system, men oppdager plutselig at Pana/Oly lager optikk som koster mye mer enn kamerahusene deres. :nei2: Som tidligere uttalt så likte jeg ikke Panasonic 25mm f/1.4 på E-M5. Den er stor og den lager irriterende lyd. Av Panasonic optikk anbefaler jeg 12-35mm f/2.8 og av Olympus optikk anbefaler jeg 45mm f/1.8 og 75mm f/1.8(ikke prøvd ennå). hvis du finner bruksområde for den. Kommende Oly 17mm f/1.8 skal være i samme kvalitetsutførlese som Oly 12mm f/2, og da sier jeg KJØP! Pana 12-35mm@12mm er omtrent like god som Oly 12mm. Ikke store forskjellen i kvalitet, men stor forskjell på pris og størrelse. Toralf Sandåker skrev i foto.no tråden at 12-35mm er gedigen, vet ikke om han mente størrelse eller kvalitet... Den er ikke spesielt gedigen i størrelse: E-M5 med grep og Pana 12-35mm: Panasonic kommer snart med 35-100mm f/2.8 (skal ha den selv). De har også en 42mm f/1.2 i lanseringsplanene sine, den blir sikkert meget kostbar. 35-100mm er heller ikke spesielt stor med tanke på hvor stor en 70-200mm er... Panasonic 35-100mm test (asiatisk) med mange bilder... Fjerner man grepet er E-M5 og Oly 45mm f/1.8 ganske kompakt: "Gatefoto" oppsettet mitt, E-M5 m/ horisontalgrep og Oly 40-150mm: E-M5 m/ vertikalgrep og Pana 12-35mm: Endret 29. september 2012 av kelux78 2 Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Micro four third begynner å se lovende ut som system, men du kan også se på sony nex som har dobbelt så stor sensor som mft. Objektiv utvalget til nex har kommet seg veldig i det siste. Ikke minst vil jeg trekke fram Sony nex 10-18/4 oss ,zeiss 24/1,8 ,35/1,8 oss, 50/1,8 oss og den super kompakte 16-50/3,5-5,6 oss. Det med at Kelux 78 sier at 35-100/2,8 er mindre en 70-200/2,8 stemmer selvfølgelig, men det blir for dumt å sammenligne. En 100 mm er å blir 100mm og er mye lettere å gjør liten en 200mm. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) En fordel med OM-D er at dette kameraet har stabilisering i huset, og man får dermed "stabilisert" lyssterk fastoptikk. Dette er noe jeg setter veldig pris på. Endret 29. september 2012 av birk88 1 Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 ... MikroFireTre systemet har vært lovende lenge nå. Nå er systemet jevnt med mange andre APS-C produkter og objektiv utvalget er like bra som resten. Det er ikke mye som mangler nå bortsett fra lyssterk tele, der har Pana en 150mm f/2.8 under planlegging. NEX mangler en god del optikk, mye av den optikken som er i systemet er ikke spesielt bra heller. Det eneste skikkelige gode objektivet er Zeiss 24mm f/1.8 til 7K. Jeg trur faktisk at Olympus 17mm f/1.8 kommer til å knuse Zeiss'en på både pris og bildekvalitet. NEX 50mm f/1.8 vs. Oly 45/1.8 = samme pris, men Oly er mye bedre. APS-C sensoren er ikke dobbelt så stor som MFT sensoren, den er ca. 1,64 ganger større. FF sensoren er 2,34 ganger større enn APS-C sensoren i overflate, det er større forskjell mellom FF og APS-C enn det er mellom MFT og APS-C. birk88 har helt rett. E-M5's 5-axis IBIS(InBodyImageStabilization) er den beste jeg har prøvd. Man kan få til sånn någenlunde skarpe bilde ved å håndholde med lukkertiden ned i 0,2 sek. og kanskje lengre. Har ikke prøvd så mye bortsett fra disse to bildene, ene er på 0,2sek og andre er på 0,1sek. Exif data Camera Olympus E-M5 Exposure 0.2 sec (1/5) Aperture f/22.0 Focal Length 21 mm ISO Speed 200 Exposure Bias -0.7 EV Exif data Camera Olympus E-M5 Exposure 0.1 sec (1/10) Aperture f/10.0 Focal Length 12 mm ISO Speed 200 Exposure Bias -0.7 EV 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 For det første, så stiller jeg meg helt bak kelux sitt hjertesukk om jalla-holdningene til DOF, HDR osv. Det fort mye style before substance. Brukt riktig, så er alle disse tingene nyttig innimellom. Men brukt for mye, så blir man lei. Og det er mange som kamuflerer dårlig bildesyn bak slike teknikker. (Jeg skal ikke si at det er noen som gjør det her, de av dere her som poster bilder på forumet, synes jeg er flinke til å variere). Over til trådstarters dilemma. OM-D E-M5 er absultt et valg som bør vurderes. Den har en nydelig sensor, er værtettet slik et kamera skal være værtettet, og objektivutvalget er allere godt og variert. Og utvalget blir bare bedre. Det er heller ikke noe problem å få tynn DOF med µ-4/3; Jeg er allerede i µ-4/3 leiren, men kommer ikke til å kjøpe E-M5. Jg liker ikke å holde i kameraet uten grep; og med grep er det plutselig ikke så lite lengre (selv om selve løsningen er genial). Og plassering av bakre hjul er slik at jeg ikke når det lett med tommelen. Så mitt råd er å prøve det ut i praksis og se om det er ting som du reagerer på. 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Fuji X-Pro 1 og X-E1 er absolutt hus du bør vurdere. Med den nye firmwaren til X-Pro 1, så skal den ha brukbar AF hastighet og de fleste andre av kritikkpunktene er også løst. X-E1 har disse tingene rettet fra dag 1. Eneste ankepunktet jeg ser, er et foreløpig lite utvalg av optikk og en sær sensor, som gjør at mange RAW behandlere ikke støtter filene i det hele tatt, eller sliter med å utnytte de optimalt i visse situasjoner. 1 Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 ... MikroFireTre systemet har vært lovende lenge nå. Nå er systemet jevnt med mange andre APS-C produkter og objektiv utvalget er like bra som resten. Det er ikke mye som mangler nå bortsett fra lyssterk tele, der har Pana en 150mm f/2.8 under planlegging. NEX mangler en god del optikk, mye av den optikken som er i systemet er ikke spesielt bra heller. Det eneste skikkelige gode objektivet er Zeiss 24mm f/1.8 til 7K. Jeg trur faktisk at Olympus 17mm f/1.8 kommer til å knuse Zeiss'en på både pris og bildekvalitet. NEX 50mm f/1.8 vs. Oly 45/1.8 = samme pris, men Oly er mye bedre. APS-C sensoren er ikke dobbelt så stor som MFT sensoren, den er ca. 1,64 ganger større. FF sensoren er 2,34 ganger større enn APS-C sensoren i overflate, det er større forskjell mellom FF og APS-C enn det er mellom MFT og APS-C. birk88 har helt rett. E-M5's 5-axis IBIS(InBodyImageStabilization) er den beste jeg har prøvd. Man kan få til sånn någenlunde skarpe bilde ved å håndholde med lukkertiden ned i 0,2 sek. og kanskje lengre. Har ikke prøvd så mye bortsett fra disse to bildene, ene er på 0,2sek og andre er på 0,1sek. Exif data Camera Olympus E-M5 Exposure 0.2 sec (1/5) Aperture f/22.0 Focal Length 21 mm ISO Speed 200 Exposure Bias -0.7 EV Exif data Camera Olympus E-M5 Exposure 0.1 sec (1/10) Aperture f/10.0 Focal Length 12 mm ISO Speed 200 Exposure Bias -0.7 EV Tviler på at olympus 17/1,8 kommer til å knuse zeiss 24/1,8 på bildekvalitet. Og så må du også tenke på at lysåpningen på 24/1,8 er dobbelt så stor som olympus 17/1,8. Altså for liten dybdeskarpthet måtte du hadt 17/1,2 på mft for å matche 24/1,8 på nex. og i praksis for bilder i dårlig lys trenger mft en større blender en tilsvarende for nex, selv om Olympus takket være sony sensoren i omd ikke er langt unna nex på høy iso ytelse. Blir forøvrig spennende å se hvordan de nye nex objektivene yter, for jevnt over har nok mft objektivene som du sier bedre ytelse, iallefall foreløpig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Tviler på at olympus 17/1,8 kommer til å knuse zeiss 24/1,8 på bildekvalitet. Tviler på at 90% av oss kommer til å se forskjell. Og da tar vi de på mindre DOF pga. større sensor hos Sony. Hvis det er noe Olympus kan, når de vil, så er det å lage meget god optikk. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Det med at Kelux 78 sier at 35-100/2,8 er mindre en 70-200/2,8 stemmer selvfølgelig, men det blir for dumt å sammenligne. En 100 mm er å blir 100mm og er mye lettere å gjør liten en 200mm. Tviler på at olympus 17/1,8 kommer til å knuse zeiss 24/1,8 på bildekvalitet. Og så må du også tenke på at lysåpningen på 24/1,8 er dobbelt så stor som olympus 17/1,8. Altså for liten dybdeskarpthet måtte du hadt 17/1,2 på mft for å matche 24/1,8 på nex. og i praksis for bilder i dårlig lys trenger mft en større blender en tilsvarende for nex, selv om Olympus takket være sony sensoren i omd ikke er langt unna nex på høy iso ytelse. *facepalm* Oly har bedre optikk enn Sony/Zeiss nå Lysåpning? 17mm f/1.2? Dybdeskarphet? Alt dette du nevner er bare tull og ingen ting å bry seg om. Gjør deg selv en tjeneste, IKKE tenk på slike ting. Det er så mange på dette forumet som kjøper kamera KUN for å teste. Vil du virkelig være en av dem? En av de som ikke tar bilder, ikke kan ta gode bilder men som kan kan alt om det tekniske og mattematiske formler innen det kamera- og optikkteknologiske våset. Vi trenger flere fotografer på dette forumet, "akademikere" ha vi nok av. "I praksis for bilder i dårlig lys trenger mft en større blender en tilsvarende for nex", hva behager?! Hvis en NEX måler f/4 ved ISO 800 og 1/125sek. så må et MFT kamera ha større blender enn f/4 ved ISO 800 og 1/125sek? I praksis er denne teorien din på bærtur. Alle som vil kan kjøpe sensorene fra Sony, t.o.m. Sony får kjøpe sensorer fra Sony. Jeg er lei av disse idiotiske sammenligningene, her er mine: Når jeg tar bilder med mitt MFT kamera og min Olumpus 40-150mm@150mm f/8 så må man ha en mye større og tyngre 70-300mm@300mm f/16(?) for å få samme utsnitt og dybdeskarphet. Når jeg drar på tur med min Olympus E-M5 og Pana's "Holy Trinity" 7-14mm, 12-35mm og 35-100mm veier dette kun 1,6kg i baggen min, en Nikon D600 med 14-24mm, 24-70 og 70-200mm veier 4,2kg. Det er 2,62 ganger mer!!!! Jeg får plass til mer utstyr i kamerabaggen min enn de med speilrefleks, det er t.o.m. plass til mat og drikke. Jeg får mer i fokus på åpen blender. Jeg slipper å mikrojustere optikken min, alle er i fokus, alltid! Jeg har LV som virkelig fungerer. osv...++++ Endret 30. september 2012 av kelux78 2 Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 Mye å ta til seg her nå, men det er veldig nyttig informasjon. Kjenner jeg har lyst til å se nærmere på kameraet. Jeg ser jo at det er liten vits om jeg har bra utstyr om det ikke blir tatt med ut. Da vil jeg heller finne et kompromiss mellom størrelse, variasjon og kvalitet. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Faen. Nå fikk jeg lyst på E-M5. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Faen. Nå fikk jeg lyst på E-M5. Du er vel en gammel Olympus bruker, du Du kan jo vurdere et et mindre µ-4/3 hus og et lekkert utvalg av fastoptikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå