Gå til innhold

Selvbygg pc, men andre gjør jobben.....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spm om vifte og luftstrøm.

-Det sitter ei vifte i front av kabinettet, som satt der orginalt. Denne innbiller jeg meg drar luft utenfra og inn i kabinettet....?

-Vifta på CPU-kjøleren har jeg satt slik at den tar dytter lufta framante og bakover i kabinettet.

-Har nå montert denne vifta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592865på bakveggen i kabinettet. Denne vifta har jeg montert med "pen" siden ut mot bakveggen. Altså slik at siden med strømkabler stikker innover i kabinettet. Men er usikker hvilken vei lufta da går. Synes det er litt vanskelig å si dette sikkert ved å holde hånda bak. Men jeg innbiller meg at det beste ville vært om lufta kom fra kabinettet og dytttet ut, da hadde det blitt samme veien for alle tre viftene(om min antagelse om frontviften stemmer).

Noen med tanker omkring dette?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

fint å ha de i samme retning for jevn luftstrøm, ja. På de viftene jeg har er "gittersiden" utblåset, altså den "pene" siden blir da innsuget. Ut fra det kan det virke som du har den feil vei. Pleier forsåvidt å være en pil for å markere hvilken vei den blåser.

Lenke til kommentar

Et spm om vifte og luftstrøm.

-Det sitter ei vifte i front av kabinettet, som satt der orginalt. Denne innbiller jeg meg drar luft utenfra og inn i kabinettet....?

-Vifta på CPU-kjøleren har jeg satt slik at den tar dytter lufta framante og bakover i kabinettet.

-Har nå montert denne vifta http://www.komplett....aspx?sku=592865på bakveggen i kabinettet. Denne vifta har jeg montert med "pen" siden ut mot bakveggen. Altså slik at siden med strømkabler stikker innover i kabinettet. Men er usikker hvilken vei lufta da går. Synes det er litt vanskelig å si dette sikkert ved å holde hånda bak. Men jeg innbiller meg at det beste ville vært om lufta kom fra kabinettet og dytttet ut, da hadde det blitt samme veien for alle tre viftene(om min antagelse om frontviften stemmer).

Noen med tanker omkring dette?

Frontviftene er inntaksvifter, ja.

Finn et lite ark, slå på PC-en og hold arket foran vifta. Da finner du fort ut hvilken side som blåser og hvilken som suger :) Generelt sett bør vifter langt nede (bunnen og foran i kabinettet) være inntaksvifter, og vifter langt oppe (øverst og bak) være uttaksvifter. Det er på grunn av prinsippet om at varm luft stiger.

Lenke til kommentar

Ble litt usikker nå. vifta sitter bak,fra midten og ned. skal vifta da blåse ut av kabinetettet eller inn? Om den skal blåse inn vil den " kollidere" med lufta som blir presset framante og gjennom kjøleren, men det er kanskje bare bra?

Skal også sette inn skjermkort, hd 5870, om dette betyr noe...

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Hei igjen karer:)

Har fått et lite problem. Har kjøpt meg et skjermkort nå, radeon 5870. Dette opptar to "plasser" bak på kabinettet. Etter hva jeg kan skjønne skal dette sitte i slotten nærmest CPU. Altså skal skjermkortet oppta de to nederste plassene i kabinettet. Problemet er at i den nest nederste plassen sitter det trådløse nettverkskortet, og dette passer kun der. Forslag til hva som kan gjøres? Finnes det eventuelt kobling/ledning slik at en feks kunne ha flyttet nettverkskortet?

Innspill?

Lenke til kommentar

Sett nettverkskortet i den nederste slotten, det passer ;)

Mener du det altså :hmm:

Er det i den "lange" slotten det står PCIEX4 på, altså lengst unna CPU?

Kjempefint om jeg får brukt den jeg allerede har i såfall!

Har mest lyst på intregert netteverkskort for "ryddighetens skyld, for alternativet er vel usb som ligger å slenger for rekkevidden på usb-pinnene er vel dårligere enn antenner?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Takk for supert tips, det funket fint:)

Men, vga utgangen på hovedkortet virker ikke, og på skjermkortet er det to dvi og to hdmi. Hdmi på skjermkortet virker når jeg kobler opp mot tv. Men forslag til at vga på hovedkortet ikke virker etter installasjon av skjermkortet?

Vet ikke om det har noe å si, men prøver å kjøre Windows update etter installasjon, men får denne feilmeldingen: 800B0100

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkortet jeg har satt inn(Radeon HD 5870). Vifta bråker og går uannsett, Til og med når skjermen ikke er tilkoblet står det bråker. Er det slik disse skjermlkortene er at de suser og går uansett belastning, eller kan en sette det til "auto" slik at det selv regulerer seg etter behov?

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkortet jeg har satt inn(Radeon HD 5870). Vifta bråker og går uannsett, Til og med når skjermen ikke er tilkoblet står det bråker. Er det slik disse skjermlkortene er at de suser og går uansett belastning, eller kan en sette det til "auto" slik at det selv regulerer seg etter behov?

Det skal være automatisk viftestyring, men det er godt mulig vifta på skjermkortet bråker på idle-hastighet fordi vifta ikke klarer å kjøre stillere eller fordi vifteprofilen er satt til en unødvendig høy minimumshastighet.

En annen mulighet er at det er dårlig kontakt mellom kjøleribba og grafikkprosessoren eller at kjøleribba er støvete.

Hva slags 5870 er det du har forresten? Jeg mener å huske at XFX-variantene var noe bråkete, og standardmodellene har aldri vært stlle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...