Gå til innhold

Selvbygg pc, men andre gjør jobben.....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er første delene ankommet:

-GIGABYTE GA-Z77M-D3H

- Samsung 830 Series SSD

-Seagate Barracuda 7200.14 - 2TB

-ASUS PCE-N53 Dual-Band PCI-E

-LogiLink Card Reader 5.25'' USB/Audio

Og da dukket det opp nok et spm.

Det er kun "LogiLink Card Reader 5.25'' USB/Audio" som kom med ledninger. Ingen av harddiskene kom med noen form for ledning eller kontakter, ei heller det trådløse nettverkskortet. Trodde dette fulgte med......?Må dette bestilles i tillegg eller følger det med kabinettet?

Når det gjelder "LogiLink Card Reader 5.25'' USB/Audio" satt det to sata kabler på, og en ledning som går fra "tv out" med en svær plugg i enden. Hvor skal denne pluggen, den passer vel ikke i hovedkortet....?

Lenke til kommentar

Fulgte vel kabler med hovedkortet? Også har du vel strøm fra psu? Som passer til harddiskene. Trådløse Pcie kortet skal settes inn i en ledig pcie slot på hovedkortet slik at antennene kommer ut på baksiden.

Har du åpnet esken hvor hovedkortet ligger?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Det fulgte med to kabler med hovedkortet. Den ene med sata kontakter i begge ender, den andre med sata i ene enden, mens det i den andre enden er kontakten en vinkel som det står hdd på.

Mhm, begge er sata. Vinkelen er for å gjøre lettere å få den til å passe hvis du f.eks. har et trangt kabinett. HDD står for Hard Disk Drive.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg antagelig sata-kabler til begge harddiskene. Og etter hva jeg skjønner så trenger da ikke det trådløse nettverkskortet kabler :)

Nå har jeg ikke mottatt DVD-spilleren, men da ligger det nok med kabler der :)

Om noen hadde vært snill og hjelpe meg slik at jeg fikk koblingene på riktig sted. Dette er hva jeg har kjøpt:

https://prisguiden.no/liste/135516

I tillegg til denne listen har jeg også kjøpt som nevnt trådløst nettverkskort:http://www.prisjakt.no/product.php?p=1320316

Og denne kortleseren:http://www.proshop.no/Flashminneadapter/LogiLink-Card-Reader-5.25-USB-Audio-eSATA-TV-out-2217107.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite.

Om dere tar en titt på hovedkortet jeg har kjøpthttp://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z77m(h77m)-d3h(-mvp)_e.pdf

er vel et bilde av det på side 7.

Kunne noen vært greie og fortalt meg hvilke ledninger fra hvilken enhet skal hvor på hvedkortet?

Vet det er mye å be om, men om noen synes det er artig :)

Lenke til kommentar

Du finner alt dette ut når du begynner å lese manualen for hovedkortet og kabinettet (samt manualer for andre deler).

Bare planlegg god tid når du skal bygge (har alle delene) - og ta det med ro.

Kabler kan nemlig omtrent bare plasseres en plass på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Ja det siger sakte men sikkert inn Bolson :) Fordøyer litt her, hehe.....

Tar det litt steg for steg. Jeg har to hardisker. På hovedkortet er det fire kontakter som det står sata 2(2/3/4/5) på, og to kontakter hvor det står sata 3(1/0). Jeg går utifra at mine to hardisker kan settes inn i "sata 2" feks i "spor 2 og 3? om jeg hadde hatt 4 så hadde jeg satt de to andre i spor 4 og 5 på sata 2.

Cpu-kjøleren setter jeg i CPU_FAN.

Vifta fra kabinettet setter jeg i en av de to ledige SYS_FAN(1/2) samme hvilken av de.

Nettverkskortet setter jeg i den PCI kontakten av de 4 som passer.

For at dere skal slippe å skrive en avhandling om dette, kan dere bare se om dette er riktig forstått så langt. Så kommer jeg tilbake med flere "påstander" etterhvert :hmm::dremel::)

Lenke til kommentar

Takk for kyndig veiledning.

Nå har jeg hentet resten av varene på posten :)

DVD kom, men uten en eneste kabel. Det står s-ata, dette er vel en vanlig sata-kabel?

Kablene som kommer med strømforskyningen er vel kun, nettopp strømkabler, så jeg må kanskje handle noen flere sata kabler. Veldig og gjerrige de er på disse kablene :hmm: hehe....

Er sata, S-ata og serial ata, samme type kontakt?

Ok, da går jeg utifra at det er snakk om sata kabel fra DVD, samt to sata kabler fra minnekortleseren(serial ata), skal disse bare plasseres i ledige kontaketer på "Sata 2"?

I tillegg er det en svær plugg fra ”tv out” (kortleser)som skal tilkobles et sted som ikke jeg kan skjønne. Denne har jeg vel strengt talt heller ikke behov for så kan i grunn skru den av, men kunne vært artig og visst hvor det var ment at den skulle.

:hmm:

Lenke til kommentar

Takk for kyndig veiledning.

Nå har jeg hentet resten av varene på posten :)

DVD kom, men uten en eneste kabel. Det står s-ata, dette er vel en vanlig sata-kabel?

Kablene som kommer med strømforskyningen er vel kun, nettopp strømkabler, så jeg må kanskje handle noen flere sata kabler. Veldig og gjerrige de er på disse kablene :hmm: hehe....

Er sata, S-ata og serial ata, samme type kontakt?

Ok, da går jeg utifra at det er snakk om sata kabel fra DVD, samt to sata kabler fra minnekortleseren(serial ata), skal disse bare plasseres i ledige kontaketer på "Sata 2"?

I tillegg er det en svær plugg fra ”tv out” (kortleser)som skal tilkobles et sted som ikke jeg kan skjønne. Denne har jeg vel strengt talt heller ikke behov for så kan i grunn skru den av, men kunne vært artig og visst hvor det var ment at den skulle.

:hmm:

Alle er det samme ;)
Lenke til kommentar

Da er monteringen i gang :)

da er cpu, cpu-kjøler, srømforskyning og ssd på plass. Hovekort "traue" er skrudd fast i kabinettet.

Det som gjennstår er , nettverkskort, hardisk og dvd.

Håper jeg har kontroll bortsett fra et par spm.

Det kommer en del ledninger fra kabinettet, vifte og usb har jeg koblet. Da gjennstår det 5 små kontakter.

-Reset SW

-H.D.D Led

-Power SW

-+ P Led

- -P Led

Det er i hovedsak de tre siste av de ovennevnte jeg lurer på, men se gjerne på alle i samme slengen.

Om dere tar en titt på hovedkortet side 25 og se om dere skjønner noe av det:

http://download.giga...d3h(-mvp)_e.pdf

Og for orden skyld, svart ledning er -? alle andre farger er +?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Bare å koble som angitt på side 25.

- Message/Power/Sleep LED har du neppe.

- Chassis Intrusion Header har du heller ikke

- Speaker bruker å være med men ikke alltid.

- Power SW = Power Switch

- Reset SW = Reset Switch

- H.D.D Led = Hard Disk Activity LED

- +P Led og -P Led skal på Power LED

I realiteten er det kun Power og Reset som er viktige.

Disse er alltid litt klundersamme. Om du kobler feil skjer intet annet enn at det ikke virker.

Lenke til kommentar

Takker:)

Da har jeg startet opp, å oppstartbilde var "gigabyte" bilde slik det skal. Jeg trykket f12 for BOOT MENY og valgte DVD som Windows plata satt i( og ikke ssd).Etter dette står det på svart skjerm

"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Når jeg restarter eller trykker en tast kommer bare samme beskjed en gang til.

Hva kan dette skyldes?

Jeg bruker ikke en "orginal" Windows plate, men en iso fil som jeg lastet ned etter anbefalning her på forumet og brant på en DVD, så skal jeg legge inn ekte nøkkel siden.

Kan det være at denne brente plata ikke ble som den skulle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...