Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kondensator trenger hjelp fort

dassloket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da trenger du ingen kondensator i det hele tatt :)

Har du for lite strøm, så trenger du mere strøm, og en kondensator gir INGEN ekstra strøm.

men når eg hører på musikk i bilen så blinker lysene på bilen lysene blinker vær gang bassen slår!

ka kan vere problemet da?

Lenke til kommentar

Først og fremst så må du bytte/oppgradere kabelene mellom dynamo og batteri, og jordkabelene mellom motor og batteri og mellom batteri og karosseri. Det burde gjøre susen så sant batteriet ditt er bra, ladingen er bra (over 14v) og at kablingen til forsterkeren(e) er bra, og viktigst av alt at jordingen til forsterker er bra.

Lenke til kommentar

Først og fremst så må du bytte/oppgradere kabelene mellom dynamo og batteri, og jordkabelene mellom motor og batteri og mellom batteri og karosseri. Det burde gjøre susen så sant batteriet ditt er bra, ladingen er bra (over 14v) og at kablingen til forsterkeren(e) er bra, og viktigst av alt at jordingen til forsterker er bra.

men du kortid veit eg når eg trenger Kondensatorer?

Lenke til kommentar

Ingen trenger kondensator nå for tiden. Dette var noe en eller annen fant på å prøve ut for mange år siden, og den gang så hadde ikke forsterkerene så god strømforskyning som de her i dag, så da kunne det ha en viss effekt.

Putter du inn store forsterkere nå, som trekker mer strøm enn det dynamoen klarer å levere, så er det ny dynamo som gjelder. Men du bør starte med det jeg nevner over her, så kan du vurdere nytt og bedre batteri med tiden :)

Lenke til kommentar

Kondensator gir ekstra strøm kun når forsterkeren har tømt tilgjengelig strøm fra batteriet.

Kondensatoren gir raskere spenning til forsterkeren når den trenger mye og rask strøm. Det er en fordel for lydkvaliteten da det gir et strammere lydbilde. Det var ihvertfall teorien på 90 tallet.

Problemet er at når kondensatoren også er tappet så går mye av den tilgjengelige spenningen til å lade opp denne i stedet for til forsterkeren. Derfor brukte man kondensatoren når man konkurrerte i lydkvalitet men ikke i lydnivå.

Det er viktigere med nok kapasitet på batteri siden enn å bruke kondensator.

Enkelt og greit kan vi si at montere du mer enn en liten 4 x 40 w så må du ha ekstra batteri og større dynamo.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...