Gå til innhold

Er det sant ...

Pirka

Anbefalte innlegg

... at to HDD i RAID 0 kan lett bli ødelagt ?

Hørte om mange som klaga på det ...

to hdd på 120GB i RAID 0 blir det 240GB eller 120GB ... ?

Igjen hørte jeg noen som sa at det e 120GB men på min maskin så har jeg etter formatering 2x 111GB ... Fikk jeg til RAID 0 da ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 HDD'er i Raid0 blir ikke lettere ødelagt enn hvis du kjører dem som single- driver, men hvis en disk krasjer mister du all dataen. Det er vel dette folk er redd for, har selv kjørt Raid0 i over 3 år helt uten problemer.

To disker på 120GB i Raid0 blir 240Gigabyte på en logisk disk, dvs at du kan partisjonere opp en disk med 240GB kapasitet.. Så med andre ord fikk du desverre ikke til Raid0.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 2 av mine disker, 2x120 GB, på raid, som igjen var delt opp i 50+174 GB, dette funket fint, helt til maskinen kræsjet, og når jeg skulle reinstallere, så fant den ikke diskene i XP installeringen, fant bare den 3 disken som lå på vanlig raid, siden den var full av ting jeg ville ha, så måtte jeg flytte raid diskene over på vanlig IDE, og 70GB med spill og save-games ble borte.

I dag kjører jeg heller med diskene i vanlig oppsett, 2 på IDE og 1 på raid, syntes det funker bedre (kan ikke si at jeg merker noe forskjell fra før)

Lenke til kommentar
eller vi kan snu på det, og si at HDD-produsentene jukser når de sier at de har 120GB på, de har bare 120 000 000 000 byte, noe som blir 111 GB inne i windows.

Sånn enkelt forklart ihvertfall..og ikke spør hvorfor, det bare er sånn :p

Fordi I windows så er

1 GB = 1024 MB

1 mb = 1024 kb

1 kb = 1024 byte

Så hvis du tar 120 000 000 000 / 1024^3 så har du antall gb som er 111,75

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...