Jonas_LL Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Hei. Jeg har behov for litt juridisk hjelp. Jeg og fem andre kompiser skulle kjøpe en russebil. I forrige uke ga jeg et bud på 35 000 kr ,- og det ble det vinnende budet. Vi er seks gutter som skal spleise på denne bilen. Jeg underrettet alle i gjengen om hvor mye vi skulle betale, når og alle sa de var med. For å være sikker spurte jeg om alle hadde pengene klare og kunne overføre til min konto når jeg ga beskjed slik at vi fikk betalt med en gang. Vi var enig om at jeg var den som skulle betale og alle sa de hadde penger og var klare til å overføre. Tirsdag hentet vi bilen og inngikk kjøpskontrakt. Jeg fortalte de vi kjøpte bilen av at alle i gjengen var klare for å betale, de måtte bare overføre til meg. Jeg sa at pengene kom senest torsdag, som avtalt med gjengen på forhånd. Onsdag hadde jeg fått penger fra 3 av guttene, og jeg hadde min del klar. Jeg kontaktet de som ikke hadde betalt og spurte hvor pengene blir av. De sa de skulle overføre snarest. Pengene hadde ikke kommet inn torsdag heller. Jeg brukte hele dagen på å få tak i de 2 guttene. Klokken 23:00 fikk jeg tak i den ene. Han fortalte meg da at begge to trekker seg. Jeg sa at de må betale. Vi kan finne noen som kan kjøpe dem ut senere. De to guttene nekter å betale en eneste krone, de sier at de har trekt seg og har ingenting mer med dette å gjøre. Nå sitter jeg og mine tre kompiser med en underskrevet kjøpskontrakt og en god del penger som mangler. Mitt spørsmål er da, juridisk sett, har jeg rett til å kreve at de to guttene betaler? Er ikke dette en muntlig bindende avtale? Jeg har underrettet dem om alt jeg har gjort angående kjøpet og de har sagt ja til alt. Jeg har logg fra facebook, meldinger og vitner som kan bevise at de har fått all informasjon som involverer bilen og har akseptert alt sammen. Setter stor pris på svar. Mvh Jonas Lenke til kommentar
svante Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Det første som kan være greit å få avklart er vel om de aktuelle personene har rukket å fylle 18. Lenke til kommentar
Jonas_LL Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 De er 18 år. Lenke til kommentar
svante Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Bestrider de at de har inngått en avtale om kjøp av russebil? Og om de gjør det, hvor mye av avtalene som har blitt inngått har bare foregått muntlig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Hadde de vært under 18 hadde det vært litt stress, men siden de er over 18 er dette ganske uproblematisk - klart de skal betale. 1 Lenke til kommentar
Jonas_LL Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Striden er slik at vi som allerede har betalt mener at de to som trakk seg må betale, at det er for sent å trekke seg fordi avtalen var allerede inngått. De som trakk seg mener de slipper å betale, fordi ingen skriflig kontrakt var inngått. Alle avtaler har i all hovedsak foregått muntlig, vi er alle gode venner så vi var naive nok til å tro at muntlige avtaler var nok. Det eneste er kjøpskontrakten, som ble skrevet under av en av de i gruppen vår. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Skriftlig kontrakt er knekkende likegyldig. Avtaler skal holdes, uansett om de er skriftlige eller ikke. Sa du ikke at du hadde noen meldinger og sånn på facebook også? 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Så lenge dei ikkje bestrider avtalen, berre det at den ikkje var skriftlig så er dette ei veldig grei sak. Dei to som trekte seg tar rett og slett feil i at det kreves en skriftlig kontrakt for at dei skal være bundne av avtalen. Det største problemet akkurat no blir nok å klare å midlertidig løyse ut andelen som dei to skulder slik at dere får avslutta handelen med bileigaren. Dei to som trekte seg for seint må betale, men det kan ta litt tid å få dette tvunget igjennom dersom dei ikkje frivillig vil betale. Lenke til kommentar
Jonas_LL Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Har diverse meldinger på facebook og på mobilen som støtter min sak ja. Ja, du har helt rett Avatar, det er problematisk å få dem til å betale, fordi de nekter det. Det ordner seg nok på en eller annen måte. Jeg ville forsikre meg om at loven var på min side for å argumentere for at de skal betale for seg. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Dra fram denne lille kjekke loven Kong Christian Den Femtis Norske Lov fra 1687 er fortsatt gjeldende. http://www.lovdata.no/all/nl-16870415-000.html Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Har diverse meldinger på facebook og på mobilen som støtter min sak ja. Ja, du har helt rett Avatar, det er problematisk å få dem til å betale, fordi de nekter det. Det ordner seg nok på en eller annen måte. Jeg ville forsikre meg om at loven var på min side for å argumentere for at de skal betale for seg. Det juridiske er som forklart av de andre over. Dette er en moralsk greie også. Disse gutta er tross alt 18 år. Da må de faktisk være voksne nok til å forstå hva de går med på, og ikke bare angre seg etterpå. De får ta ansvar og stå for det de har sagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå