atle.skretting Skrevet 28. september 2012 Rapporter Del Skrevet 28. september 2012 En eksamen uten penn og papir er fremdeles framtidsmusikk, men det er lys i tunnelen. NTNU tester ut digital eksamen Lenke til kommentar
ThreePinkApples Skrevet 28. september 2012 Rapporter Del Skrevet 28. september 2012 Uhm Så vidt jeg har forstått skal vi ha eksamen digitalt her på UIA i til jul 1 Lenke til kommentar
Telefonsvarer Skrevet 28. september 2012 Rapporter Del Skrevet 28. september 2012 Vi hadde ingen papirer på videregående skole når jeg tok nynorskeksamen. Måtte bare på ett nettverk som var jævli nerfet, og laste opp driten der når ferdig. Lenke til kommentar
simtind Skrevet 28. september 2012 Rapporter Del Skrevet 28. september 2012 Herlige nyheter! håper spesielt programmeringsfagene blir digitalisert, da det føles uendelig tåpelig å løse "praktiske" progge-oppgaver med penn og papir. 2 Lenke til kommentar
Tyranisaur Skrevet 28. september 2012 Rapporter Del Skrevet 28. september 2012 Digital eksamen i exphil, ja takk. 3 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 28. september 2012 Rapporter Del Skrevet 28. september 2012 Vi hadde ingen papirer på videregående skole når jeg tok nynorskeksamen. Måtte bare på ett nettverk som var jævli nerfet, og laste opp driten der når ferdig. Eksamen ved universiteter og vgs kan ikke sammenlignes. På vgs er det bare en felles plattform for levering. Udir trenger ikke selv å passe på at det ikke jukses, ettersom dette ansvaret faller på den enkelte skole. Det er forskjell på et enkelt klasserom med elever, og Trondheim Spektrum. Det trengs flere vakter, noe NTNU på betale for. På vgs betaler den enkelte skole for sine vakter, så dette er ikke noe Udir trenger å tenke på. Herlige nyheter! håper spesielt programmeringsfagene blir digitalisert, da det føles uendelig tåpelig å løse "praktiske" progge-oppgaver med penn og papir. Hvorfor det? Man bør vel kunne forstå hva koden vil gjøre uten at man trenger å kjøre den? Hadde vært kjekt å kunne bruke et enkelt tekstredigeringverktøy for lengre oppgaver, men da må man spesielt sørge for at noen kan jukse ved å bruke andre verktøy. Lenke til kommentar
entername Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Kan i vertfall fortelle at samtlige dataingenører hos hib er for digital eksamen. Ingenting blir styggare og meir knotete enn å skrive eit java program på gjennomslagspapir. Har og ein del lærar som er lettare misfornøgd ettersom det tidvis kan være svert vanskeleg og sjå kva som faktisk står på arka. Kopien vi tar med heim er vertfall heilt håplaus og forstå noko av. Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Wolfgang Leister fra Norsk Regnesentral skriver om "digeks": http://blog.nr.no/blog/?q=node/69 Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Jeg er noe så sjeldent som en datateknikker som er i mot digitalisering av eksamen. For meg virker en digital eksamen kun som en dyrere versjon av papir eksamen som egentlig ikke har noen klare fordeler for det en eksamen er ment for, nemlig å nivåinndele studentene i et fag etter ferdighetene de har fremvist. Det er to faktorer som kan forbedres for denne oppgaven: Nøyaktigheten Kostnaden Finnes det noen indikasjoner på at 1. går opp? Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Er lei av å programmere på papir under eksamen... Du programmerer aldri ellers på papir, men da det virkelig gjelder så må du programmere på papir. Stygt og rotete blir det også. Klarer for eksempel aldri å lage en skikkelig curly bracket. xD For de av oss som ikke skriver mye på papir til vanlig kan det være lett å få skrivekramper også. xD Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Skriver så stygt at jeg er redd det blir konting på Exphil, bør vel rett og slett øve meg på å skrive pent for hånd!. Nesten synd jeg ikke startet utdanningen senere Lenke til kommentar
entername Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Jeg er noe så sjeldent som en datateknikker som er i mot digitalisering av eksamen. For meg virker en digital eksamen kun som en dyrere versjon av papir eksamen som egentlig ikke har noen klare fordeler for det en eksamen er ment for, nemlig å nivåinndele studentene i et fag etter ferdighetene de har fremvist.Det er to faktorer som kan forbedres for denne oppgaven: Nøyaktigheten Kostnaden Finnes det noen indikasjoner på at 1. går opp? Har egentlig meir å gjere med måten du jobber på. Hos meg blir dei ulike delane av programmet til etterkvart. Det kan derfor være vanskelig å vete akuratt kor mykje plass eg treng til den og den metoden sidan eg ikkje har laga dei endå men gjerne vil halde dei samla og følge konvensjonen best mulig. Eg har forsøkt og kladde oppgavene, men sist eg prøvde det resulterte det berre i at eg ikkje fikk skreve av heile kladden. Muleg dette er eit problem kun fordi eg skriver seint, men det er fortsatt meiningslaust at det skal hindre meg frå og få ein bedre karakter ettersom eg aldri ville koda på papir i det virkelige liv. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Jeg er noe så sjeldent som en datateknikker som er i mot digitalisering av eksamen. For meg virker en digital eksamen kun som en dyrere versjon av papir eksamen som egentlig ikke har noen klare fordeler for det en eksamen er ment for, nemlig å nivåinndele studentene i et fag etter ferdighetene de har fremvist.Det er to faktorer som kan forbedres for denne oppgaven: Nøyaktigheten Kostnaden Finnes det noen indikasjoner på at 1. går opp? Har egentlig meir å gjere med måten du jobber på. Hos meg blir dei ulike delane av programmet til etterkvart. Det kan derfor være vanskelig å vete akuratt kor mykje plass eg treng til den og den metoden sidan eg ikkje har laga dei endå men gjerne vil halde dei samla og følge konvensjonen best mulig. Eg har forsøkt og kladde oppgavene, men sist eg prøvde det resulterte det berre i at eg ikkje fikk skreve av heile kladden. Muleg dette er eit problem kun fordi eg skriver seint, men det er fortsatt meiningslaust at det skal hindre meg frå og få ein bedre karakter ettersom eg aldri ville koda på papir i det virkelige liv. Alle som sitter sammen med deg i salen har akkurat den samme ulempen og antagelig en tilsvarende fremgangsmåte. I tillegg blir enten karakterene i ettertid normaltfordelt, eller så blir vanskelighetsgraden justert for å tilnærme normalfordelingen. Det er altså veldig sannsynlig at du vil ende opp med eksakt den samme karakteren, selv om vi bruker mye penger på å gjøre eksamen mer realistisk. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. september 2012 Rapporter Del Skrevet 29. september 2012 Er lei av å programmere på papir under eksamen... Du programmerer aldri ellers på papir, men da det virkelig gjelder så må du programmere på papir. Stygt og rotete blir det også. Klarer for eksempel aldri å lage en skikkelig curly bracket. xD For de av oss som ikke skriver mye på papir til vanlig kan det være lett å få skrivekramper også. xD Man skriver heller aldri om Platon eller prøver å løse matte 4 pensum oppgaver uten hjelpemidler. Eksamen er ikke realistisk! Det er heller ikke nødvendig. Eksamen skal kun gi en rangering. 1 Lenke til kommentar
jvlomax Skrevet 30. september 2012 Rapporter Del Skrevet 30. september 2012 Jeg skjønner at det kan være veldig bra for fag der det skrives mye (språk, ex.phil etc.), men informatikk sysnes jeg ikke det nødvendig vis er en bra ting. Det er konseptene som ligger bak koden som er viktig, ikke om det er syntakse feil, om det mangler en klemme hær og dær. Samme med navn på bibliotek osv. Flertallet ved Universitet i Tromsø som studerer informatikk er i mot at programering skal gjøres på pc under eksamen. Helt enkle redigersing verktøy kan være ok, men ikke la det bli noe mer en det. Da kan plutselig eksamen bestemmes av vilket verktøy du får (du må bruke eclipse på eksamen, men er vant til netbeans). Lenke til kommentar
Flin Skrevet 30. september 2012 Rapporter Del Skrevet 30. september 2012 Uhm Så vidt jeg har forstått skal vi ha eksamen digitalt her på UIA i til jul UIA? Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 30. september 2012 Rapporter Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Er lei av å programmere på papir under eksamen... Du programmerer aldri ellers på papir, men da det virkelig gjelder så må du programmere på papir. Stygt og rotete blir det også. Klarer for eksempel aldri å lage en skikkelig curly bracket. xD For de av oss som ikke skriver mye på papir til vanlig kan det være lett å få skrivekramper også. xDMan skriver heller aldri om Platon eller prøver å løse matte 4 pensum oppgaver uten hjelpemidler. Eksamen er ikke realistisk! Det er heller ikke nødvendig. Eksamen skal kun gi en rangering. Men gir slike tester noe realistisk rangering. Trodde det skulle teste våre evner og kunnskap innenfor faget? Når testen ikke er realistisk så gir det en urealistisk rangering av våre evner og kunnskap innenfor faget. En urealistisk rangering er temmelig uinteressant mener nå jeg. Det går ihvertfall ikke godt overens med noen form for god pedagogikk. Nå stemmer ikke det du sier heller. På en del matteeksamener har du lov å ha med hjelpemidler, fordi det skal være realistisk. De matteeksamene eller delene av matteeksamene du ikke har lov å bruke hjelpemidler ved er dette gjort for igjen å være realistiske. Dette gjøres ikke bare ved vgs, men også universiteter i Norge. Jeg skjønner at det kan være veldig bra for fag der det skrives mye (språk, ex.phil etc.), men informatikk sysnes jeg ikke det nødvendig vis er en bra ting. Det er konseptene som ligger bak koden som er viktig, ikke om det er syntakse feil, om det mangler en klemme