Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lov å trekke seg som styreleder?

zulo

Anbefalte innlegg

Er det lov/kan man trekke seg som leder i et styre? Hva skal til for at man kan trekke seg og foreslå at noen andre tar over? (i dette tilfellet styret i et borettslag).

Merker at jeg har alt for mye å gjøre 2 jobber i tilegg til at jeg står som styreleder, og nå vil jeg trekke meg som leder eller bare foreslå at noen andre blir valgt. Men er det da bare å velge noen andre eller er det mer omstendig enn som så?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan trekke deg:

§ 8-3. Tenestetid. Avsetjing

(1) Styremedlemmene gjer teneste i to år om ikkje anna er fastsett av generalforsamlinga.

(2) Ein styremedlem har rett til å gå av før tenestetida er slutt, dersom det er særleg grunn til det. Styret og den som har valt styremedlemmen, skal ha rimeleg førehandsvarsel.

(3) Ein styremedlem kan avsetjast av den som har valt styremedlemmen.

Det einaste er at du må ha ein god grunn til trekke deg. Normalt sett så vil ikkje grunnen være spesielt viktig. Det er svært lite sannsynleg at burettslaget vil halde på deg som styreleiar dersom du ikkje er motivert. Det er tross alt deira verdier som styreleiaren skal forvalte.

Det beste for deg vil være å ta kontakt med burettslagorganisasjonen som ditt burettslag er organisert i og be deira fagpersoner hjelpe deg med å få ordna det slik at du kan trekke deg så fort som mogleg.

Organisasjonen vil antageligvis også ha erfaring frå andre styreleiarar og medlemer som har trukket seg før.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er du direkte valgt til posten som styreleder, dette innebærer at ikke nestleder eller annet styremedlem automatisk kan "rykke opp", annet enn midlertidig i helt spesielle tilfeller. Det kan f.eks skje når styreleder blir alvorlig syk eller dør.

Uansett bør du kontakte forretningsfører e.l., samt informere styret. Dere bør deretter snarest mulig innkalle til en ekstraordinær generalforsamling hvor det avholdes valg. Hvis dere har en valgkomité bør du snakke med dem og gjøre dette i samråd med dem, slik at en eventuell ny lederkandidat kan presenteres og stemmes over. De andre styrevervene skal naturligvis ikke velges på nytt selv om lederen skiftes ut, med mindre det er ett av de eksisterende styremedlemmene som rykker opp. Styret kan i så fall suppleres med et nytt styremedlem, eller en av de valgte varamedlemmene kan rykke opp fram til neste ordinære generalforsamling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...