Gå til innhold

Du våkner opp i skandinavia og året er 800 e.Kr


Gyr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På overskyede netter når det ikke er synelige stjerner, kan man navigere skipet ved hjelp av vinder og havdønninger i forhold til de punktene hvor solen står opp og går ned.[...]

Og dette har du prøvd selv? Og hvordan har du tenkt å finansiere ett havgående skip, med mannskap?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at jeg kunne ha hjulpet til med en hel del om jeg ikke hadde blitt fratatt muligheten. Spesielt matematikkunnskapene mine kunne vært svært nyttige. Jeg skal ikke komme å påstå at jeg kunne revolusjonert noe som helst, men jeg kunne helt klart bidratt. Volumberegninger, lastberegninger, osv i handel. De brukte riktignok ikke SI-enheter på den tiden, men jeg skulle nok ha greid å funnet ut av noe omtrentlig. De matematiske prinsippene er uansett de samme. Kunnskap om fagverkskonstruksjoner og vinkler kunne nok også kommet godt med.

 

Ang. navigasjon, så kjente man til magneter i andre deler av verden på denne tiden. Om de gjorde det i Skandinavia også kunne man ha tipset dem om at det går an å bruke dem til navigasjon.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

 

 

På overskyede netter når det ikke er synelige stjerner, kan man navigere skipet ved hjelp av vinder og havdønninger i forhold til de punktene hvor solen står opp og går ned.[...]

Og dette har du prøvd selv? Og hvordan har du tenkt å finansiere ett havgående skip, med mannskap?

Nei, men har googlet meg litt fram tilfelle jeg havner på 800 tallet.

Lenke til kommentar

Det mest revolusjonerende man kunne lært bort av militær taktikk i 800-talls Skandinavia er nok formasjoner. En tidlig reintroduksjon av formasjoner og taktikker knyttet til spyd (pikemen) samt en generell overgang fra formasjoner der krigere slåss som enkeltindivider til formasjoner der krigere slåss som soldater i gruppe ville vært svært effektivt, men forutsetter evne og mulighet til å overbevise de lokale om å gjøre ting på en ny måte.

 

John Ringo var inne på noe sånt i (den fiktive) serien om Roger MacClintock, hvor et kompani soldater fra Langt Inn I Fremtiden strander på en planet med et sivilisasjonsnivå som varierer mellom pre-jordbruksnivå og cirka 1700-tallet. Anbefalt lesning for militær-scifi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men korleis skal du i det heile tatt finne Kongsberg? Byen blei ikkje grunnlagt før på 1600 tallet og då fordi det blei oppdaga sølv der.

Ein eller anna slags form for busettning har det nok vært i området rundt elva også i tidligere tider, men då ikkje under navnet Kongsberg. Det å finne igjen geografiske områder vil være svært vanskelig med mindre du er god på lokalgeografi og har gode geografiske referansepunkt som ikkje har endra seg nevneverdig på 1200 år. Særlig elver vil endre seg mykje på denne tida, andre ting som fjelltopper og liknande vil også endre seg eller dei vil være skjult under vegitasjon.

 

Det har vært lokal bosetning i området lenge før byen ble grunnlagt. Om det var så langt tilbake i tid som det snakkes om her, vet jeg ikke, men det regner jeg i grunn med.

 

Selv hadde jeg nok funnet det frem til der gruvene er nå, siden jeg oppvokst et par steinkast fra noen av de. Lågen og Kobberbergselva er fine referansepunkt :)

 

Dog tror jeg det å få til noe effektiv gruvedrift og drive det selv på den tida, hadde vært mildt sagt håpeløst.

 

Vet det er en litt gammel post, men følte for å svare likevel.

Lenke til kommentar

Litt av problemet er at elveløpet nok har endra seg betydelig dei siste 1000 åra, er du lokalkjent så kan du nok identifisere nokre fjelltoppar som ikkje har endra seg så mykje, men det blir nok ingen enkel oppgåve.

 

Sjå berre kor vanskelig det kan være å kjenne igjen landskapet på bilder som er mellom 50 og 100 år gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...