hær og dær. Samme med navn på bibliotek osv. Flertallet ved Universitet i Tromsø som studerer informatikk er i mot at programering skal gjøres på pc under eksamen. Helt enkle redigersing verktøy kan være ok, men ikke la det bli noe mer en det. Da kan plutselig eksamen bestemmes av vilket verktøy du får (du må bruke eclipse på eksamen, men er vant til netbeans). Innholdet i det du skriver er selvfølgelig det som er viktig, men det at du skriver på en annen måte enn du vanligvis ellers ville gjort kan kun føre til skjeive resultater hvor de som er vandt til å skrive uten PC vil gjøre det usedvanlig mye bedre. Selvfølgelig skal du ikke skrive i Eclipse, men heller i et simpelt tekstredigeringsprogram som notepad uten noen form for ekstra hjelp. Skal selvfølgelig ikke være noe rom for å kompilere koden. Skal bare være lett å skrive og gjøre det leselig for en mer korrekt karakter. Det bør også være naturlig at de som ønsker å skrive på papir istedenfor får lov til å gjøre dette. Poenget bør jo være at måten du besvarer oppgavene på ikke skal være et hinder for noen. Å måtte kladde skrive kode før endelig innføring istedenfor å skrive koden rett inn og fikse på feil sparer massevis av tid og ressurser. Endret 30. september 2012 av MMDE Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 1. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2012 UiA i Grimstad kjørte digital eksamen i matte 1 og TFL i 2011. FYI. Lenke til kommentar
entername Skrevet 1. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2012 Kjenner mange lærarar som ønsker digitale eksamenar fordi gjennomslagsarka ofte er tilnærma uleselige. Tenkte berre eg skulle nevne det for og få eit anna perspektiv i saken. Den miljøpositive gevinsten er jo og eit aspekt av det. Samt mulegheiten til å ta vare på eksamensoppgaver o.l. for ettertida på ein langt bedre måte. NB. Ser enkelte meiner det ikkje vil ha nokon betydning ettersom karakterane blir normalisert uansett. Dette synest eg blir eit litt tomt argument sidan det kan brukast begge veier. Vist karakterane (eller rettare sagt skalaen) blir normalisert uansett so er det jo ingen grunn til og la være. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 1. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2012 Er lei av å programmere på papir under eksamen... Du programmerer aldri ellers på papir, men da det virkelig gjelder så må du programmere på papir. Stygt og rotete blir det også. Klarer for eksempel aldri å lage en skikkelig curly bracket. xD For de av oss som ikke skriver mye på papir til vanlig kan det være lett å få skrivekramper også. xDMan skriver heller aldri om Platon eller prøver å løse matte 4 pensum oppgaver uten hjelpemidler. Eksamen er ikke realistisk! Det er heller ikke nødvendig. Eksamen skal kun gi en rangering. Men gir slike tester noe realistisk rangering. Trodde det skulle teste våre evner og kunnskap innenfor faget? Når testen ikke er realistisk så gir det en urealistisk rangering av våre evner og kunnskap innenfor faget. En urealistisk rangering er temmelig uinteressant mener nå jeg. Det går ihvertfall ikke godt overens med noen form for god pedagogikk. Nå stemmer ikke det du sier heller. På en del matteeksamener har du lov å ha med hjelpemidler, fordi det skal være realistisk. De matteeksamene eller delene av matteeksamene du ikke har lov å bruke hjelpemidler ved er dette gjort for igjen å være realistiske. Dette gjøres ikke bare ved vgs, men også universiteter i Norge. Testene kan godt gi en riktig rangering selv om testen ikke er realistisk. Programmeringen man gjør på papir gir sannsynligvis en god pekepinn på hvor god du er i grunnlegende programmering. Eksamen i TDT4100 handler dessuten om bruk av konsepter (som inheritance, polymorfisme og generics) like mye som programmering. Jeg har ikke hatt noen matteeksamner med hjelpemidler annet enn en kalkulator som bare registrerer annenhvert tastetrykk og en litt sliten utgave av Rottman. I matte 3 betyr dette i praksis ingen hjelpemidler, mens man i den virkelige verden selvsagt ville søkt på "egenvektor" hvis man ikke husket hva det var for noe. Gjør dette at rangeringen ikke reflekterer virkeligheten? Husk at dersom du mener du kunne gjort det bedre (i betydningen fått en bedre karakter), dersom eksamen var digital, så sier du samtidig at det var noen som fikk en bedre karakter som tjente på papireksamen. Man kan faktisk måle om dette er tilfellet dersom vi antar at gode resultater i et fag korrelerer med gode resultater i et annet fag. Dersom man ser mange som gjør det betydelig dårligere i TDT4100/4102 enn deres andre resultater samtidig som man ser mange som gjør det betydelig bedre, så kan det tyde på at rangeringen er upresis. Med mindre dette er tilfellet er det ingen grunn til å fordyre eksamen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå