Gå til innhold

Forsterker til høytalere - nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!

Først og fremst må jeg bare si at jeg har null peiling på lyd og alt det her, som dere sikkert vil se etterhvert som jeg forklarer problemet.

Satt å kjedet meg en dag, og endte opp inne på netthandelen.no. Kom plutselig over disse, og tenkte at de ville passet veldig godt i stuen, så jeg la inn et bud og vant auksjonen. Fikk høytalerne igår, og plugget opp i god tro helt til jeg leste bruksanvisningen og fant ut at jeg måtte ha forsterker.......

Så da kommer det til, hvilken forsterker fungerer med dette? Er ikke ute etter noe dyrt, men vil selvfølgelig ha noe som virker greit. Fulgte forresten to stk ledninger med høytalerne, som var tynne, gule og hvite som jeg ikke har peiling på hva jeg skal gjøre med :-)

All hjelp tas imot med takk, som dere ser trenger jeg mye av det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare å velge en her som passer til prisen: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/

Men ikke de som heter hodetelefonforsterkere.

Hvis du skal bruke høytallerene sammen med TV osv så kan en av disse være lurere: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/

Ville nok ikke anbefalt noe under Denon 1713.

Alternativer så har Komplett Pioneer sin 922 forsterker til meget lav pris, tror det var ca 3300,-. Veiledende på den er 5000,-. Og har fått meget bra omtale.

Har hørt mye godt om NAD, men også at de ikke passer så bra med alt mulig av høytallere. Men tror ikke det skal være noe dårlig valg. Det samme med Cambridge som de har. NAD har mer moro lyd, mens Cambridge har mer korrekt lyd. Min erfaring med Cambridge var en CD spiller som rett og slett hadde kjedelig lyd i forhold til Denon CD spilleren jeg byttet til.

Når det kommer til kabler. Hvis du handler hos Hifi Klubben så kjøp med disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/kabler/hoyttalerkabler/qed_micro_kabel_perlehvit.htm

Mål opp hvor mye du trenger på forhånd, pluss 1 meter, og så kapper de for deg. Spør også om de kan avmantle endene hvis du ikke vet hvordan det gjøres.

Disse har 2 ledere. På den ene er det skrift. Skru den til på sort på både forsterker og høytaller, og den som ikke har skrift på seg skrur du på rød. Terminalen merket L skal til venstre høytaller når du sitter å ser på dem, og den merket R til høyre. Går du for en surround forsterker. Så heter de Front L og Front R, og når du slår på forsterkeren så putter du inn mikrofonene som følger med i riktig hull på fronten. Setter deg hvor du normalt sitter og holder denne foran hodet. Så trykk for romkorrektsjon. Da stiller forsterkeren seg inn korrekt for ditt system og rom.

En stereo forsterker har ikke denne muligheten, så her er det bare å starte.

En stereo forsterker gir mer lyd for pengene i lyd kvalitet. Mens surround forsterker gir mer utstyr for dem. Denon 1713 og Pioneeren jeg vente kan du streame musikk direkte fra ett apple produkt hvis man har det (ett med nettverk), for å høre musikken som er på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...