Gå til innhold

Nytt kamera og objektiv - budsjett 15 000

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt et Sony Alpha a350 i 2,5 år nå, og skal endelig bytte dette ut. Jobber som freelance-journalist, men ikke på et høyere nivå enn at et kamerabudsjett på rundt 15 000 burde holde. Nå jeg har behov for litt bedre utstyr, får jeg låne Canon EOS 1ds mark iii på jobb, men trenger ikke noe i den prisklassen selv.

Lurer på om jeg skal fortsette med Sony og velge a77, eller om jeg skal gå over til Canon, og da 7D. Er det forøvrig dumt å kjøpe 7D nå, og heller vente på en eventuell erstatter?

Kommer til å kjøpe ny(tt/e) objektiv(er), så dette er forsåvidt ikke noe argument for å fortsette med Sony.

Tenker å kjøpe meg en normalzoom. Har også et ønske om en grei telezoom, men ser at budsjettet da blir litt spinkelt.

Er det noen som har tips til valg av kamera og objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig å anbefale et kamera uten mer info om hva du tar bilder av, og hvordan du bruker det. I tillegg er det aller viktigste at det føles naturlig for deg å bruke, både når det kommer til grep, plassering av knapper og menysystem. Det skal mye til å gjøre et dårlig valgt, så det beste er å prøveholde litt forskjellig og velge det som sitter best i hånden.

Etter du har vagt kamerahus vil det være mye lettere å anbefale et objektiv...da vet du/vi også hvor mye penger du har igjen.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å anbefale et kamera uten mer info om hva du tar bilder av, og hvordan du bruker det. I tillegg er det aller viktigste at det føles naturlig for deg å bruke, både når det kommer til grep, plassering av knapper og menysystem. Det skal mye til å gjøre et dårlig valgt, så det beste er å prøveholde litt forskjellig og velge det som sitter best i hånden.

Etter du har vagt kamerahus vil det være mye lettere å anbefale et objektiv...da vet du/vi også hvor mye penger du har igjen.

Takk for svar! Dersom det skulle være til hjelp er jeg glad i å ta naturbilder og actionbilder. Tar også litt portretter som brukes redaksjonelt.

Lenke til kommentar

Hei!

Har hatt et Sony Alpha a350 i 2,5 år nå, og skal endelig bytte dette ut. Jobber som freelance-journalist, men ikke på et høyere nivå enn at et kamerabudsjett på rundt 15 000 burde holde. Nå jeg har behov for litt bedre utstyr, får jeg låne Canon EOS 1ds mark iii på jobb, men trenger ikke noe i den prisklassen selv.

Lurer på om jeg skal fortsette med Sony og velge a77, eller om jeg skal gå over til Canon, og da 7D. Er det forøvrig dumt å kjøpe 7D nå, og heller vente på en eventuell erstatter?

Kommer til å kjøpe ny(tt/e) objektiv(er), så dette er forsåvidt ikke noe argument for å fortsette med Sony.

Tenker å kjøpe meg en normalzoom. Har også et ønske om en grei telezoom, men ser at budsjettet da blir litt spinkelt.

Er det noen som har tips til valg av kamera og objektiv?

Du kan trygt kjøpe 7D, kommer nok ikke noen ny modell på en stund.

Det er også lurt i din posisjon å gå over til Canon siden du da kanskje kan låne noen Canon objektiver fra jobben innimellom.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ellers kan du vente på Panasonic GH3 og få et råskinn av et speilløst kamera, med fantastisk bildekvalitet, god ISO ytelse og knallbra video :)

Kunne ALDRI valgt en 7D over GH3 mtp hva man får for pengene med GH3. 9 lapper for kamerahus med wifi, gps, helt vill autofokus med tracking og peaking, suveren bildekvalitet (GH2; lillebroren, holder følge med 5D på ISO800 og nedover i bildekvalitet), grei skuddtakt med mulighet for overcrank (20 bilder i sekunder på 4 megapiksler, perfekt til sport), suveren touch skjerm og elektronisk søker på toppnivå, blant mange andre fordeler og features.

EDIT: OBS: Jeg er hardcore Panasonic GH-fan, og det er kanskje mitt innlegg preget av, men det er et fantastisk kamera du burde vurdere hvertfall :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 7D høres ut som et fornuftig valg; bl.a. pga av action. Og 7D er i butikken nå.

