Gå til innhold

Exchange 2003: outlook oppdaterer alt untatt inbox

petterg

Anbefalte innlegg

En bruker ringte i morres, han hadde ikke fått noen mail i dag, men han fikk sendt. Hans outlook cacher mailer. Altså er alle mailer frem til i går tilgjengelig i hans outlook.

Så jeg begynte å undersøke litt:

- I webmail ligger nye mailer i inbox, så mailer har altså kommet til server.

- Opprettet ny outlookprofil uten å slå på https-tunell - inbox forble tom, alle andre mapper hentet mail fra server. Outlookstatus: "alle mapper er oppdatert"

- Satt opp en ny pc (virtuell nyinstallert w7 på min laptop) og satt opp outlook med hans bruker, uten å bruke bufferet modus - inbox forble tom, alle andre mapper fikk mail.

- Konfigurerte server slik at min bruker fikk tilgang på brukerens inbox - ingen mailer.

- Sjekket backupen fra i natt (starter kl 03) - siste mail i brukerens inbox var fra onsdag (altså forige backup)

- Alle andre brukere fungerer tilsynelatende feilfritt.

- Webmail fungerer tilsynelatende feilfritt for alle brukere, inkludert den aktuelle brukeren.

Hva i all verden har gått galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En observasjon til:

Hvis man oppretter en mappe i webmail, kommer den ikke i outlook.

Hvis man så skrur av buffered mode i outlook kommer den i outlook.

Når man skrur på buffered mode igjen forsvinner den mappen i outlook, men den blir liggende i webmail.

(Denne observasjonen ble utført på den nyinstallerte virtuelle w7-maskina.)

Lenke til kommentar

Har du skrudd på logging i outlook og sett hva den sier for noe? Har du skrudd av bufferet modus å kjørt RPC over HTTP?

Du sier at innboks oppdateres om du ser i OWA, men ikke lokalt på maskinen, selv når du kjører RPC over HTTP og med bufferet modus av?

Hvilken versjon av exchange kjører dere? Hva sier applikasjonsloggen på server?

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker her er korrupte mailer som gjør at den ikke vil synkes. "lokal folders" under "synchronization log" i outlook bør gi en pekepinne om dette stemmer. Enkelte backup-programmer vil også klage på exceptions på mailbox.

Om teorien min stemmer, så vil du klare å synke inbox om du fjerner all mail i inbox og legger dem i en annen mappe i mens. Synker den da? Enkelt å teste, og bør derfor testes.

Jeg tipper at outlook logging også vil avsløre hva som er feil.

Lenke til kommentar

Flytta alle mailer fra inbox til en annen mappe. Inbox var dermed tom. Sendte en mail til brukeren. Den kom i inbox med buffered mode av. Slå på buffered mode - mailen forsvant.

Logga på webmail, flytta den mailen til mappa med alle mailene fra inbox, og den dukka opp i outlook.

Det er som sagt ingen feilmeldinger. Status er at alle mapper er oppdaterte. Det er ingen meldinger i mappa for sync-feil, hverken lokalt eller på server.

Lenke til kommentar

Takk, jeg skal se på den loggingen... Brukeren har slått av pc'n i natt.

På mandag kveld eksporterte jeg brukerens mailbox til .pst, sletta mailboxen, opprettet en ny mailbox og importerte .pst'n. Da funka det jo, og jeg trodde det var en løsning. Den løsningen varte helt til onsdag morgen. Da var samme problem tilbake.

Og backupen ble satt til å ignorere den nye mailboxen, for å eliminere at den evt skulle være årsak til noe.

Lenke til kommentar

Om du har opprettet en ny mailbox og får samme feilen, så tyder det på korrupte e-post. Men du testa jo dette. Lagde du ny bruker, eller bare sletta mail-objektet og la det til på nytt?

Litt blindskudd, men kan det være ett rettighetsproblem? I AD så kan du skru på "Advanced features" under view. Søker du da opp brukeren kan du gå på fanen security-> Advanced-> kryss av for "inherit" og trykk restore to default. Jeg nevner at dette kan være verdt å prøve, men outlook bør logge eventuelle feil selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...