Gå til innhold

Tilgjengelig makshastighet - spørsmål?

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått vite av Nextgentel at jeg kan få hva som helst av deres VDSL-produkter.

Så besøker jeg Bredbånd.no og får oppgitt dette om min bostedsadresse:

Hastighet på kobberlinje: 14432 / 800kbps

Avstand fra sentral: 900 m

Hvem kan jeg stole på mellom Nextgentel og Bredbånd.no, og kan man stole på noen som helst?

Er det slik at man MÅ bestille før man vet hva man får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med nextgentel er at de skal ha deg på det aller dyreste abbonementet deres, uansett om linjen kan levere hastigheten.

Jeg ble over telefon fortalt at de hadde målt linja mi til å takle 30mbs. Tegnet da 30mbs-abonement, og fikk 10mbs. hurra... Undersøk med flere selskap først. Det er mitt tips!

EDIT: Nextgentel beklaget da jeg klaget, og sa leveransene var på best effort, og at linjen min ikke var så god likevel. bundet til et dyrt abonement var jeg likevell.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg vært trofast Nextgentel-kunde i over 14-15 år tror jeg det må ha blitt.

En fordel jeg får, fordi jeg har forhandlet meg til dette er å slippe å betale linjeleie (de ca. 70 kronene), fordi jeg er en trofast kunde.

Når jeg etablerte Nextgentel-kundeforhold, så var de den beste leverandøren, selv om de slet med mye pes pga. kundestøtten over spesiellt telefon. I dag har de lagt til chat, som er en mye mer effektiv måte å kommunisere på.

Jeg har bodd på 3 forskjellige adresser i en kommune, og nå 2 forskjellige adresser i nabokommunen. Jeg har alltid hatt litt småkrøll med linjestabilitet, men det kan like godt bero på kobberlinjene og på mitt eget utstyr. Jeg har opplevd dårlige router som jeg selv har investert i av merkene D-Link og Linksys. Jeg har også vært overdrevent opptatt av å beskytte strømnett og telenett med finvern (overspenningsvern).

I dag har jeg også et kraftig ABB grovvern i sikringsskapet, noe som gir lavere månedlig forsikringsabonnement.

Jeg kjører utelukkende Netgear-utstyr i dag.

En gang jeg bodde på en tidligere adresse, så var det ved uvær slik at et finvern ble spist av lynet, og en ASUS-router tok også kvelden der.

:)

Nextgentel fortalte meg følgende på chat nylig:

Det har med selve tråddiameteret å gjøre. Er den 0,6 så er det veldig

bra. Lavere som f.eks 0,4 og 0,2 er ikke særlig gunstig� å levere på.

Hovedstrekket på 0,4mm er på 730 meter.

De sa også at det ikke er 900 meter totalt strekk som Bredbånd.no hevder, men faktisk hele 1000 meter.

Lenke til kommentar

Min erfaring med nextgentel er at de skal ha deg på det aller dyreste abbonementet deres, uansett om linjen kan levere hastigheten.

Jeg ble over telefon fortalt at de hadde målt linja mi til å takle 30mbs. Tegnet da 30mbs-abonement, og fikk 10mbs. hurra... Undersøk med flere selskap først. Det er mitt tips!

EDIT: Nextgentel beklaget da jeg klaget, og sa leveransene var på best effort, og at linjen min ikke var så god likevel. bundet til et dyrt abonement var jeg likevell.

Du har nok rett i utsagnet ditt. Fordi de fortalte også meg at jeg kunne få hva som helst av VDSL-hastigheter der jeg nå bor (spurte dem når jeg flyttet dit). Merkelig da at jeg sitter med 730 meter 0,4 tverrsnitt på telefonkobberet nå i ettertid. hehe

Endret av G
Lenke til kommentar

Det høres ut som kapax har rett og ikke NGT.

Med 730m 0,4 kvadrat og et par hundre meter til, så vil du slite med å få VDSL.

Men skal du ha bredbånd uansett, så kan det jo være verd å prøve.

Jeg kan jo få Altibox med:

Symmetrisk bredbånd: Hastigheter fra 25/25 Mbit/s opp til 400/400

som er ganske imponerende. Men, man betaler også for dette, selv ved de små hastighetene. Fra kr 449,- og oppover. Da sparer jeg en del penger ved å kjøre Nextgentel noen år til, dersom det holder seg tilfredstillende stabilt nok, vel og merke. Selv etableringen koster en del.

Jeg greier meg fint med 5 / 0,5 ADSL som jeg får hos Nextgentel. Kunne vært artig å ha minimum 1 eller 2 Mbps i opphastighet, men pytt pytt. Om stabiliteten ryker, så ryker også Nextgentel. Det er der det trykker mest.

Og dersom det blir større behov, som å streame filmer fra eksempelvis HBO eller Netflix :)

Lenke til kommentar

Nå når jeg kikker etter så er jo ikke Altibox så fryktelig dyre med sitt 25/25 abon. (kr 449,-)

Og når jeg også ser på linjeleietillegget, så forstår jeg ikke at Nextgentel tør å legge den på hos nye abonnenter. (kr 397,- totalt for kun 5 / 0,5 Mbps)

Nå slipper jeg linjeleie enn så lenge :) (minus kr 79,- for min del hos Nextgentel blir kr 318,-)

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om Bredbånd.no bruker kapaks til å måle men høres slik ut. Det som er er at kapaks er hva telenor har godkjent linjen for. Men om NGT har eget utstyr i sentralen så kan de prøve å makse ut linjen så mye de vill, men hva du faktisk får er noe annet.

Om de har VDSL utstyr i sentralen er det jo bare å prøve. For det når du bestiller 30 eller 40 hos NGT og fleste andre levrandører slipper du linje leien på 79kr. Så selv om du skulle bestille 30 men ikke får mer en 14 og dette er det du ønsker så er det jo faktisk nesten biligere å bare betale for 30 en for 20 da du må betale 79kr i linje leie på 20.

Lenke til kommentar

Jeg går allerede klar av linjeleien med 5 / 0,5 Mbps etter egen avtale med Nextgentel.

Jeg har på alle tidligere steder jeg har bodd installert telefon først, hatt det en kort stund, og så sagt opp telefonabonnement hos Telenor, men beholdt Nextgentel som bredbåndsleverandør. Dette VAR en metode som fungert bra.

Til slutt så jeg meg lei på å gjøre det, og tok mot til meg og forhandlet at jeg ikke skulle betale linjeleie.

Når man ser eksempelet mitt ved undersøkelse av hva Altibox koster sammenliknet med 5 / 0,5 fra NGT, så er det horribelt at Nextgentel gidder operere med kr 79,- i linjeleie under så harde konkurransevilkår som Altibox gir dem.

Jo, jeg kan forsøke å oppgradere, men man kan nesten like gjerne oppgradere til Altibox, bortsett fra de horrible tilknyttingsavgiftene, som jo til slutt vil utjevnes av et bra abonnement.

Det burde være politisk grobunn hos alle bredbåndsleverandører som ikke er kjøpt og betalt av Telenor, og hos alle bredbåndsbrukere for å få bukt med linjeleien en gang for alle.

Nå skal Nextgentel få slite framover i konkurranse med spesiellt Altibox. De er kun heldige enn så lenge, at jeg ikke behøver mer enn 5 Mbps nedlastningshastighet :)

Linjeleien er noe ISP'ene bør kjempe for å få bort, ikke kundene. Selv om jeg gjerne skal støtte dem i sin politiske kampsak om de maner til at vi skal gi dem den støtten.

Produktet slik det står annonsert:

Bredbånd 5 hos Nextgentel

Nedlastingshastighet

5 Mbps

Opplastingshastighet

0,5 Mbps

Bredbånd 299,-

Leie av trådløs ruter 19,-

Månedspris 318,-

Minste totalpris 3915,-

Linjeleie 79,- (denne slipper jeg heldigvis, ergo er min månedspris på kr 318,- og ikke kr 397,-)

Men for alle andre som ikke har guts å forhandle med NGT når de kjøper abon. fra dem må jo enda betale kr 397,- for samme produkt/tjeneste.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...