GH3 kommer sannsynligvis til å bli et fremragende kamera når den kommer i butikken. Men da vil du ikke ha noe budsjett til egnede objektiver. IceBlitz er en GH fan, det har vi lagt merke til ;) Men han er også primært opptatt av video, noe som farger hans anbefalinger innimellom.

Av objektiver, så vil en allround-zoom som EF-S 15-85mm IS eller Tamron 17-50mm f/2.8 VC være fornuftig; sammen med en EF 70-200 f/4 (ev med IS).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men vedrørende 7D, hvilke konkurrenter finnes egentlig her, med APS-C sensorer?

Begynner ikke 7D å bli gammelt nok for utskiftning i grunn? Har ikke fulgt veldig mye med på APS-C rykter, men er det noe som tilsier at et 7D "Mark II" kommer ut snart? For da kunne man kanskje ventet til dette kom også, før man skifter ut? :)

Ellers er det et kjent fenomen at 7D er et fenomenalt kamera med fenomenale bruksfeatures, skuddtakt, bildekvalitet, ISO ytelse osv osv. Så hvis du velger 7D kan du garantert ikke bomme hvertfall :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Eller du kan kjøpe Sony a77.

Et fantastisk kamera må jeg si.

Jeg hadde Nikon D7000 men har nå skiftet system til sony a.

Fordeler med a77 er veldig god bilkvaliteten, spesielt detaljgrad og dynamisk omfang er imponerende, men også på høy iso er a77 bra, bedre en canon 7d sansynlig.

Kameraet er også svært responsivt, har video med full autofokus, fantastisk elektronisk søker som er svært stor og markedets mest fleksible skjerm.

sony har også stabilisator i huset noe som utvilsomt er en fordel og muliggjør stabilisator med 50/1,4 objektiver o.l.

Sammen med det utmerkete sony 16-50/2,8 ssm får du en svært bra pakke.

Lenke til kommentar

Canon 7D mk2 er allerede på ryktebørsen, men ikke offisielt annonsert fra Canon. Straks det kommer en annonsering kommer nok 7D til å droppe i pris, gjerne ned under 8000 kroner før jul.

Videre er jo Olympus OM-D E-M5 et suverent alternativ i denne prisklassen. Alle som tenker på kamerahus i klassen opp mot 10k skylder seg selv å tafse på denne Olympus-modellen.

Fuji X-Pro1 er og en kandidat. Det har en APS-C-sensor som er uforskammet støyfri tilogmed på iso 6400. Den har en noe begrenset objektivpark, men er ellers helt suveren i sin klasse.

Til slutt må du ikke overse Sony Nex-7. Et av de beste speilløse kameraene på markedet.

Lenke til kommentar

Canon 7D mk2 er allerede på ryktebørsen, men ikke offisielt annonsert fra Canon. Straks det kommer en annonsering kommer nok 7D til å droppe i pris, gjerne ned under 8000 kroner før jul.

7D-MkII har vært på ryktebørsen et par år allerede, men man ser nok ikke en erstatter for 7D-MkI før til neste høst, grunnen er at den nye sensoren ikke er helt klar ennå og det er mange modeller som skal lages/introduseres og 7D-MkII ligger et godt stykke nede på listen vil jeg si.

7D har allerede blitt solgt for 8995.- på tilbud og vi vil nok fortsatt se sånne priser utover.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

7D har allerede blitt solgt for 8995.- på tilbud og vi vil nok fortsatt se sånne priser utover.

Det har faktisk vært nede i 7999 på en av messene til FotoVideov( våren for halvannet år siden tror jeg), jeg kjøpte det til 8 500 for to år siden på høstmessen til nevnte butikk.

Lenke til kommentar

Tviler på at mk2 kommer før det er skikkelig varmt i bakken igjen, dvs neste sommer. Tidligst. Selvsagt kan vi bare gjette, men med den betydelig oppdateringen Canon gjorde med firmwaren kan dette tolkes som et signal om å ha en viss tolmodighet i ventingen på mk2. Dette året ser ikke ut til å bli noe cropår hos Canon med nye ff-hus og satsingen på videohus.

Kjøper du 7D så husk å få inn siste firmware som bla øker bufferen betydelig pluss mye annet. Ellers vil jeg mene som flere andre her at du ikke kan gå feil med å handle 7D.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange gode svar. Har vært ute på tur, derfor kommer svaret litt sent. Har vurdert Nikon, ja, men jeg trives veldig godt med Canon. Tror nok derfor jeg går til innkjøp av 7D :)

Hvis ikke 7DmkII blir annonsert til en ok pris i nærmeste framtid.

Endret av bjaesp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...