Gå til innhold

Selvbygg pc, men andre gjør jobben.....


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i startfasen til å kjøpe meg en ny pc. Først tenkte jeg en alt i ett pc, så en kraftig bærbar, men har vel kommet frem til at jeg får mest for pengene om jeg går for en stasjonær, er ikke det riktig?

Saken er at jeg vil ha minst mulig kabinett slik at den blir relativt liten å pakke vekk, og samtidig slik at dette heller ikke blir et ork, ettersom jeg må okkupere kjøkkenbordet når jeg sitter på denne. Har i tillegg en enkel bærbar, slik at den stasjonære skal i hovedsak brukes til bildebehandling.

Når jeg skal investere i en stasjonær er det greit at en kjøper noe en kan bygge videre på senere, for det er vel fordelen til en stasjonær?

Tenkte kanskje det er greit å velge komponeter selv fremfor en ferdigbygd, hvordan er dette prismessig.

Noen med link til feks komplett eller andre som bygger pc, men at du selv velger komponenter?

Sliter med å finne det på siden deres, men mener å ha hørt at de gjør dette....

Eventuelt tips som kan oppfylle ”mine” skisserte krav og bruksområde?

Endret av Allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg er i startfasen til å kjøpe meg en ny pc. Først tenkte jeg en alt i ett pc, så en kraftig bærbar, men har vel kommet frem til at jeg får mest for pengene om jeg går for en stasjonær, er ikke det riktig?

Saken er at jeg vil ha minst mulig kabinett slik at den blir relativt liten å pakke vekk, og samtidig slik at dette heller ikke blir et ork, ettersom jeg må okkupere kjøkkenbordet når jeg sitter på denne. Har i tillegg en enkel bærbar, slik at den stasjonære skal i hovedsak brukes til bildebehandling.

Når jeg skal investere i en stasjonær er det greit at en kjøper noe en kan bygge videre på senere, for det er vel fordelen til en stasjonær?

Tenkte kanskje det er greit å velge komponeter selv fremfor en ferdigbygd, hvordan er dette prismessig.

Noen med link til feks komplett eller andre som bygger pc, men at du selv velger komponenter?

Sliter med å finne det på siden deres, men mener å ha hørt at de gjør dette....

Eventuelt tips som kan oppfylle ”mine” skisserte krav og bruksområde?

 

Stasjonær er bedre enn bærbar fordi du får mer for pengene og du kan oppgradere den stasjonære når den begynner å slite, i stedet for at du må¨kjøpe en helt ny maskin. Det er billigere å bygge PC-en selv, men nettbutikkene tar som regel ikke så veldig mye ekstra for å bygge dem for deg. Men det kan allikevel være morsomt og lærerikt å bygge PC-en selv, spesielt hvis du har tenkt å oppgradere den senere. Greit å vite litt om hva som er i PC-en og hvordan maskinen faktisk fungerer ;)

 

Når det kommer til valg av komponenter, så kan vi med glede hjelpe deg å finne et oppsett som passer med dine krav til budsjett og bruk. Siden du ikke har sagt noe om dette foreløpig, så kan jeg linke til noen veldig bra ferdigbygde maskiner med ulik pris, men som gir mye for pengene.

 

7629kr: http://cdon.no/elektronikk/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388250

9999kr: http://cdon.no/elektronikk/thor_einride_v2_-_intel_i5-3570k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-21089262

15 649kr: http://cdon.no/elektronikk/thor_alda_-_intel_i7-3770k_-_16gb_-_120gb_ssd_%26_2tb__-_2x_nvidia_gtx680_-_w7hp-21089263

 

Disse gir som sagt veldig mye for pengene, og er bedre tilbud enn de du finner på f.eks. komplett. Men det er allikevel billigere å bygge selv, så jeg kan gjerne finne noen deler for deg hvis du forteller meg hvor mye du har tenkt å bruke på PC-en :)

Lenke til kommentar

Takker for veldig god service

Prismessig er jeg nok på den billigste du linket til, men den så svært så bra ut uten at jeg har allverden kunnskap om dette.

Jeg tror jeg holder meg til en maskin noen har bygd, ettersom jeg ikke vil gjøre dette selv. Når jeg skal etterhvert bytte ut komponenter kan jeg få noen jeg kjenner til å hjelpe meg, men vil ikke belaste de med hele prosessen.

Bruksområde (som skal vektlegges) er i all hovedsak bilderedigering, muligens litt videoredigering, samt streame litt fotball, gjerne i HD.

Som sagt ønsker jeg et forholdsvis lite og nett kabinett , men ikke om det går på bekostning av fremtidige oppgraderinger, da innenfor det "normalle" til mitt skisserte bruk.

Ser du for deg at det på sikt går ann å bytte ut til "sterkere" saker i den billigste du linket til? Eller er dette generelt vanskelig på "ferdigbygde" maskiner?

Oppsummering:

-Bildebehandling

-Streame hd

-HDMI/Displayport

-USB-3

-god vifte

-Trådløs nettverkskort som takler 2,4 og 5 Ghz(Dualband)

 

Hva jeg kommer på, men dette har mange av dere langt større greie på!

 

Takk så langt!!

Lenke til kommentar

PC-en jeg linket til er en gaming-PC. Hvis du ikke skal spille på den, så kan du få en med minst like bra ytelse for ditt behov og med lavere pris.

 

Er det mulig å få noen av de du kjenner til å bygge PC-en, eller har du bestemt deg for ferdigbygget? I og med at du ikke trenger høy 3D gaming-ytelse, kan du få en bra PC til 5000-6000kr med mye lagringsplass og mye RAM, perfekt for ditt behov. Problemet med ferdigbygde PC-er i den prisklassen er at de skrur ned på alt, og du får en som fungerer halvveis til gaming, halvveis til videoredigering og halvveis til alt.

 

Jeg tror ikke så mange stasjonære PC-er kommer med trådløst nettverkskort, men det skal være enkelt nok å sette inn det selv.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for at tar deg tid :)

Spør deg først før jeg eventuelt "plager" svoger :) Hvor lang tid, ca, tar det å bygge en slik pc for de som har gjort det før?

 

Det er vel som du skriver at det ferdigbygde blir vel halveis til det meste.

 

Si at jeg får en til å bygge for meg. Mitt bruksområde er bilde- og videoredigering. samt streame å se i HD.

-Kabinettet skal være lite og nett, men som ikke går på bekostning av fremtidig oppgraderinger.

-Trådløst nettverkskort som støtter dual.

-Ettersom jeg har en 3 gig Nas til lagring stiller jeg ikke krav til allverdens hardisk, men vil ha en mindre ssd.

-Displayport, hdmi, noen usb 3

 

Hva ville du da plukket ut?

 

Ser at komplett kun har noen modeller som jeg kan "pynte" på selv. Vet du om noen som bygger helt fra start med komponenter jeg selv ønsker, eventuelt pris for noe slik?

 

Et annet poeng er at jeg selv må kunne formater om det skulle trenges, tenker da på at det skal være kurrant fra dvd el uten en masse rare drivere jeg må manuelt søke opp om du skjønner :confused:

Lenke til kommentar

En fordel hvis "du" bygger selv er jo at du kan velge microATX hovedkort og kabinett, altså få en mindre maskin uten at det har noen spesielle ulemper ut ifra behovene du nevner. Tror ikke du kan få dette hvis du får nettbutikk til å bygge for deg (er i alle fall få alternativer).

Lenke til kommentar

Har en dell 24" ips panel.(1900*1200)

Ja ser det med kabelsalat, men har tidligere vurdert alt i et maskin noe jeg ble frarådet, så var jeg på en karaftig bærbar, men ser at muligheten for oppgradering samt "mer" for penga i en stasjonær.

 

Hvor "komplisert" er det å bygge en selv egentlig, for en som ikke har gjort dette før?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

@Allak

 

En kompis av meg som "så vidt" har noe peiling på data, fikk en liste av kompatible komponenter fra et forum som dette.

Kjøpte dem, da varene ankom døra åpnet han YouTube og søkte opp

.

Satte seg ned og bygget!

 

Han brukte rundt 1 time og 20 min pga "kabelsalat" som du sier.

 

Du klarer det! :!:

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Etter anbefalninger her samt lest litt rundt har jeg fått lyst til å bygge pc selv. Om det skulle skjære seg helt kan jeg sikkert få hjelp av noen.

Hadde vært gøy om dere hadde hjulpet meg å sette opp en liste for en komplett pc.

Som nevnt tidligere:

- Bilde/video behandling

- Streame og se HD

- Noe som kan dra spillet sims, ettersom barna synes dette er gøy, men det er kanskje ikke så kraftfullt….

- ”nett” kabinett, men likevel stort nok til oppgraderinger

- Rikelig med usb 3

- HDMI og Diplayport

- VGA

- Slike ting som mic og headset innganger…

- Om det finnes, så trådløst nettverkskort som støtter dualband(2,4 og 5 Ghz)

Noe jeg har glemt som dere mener er nødvendig? Så kjør på, hehe!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte bare på første gang jeg bygget pc selv for en del år tilbake. Ikke noen store problemer. Gjelder bare å ta forhåndsregler med tanke på statisk elektrisitet, sørge for at alle kabler er skikkelig i, bruke sunn fornuft og ta seg god tid :) Med guidene som andre har linket til så bør det gå helt fint

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

Er i kikkefasen foreløpig så kommer tilbake med flere dumme spm etterhvert.

 

Vil ikke en i7-cpu være å foretrekke, eller er det av mindre betydning for mitt bruksområde?

Ettersom jeg lagrer til NAS, trenger jeg ikke fullt så mye hardisk, men er vel ikke så mye å spare her kanskje.

Hvordan definerer man hvor OS skal ligge om en har to hardisker?

Hvor mye koster et dualband nettverkskort, og vil dette være enkelt å montere?

 

Betaler gjerne ekstra for et kabinett som gjør det så enkelt som mulig!

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger i7 siden du ikke redigerer film. Det er ikke så mye å spare på mindre hdd, men viss du vil så kan du finne en mindre. OSet skal ligge på SSDen sammen med drivere og de programmene du bruker mest. Du velger hvor OSet legger seg når du installerer Windows.

Har ikke peiling på nettverkskort.

 

Edit:

Det er to dual-band kort på komplett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518434

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756059

 

Ville kjøpt sistnevnte, sasus sitt

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...