MilKman' Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Hei! Jeg og en kamerat driver å ser på visittkort og lurer å om det er forbudt å oppgi falsk informasjon som yrke osv? Et eksempel: Vi skriver Nordmann Eiendom Ola Nordmann (Som da er meg) tlf 98765432 Yrke: Eiendomsmegler, siviliarkitekt Om jeg gir ut dette, er det ulovlig å utgi seg for å være eiendomsmegler osv? Da sier jeg altså ikke at "Hei jeg kan hjelpe deg med hus" eller noe i den duren, men bare på.. "tull". Er dette ulovlig? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Hei! Jeg og en kamerat driver å ser på visittkort og lurer å om det er forbudt å oppgi falsk informasjon som yrke osv? Et eksempel: Vi skriver Nordmann Eiendom Ola Nordmann (Som da er meg) tlf 98765432 Yrke: Eiendomsmegler, siviliarkitekt Om jeg gir ut dette, er det ulovlig å utgi seg for å være eiendomsmegler osv? Da sier jeg altså ikke at "Hei jeg kan hjelpe deg med hus" eller noe i den duren, men bare på.. "tull". Er dette ulovlig? Å gjør det: NEI Å utgi seg for noen andre: JA, (somregel) Å utgi seg for en fiktiv person, (uten å bruke en beskyttet tittel sånn som doktor): NEI (kommer ann på hva du gjør med det, men er det for en prank, eller fordi du skal imponere jentene så tror jeg du er trygg) -frank Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Hei! Jeg og en kamerat driver å ser på visittkort og lurer å om det er forbudt å oppgi falsk informasjon som yrke osv? Et eksempel: Vi skriver Nordmann Eiendom Ola Nordmann (Som da er meg) tlf 98765432 Yrke: Eiendomsmegler, siviliarkitekt Om jeg gir ut dette, er det ulovlig å utgi seg for å være eiendomsmegler osv? Da sier jeg altså ikke at "Hei jeg kan hjelpe deg med hus" eller noe i den duren, men bare på.. "tull". Er dette ulovlig? Å gjør det: NEI Å utgi seg for noen andre: JA, (somregel) Å utgi seg for en fiktiv person, (uten å bruke en beskyttet tittel sånn som doktor): NEI (kommer ann på hva du gjør med det, men er det for en prank, eller fordi du skal imponere jentene så tror jeg du er trygg) -frank Jeg tenker på å skrive mitt eget navn med et fiktivt selskap, noe á la "Hansen Eiendom". Så personen på kortet er ingen andre enn meg. Det er rett og slett mitt navn med noe som ikke eksisterer. Så du vet jeg er trygg på denne? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Hei! Jeg og en kamerat driver å ser på visittkort og lurer å om det er forbudt å oppgi falsk informasjon som yrke osv? Et eksempel: Vi skriver Nordmann Eiendom Ola Nordmann (Som da er meg) tlf 98765432 Yrke: Eiendomsmegler, siviliarkitekt Om jeg gir ut dette, er det ulovlig å utgi seg for å være eiendomsmegler osv? Da sier jeg altså ikke at "Hei jeg kan hjelpe deg med hus" eller noe i den duren, men bare på.. "tull". Er dette ulovlig? Å gjør det: NEI Å utgi seg for noen andre: JA, (somregel) Å utgi seg for en fiktiv person, (uten å bruke en beskyttet tittel sånn som doktor): NEI (kommer ann på hva du gjør med det, men er det for en prank, eller fordi du skal imponere jentene så tror jeg du er trygg) -frank Jeg tenker på å skrive mitt eget navn med et fiktivt selskap, noe á la "Hansen Eiendom". Så personen på kortet er ingen andre enn meg. Det er rett og slett mitt navn med noe som ikke eksisterer. Så du vet jeg er trygg på denne? Vel, bruken er jo relevant, oppgir du med overlegg feil/falsk info om deg selv til offentlige etater kan det være straffbart. Og du må passe på at selskapet ikke finnes, da du kan bli saksøkt for å representere et selskap. Og for all del ikke lov noe til noen, for da er det et bindende løfte, og du kan bli tatt for svindelforsøk. Ikke bruk det i forhold til jobbsøking eller noe slikt. Men skal du bare ha uskyldig moro på et vis så bør du være innenfor loven, men kan ikke si at jeg fant noen hensiktsmessige lover, (og det er litt dumt, for da kunne jeg demonstrert hva som garantert IKKE var lov, så var bare å unngå det). Så alt du gjør gjør du på eget annsvar, og mine utsagn skal på ingen måte tolkes som en garanti for at du ikke begår en forbrytelse. ;-) -frank Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 I hvilken kontekst ønsker du å gjøre dette? Tittel er farlig. Eiendomsmegler og megler er beskyttede titler. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Derimot kan du fritt bruke tittelen Fotograf. Det betyr bare at man tar bilder. Men Mesterfotograf igjen er en beskyttet tittel. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Her vil det nok være bruken av visitkortet som er problemet. Det er ulovlig å opptre med ein anna identitet dersom du prøver å oppnå uberettiga vinning eller dersom du går inn for å lure nokon (gi dei ein ulempe eller økonomisk tap). Dette blir vell litt slik som å kle seg ut som politi på eit karneval. Det er i utganspunktet ikkje ulovleg, men dersom nokon blir lurt til å tru at du er ein ekte politimann så vil du ha gjort noke ulovleg. Så dersom du deler ut visitkort der det står du er eigendomsmeglar og nokon seinare innhenter råd eller opplysningar frå deg i den tru at dette er kvalifiserte uttalelser så vil du kunne komme i ein liknande situasjon. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Trur sivilingeniør -arkitekt osv. er beskyttet titler av noe slag. Men om det er beskyttet i den grad at du ikke kan bruke det til tulle ting aner jeg ikke. Kanskje det er tryggere bruke en utenlandsk tittel om du vil ha noe fansy, eller er de beskyttet også? Sikkert noen som vet. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Det er ikke for å oppnå noe som helst. Bare barnslig morro! Kanskje prøve å imponere damer (Til en viss grad om de faller for det) Dette skal ikke gå til noens ulemper eller tap på noen måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå