Gå til innhold

Android: liste over hotspot-brukere og datamåler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg åpner dette innlegget med et sitat av noe jeg postet i tråden for "ting som irriterer så grenseløst".

"Gratis" internett på flyplassen.

Hvis det er gratis, hva pokker skal de da med telefonnummeret mitt?

Sende spam? Logge og spionere på nettaktiviteten min når de vet navnet mitt?

Jeg logger meg aldri på slikt, og oppfordrer dere til det samme.

Nå har jeg stått over en time i kø for sikkerhetssjekken, og 3G-dekningen er så rævva at jeg omtrent ikke klarte å laste noe som helst.

Telefonen min fant flere tilgjengelige nett, men alle krevde innlogging.

Skjønner disse idiotene hvor kronglete det er å taste kode på mobilen mens man står i sikkerhetskø?

Smarttelefonen min kan fungere som portabel wifi hotspot.

Jeg har laget en wifi-sone som er åpen for alle, med en ESSID som markerer min avsky mot systemet.

Hvis du sitter i avgangshallen på Gardermoen og søker etter trådløse nett, vil du finne meg.

Dette virket fint, og laptopen min kom på nett.

Men jeg finner ingen oversikt på mobilen over hvem andre som bruker min hotspot, eller hvor mye de laster opp/ned.

Hadde vært artig å vite.

Da jeg hadde Nokia N8 hadde telefonen ingen slik innebygget funksjon, men det var mulig med en app som heter JoikuSpot.

Med JoikuSpot fikk jeg også en liste over navnet til de maskinene som brukte hotspoten.

Hvordan får jeg slik liste på Samsung Galaxy S2?

Jeg prøvde en app som heter Bærbar WiFi hotspot Free, men den har ikke noe brukergrensesnitt i det hele tatt. Bare et ikon på startskjermen som oppfører seg som en snarvei til å slå av/på hotspot. Jeg trenger en oversikt over brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å roote er det samme som å få administratorrettigheter på telefonen din. Du kan med andre ord få tilgang til "alt" på telefonen helt ned til den innerste filstrukturern (root). Root kan til en viss grad sammenlignes med jailbreak på iPhone. Ved root kan man og legge inn modifisert rom, men det er ikke noe man må. Så lenge du ikke instllerer noe ulumskheter, skal det ikke være noen sikkerhetsrisiko. Eneste utfordringen du kan støte på, er at det kan bli noe mer knot når du skal oppdatere telefonen med offisiell oppdatering.

Lenke til kommentar

Anbefaler du å roote telefonen for å kjøre programmet til Untouchab1e?

Kan jeg u-roote den for å unngå trøbbel med oppdateringer senere?

Du har to muligheter. Enten kan du oppnå root-tilgang på eksisterende ROM (firmware), ellers kan du låse opp bootloaderen via htcdev.com (bryter ikke garantien) og legge inn en skreddersydd ROM (Feks CyanogenMOD) som også tilbyr root-tilgang. Fordelen med sistnevnte er at du kan a) Legge inn en ROM basert på en nyere versjon av Android med de endeløse fordelene det medbringer og/eller b) Legge inn en ROM som gir deg en "ren" Android-opplevelse uten HTC Sense og annet tullball.

Når det gjelder sikkerhetsrisiko er det selvsagt en viss risiko forbundet med det faktum at applikasjoner kan få administrator(root)-rettigheter. Dette er likevel noe du kontrollerer da du vil bli forespurt når noe ber om root-rettigheter og du får da muligheten til å godta/avslå forespørselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...