Gå til innhold

[Løst] Sliter med å åpne 6-kantet skrue

Sa95

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en HTC Desire HD med knust skjerm og tenkte jeg skulle reparere den selv, men det først problemet jeg møtte var å få ut de 6-kantede skruene, eller torx-skruer som de kalles. Jeg hadde flere skrutrekker og prøvde å skru dem ut. Fikk ut 4 av 7, men de resterende 3 ville ikke komme ut. Resultatet er nå at det ikke er noe spor etter alle mine forsøk på å få ut skruene.

Hva gjør jeg i denne situasjonen? :S

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ødelegger man taggene i sporet i en Torx-skrue med et for lite skrujern klarer man av og til å skrue dem ut med et litt for stort Torx-jern, men det forutsetter at man presser skrujernet hardt ned og at skruen ikke sitter for hardt fast.

Rengjør skruehodet med rødsprit, lim fast et torx-jern med en dråpe tokomponent epoxy, vent til dagen etter med å prøve å skrue opp (selv 15 minutters epoxy blir sterkere hvis man venter en dag).

Er hodene av mykt nok metall kan man bruke en liten hammer og en god flat skrutrekker som hoggjern og lage hakk som man kan bruke til å løsne skruene. Hogger man på skrått på siden av skruehodet slik at skruen presses rundt (mot klokken) kan dette hjelpe å løsne skruer som sitter ekstra godt fast.

Siste utvei er å bore vekk skruehodet, dette krever god bor, borestativ og støvsuger som suger vekk metallsponene mens man borer. Det blir neppe mer enn en mm eller to igjen av skruen, men har man en god Leatherman-tang får man nok tak på den etter man har tatt vekk alt rundt skruen.

Generelle tips for å løsne skruer er å bruke grisepigg eller egne bits for å bore ut skruer, men dette passer ikke for så små skruer. Har man tilgang til skruehodene kan en god kvalitetstang hjelpe, alternativt kan man sage et flatspor i hodet med en Dremel/baufil.

Kvalitetsverktøy er ofte billigst i bruk... :dremel:

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...