Gå til innhold

Hvordan beholde en div over flere sider

Anbefalte innlegg

hei, er en stund siden jeg drev med html nå og jeg vurderer å gjøre ferdig siden min snart. det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å beholde en div over flere sider, i stedet for å kopiere hvert element i siden til flere .html filer.

f.eks så ser jeg ofte på en nettside at det er en hovedramme som ikke lastes på nytt for hver lenke som trykkes, slik at det kun er innhold "innenfor" denne rammen som skifter bilde.

hvordan løser dere dette, bruker dere å ha flere html filer eller lagrer dere alt i èn fil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ett språk som php, perl eller asp for å angripe dette på en vettug måte. Såkalt "server side programming".

Og i den anledning kan jeg anbefale www.w3schools.com en side som lar deg utforske så og si alt du trenger og vite om hva angår web-development.

Valg av språk er litt så som så, har du ambisjoner om å forsette med web-development kan asp.net være språket å gå for da de fleste pr.idag søker etter .NET ASP programmerere. På hobby basis mener jeg at php er å anbefale da du finner utrolig masse informasjon, eksempler og ikke minst folk som er villig til å hjelpe.

Om du skulle se for deg php kan jeg også anbefale å installere WampServer så har du en klar web server i løpet av få minutter. WampServer finner du her.

Av personlig preferanse så koder jeg mine prosjekter i notepad++ og Netbeans. Netbeans er ett IDE (Integrated development environment) som gjør det å jobbe med større prosjekter mye enklere, da den har alt en kan forvente at ett slikt verktøy. notepad++ egner seg best for små kode snutter hvor egentlig du ikke jobber med flere objekter og funksjoner. (begge gir deg syntax highlighting)

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Du kan bruke ajax, slik at du kan oppdatere deler av siden uten å laste ting på nytt. Da kan det være kjekt å ta i bruk jQuery, f.eks. noe slik:

javascript med jQuery

function hent_innhold(side) {
$.post(side, function(data) {
 $('#innhold').html(data);
});
}

html

<button type="button" onclick="hent_innhold('test.html')">Vis Test</button>
<button type="button" onclick="hent_innhold('side1.html')">Vis Side1</button>
<div id="innhold"></div>

Nå man trykker på en av knappene så vil det sendes en forespørsel til web serveren om oppgitt fil, og innholdet i den fila (eller hva den returerer) vil vises i div med id=innhold.

Lenke til kommentar

Går vel an å ha hver side i hver sin div, section, article, etc, og gjøre pagineringen i javascipt.

F.eks sette "hidden"-style på alle unntatt den som til enhver tid skal være synlig.

Bakdelen er jo at man må laste ned alt med en gang, selv om ikke alt vises. Fordelen er at man ikke trenger å gjøre noe server side.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...