Gå til innhold

Du våkner opp i skandinavia og året er 800 e.Kr


Gyr0

Anbefalte innlegg

 

Lært meg språket deres. Kunne egentlig dratt sørover å lært de lærde om newtons lover, vist dem Amerika osv, men tror jeg holder meg oppe i Norge. Lærer vikingene om hvordan man lager et vanndrevet sagbruk.

De hadde vanndrevne sager på den tiden. Kvernstein var en stor industri i Norge fra ca. 600/700 f.kr, og faktisk helt frem til 1900-tallet. :)

 

Er du sikker? Jeg mener de første sagbrukene kom på 1500-tallet... Sirkelsag kom så sent som på slutten av 1800-tallet. Uansett mitt sagbruk vil være revolusjonerende på den tiden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker? Jeg mener de første sagbrukene kom på 1500-tallet... Sirkelsag kom så sent som på slutten av 1800-tallet. Uansett mitt sagbruk vil være revolusjonerende på den tiden :)

Oi, jeg må sikkert ha blandet litt. Du har rett, oppgangssagen kom på 1500-tallet. Mot slutten av vikingtiden/tidlig middelalder ble det brukt vannkvern for å male. Litt imponerende at de var såpass tidlig ute, og forstod hvordan man kunne utnytte vannkraft til å utføre arbeid.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har nå sett to av tre dokumentarer om Vikinger, lagd av BBC.

Meget interessant smile.png

 

Vi antar at du ikke ville blitt gjort til slave.

Hvis du i morgen hadde våknet opp i et vikingsamfunn og visst at det var ingen vei tilbake.

Med den kunnskapen du har i dag, hva ville du brukt den til ?

 

Jeg har først prøvd å bedre de sanitære forhold og kosten. Deretter endret boforholdene. Dyr for seg i eget bygg. Inndele husene i flere rom og isolert.

Lenke til kommentar

Et moderne menneske ville blitt ganske psyket ut av utfordringene med å klare seg gjennom vintrene.

Dersom man ankom om sommeren ville det være ganske ok i begynnelsen.

Men til og med hvis man fikk husrom, ville det være hardt. De fleste vikinger ble visst ikke mer enn 40 år gamle, i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hadde nok prøvd å slå meg ned i en liten landsby et sted, og prøvd å lære bort noe om vannkraft og den slags. Så hvis jeg fikk tak i magnetitt kunne jeg jo ha prøvd å lage en generator (basert på mine alerede bygde vannhjul) og fått strøm. Så skulle jeg vel ha klart og lage en slags radio, og hvis jeg var veldig heldig klart å gjette meg frem til en telefon. Etter å ha gått rundt og jobba med dette hadde jeg vel slått meg ned med en fin dame og fått noen unger på et lite småbruk et sted.

Hvor skulle du fått radiosignaler fra? Og hvem skulle du pratet med i den telefonen? På hvilket nettverk?

Lenke til kommentar

Jeg hadde selvsagt ikke greid å grave ut sølvet (man brukte fyrsetting til gruvedrift før man fant opp kruttet,. og uten svovel og salpeter kan jeg ikke lage krutt), men i første rekke nøyd meg med de sølvforekomstene som lå i form av malm og rent sølv over bakken. Med den restlevealder jeg har igjen burde jeg snarest sette kurs for de andre tingene jeg skulle utrette.

Først burde du overbevise dem om at sølv kunne brukes til noe? Om ikke er jo sølv totalt verdiløst for dem ikke sant?

Lenke til kommentar

 

Hadde nok prøvd å slå meg ned i en liten landsby et sted, og prøvd å lære bort noe om vannkraft og den slags. Så hvis jeg fikk tak i magnetitt kunne jeg jo ha prøvd å lage en generator (basert på mine alerede bygde vannhjul) og fått strøm. Så skulle jeg vel ha klart og lage en slags radio, og hvis jeg var veldig heldig klart å gjette meg frem til en telefon. Etter å ha gått rundt og jobba med dette hadde jeg vel slått meg ned med en fin dame og fått noen unger på et lite småbruk et sted.

Hvor skulle du fått radiosignaler fra? Og hvem skulle du pratet med i den telefonen? På hvilket nettverk?

 

Tja, dette var jo tre år siden, men la oss leke med tanken. En enkel morseradio er ikke veeldig vanskelig å lage, har faktisk gjort det selv før. Kunne jo ikke klart meg uten å bli tatt imot av andre, så kunne lært dem hvordan å bruke en. Trengs ikke noe nettverk forøvrig over korte avstander, og kunne laga to, sendt en med et vikingskip, i en annen landsby eller noe slikt.

 

Hadde vel høyst sansynelig dødd lenge før noe sånt var realistisk uansett ;)

Lenke til kommentar

 

 

Hadde nok prøvd å slå meg ned i en liten landsby et sted, og prøvd å lære bort noe om vannkraft og den slags. Så hvis jeg fikk tak i magnetitt kunne jeg jo ha prøvd å lage en generator (basert på mine alerede bygde vannhjul) og fått strøm. Så skulle jeg vel ha klart og lage en slags radio, og hvis jeg var veldig heldig klart å gjette meg frem til en telefon. Etter å ha gått rundt og jobba med dette hadde jeg vel slått meg ned med en fin dame og fått noen unger på et lite småbruk et sted.

Hvor skulle du fått radiosignaler fra? Og hvem skulle du pratet med i den telefonen? På hvilket nettverk?

 

Tja, dette var jo tre år siden, men la oss leke med tanken. En enkel morseradio er ikke veeldig vanskelig å lage, har faktisk gjort det selv før. Kunne jo ikke klart meg uten å bli tatt imot av andre, så kunne lært dem hvordan å bruke en. Trengs ikke noe nettverk forøvrig over korte avstander, og kunne laga to, sendt en med et vikingskip, i en annen landsby eller noe slikt.

 

Hadde vel høyst sansynelig dødd lenge før noe sånt var realistisk uansett ;)

 

Oj,er tråden så gammel ja, det var ikke meningen å dra opp en gammel diskusjon. Fant den nesten øverst i historitrådene.

Ja ja, kanskje det morsegreine hadde vært brukelig, men ikke lett tror jeg. Vi alle hadde nok slitt i en annen tidsalder, uansett hvilken vei vi dro he he

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde nok prøvd å slå meg ned i en liten landsby et sted, og prøvd å lære bort noe om vannkraft og den slags. Så hvis jeg fikk tak i magnetitt kunne jeg jo ha prøvd å lage en generator (basert på mine alerede bygde vannhjul) og fått strøm. Så skulle jeg vel ha klart og lage en slags radio, og hvis jeg var veldig heldig klart å gjette meg frem til en telefon. Etter å ha gått rundt og jobba med dette hadde jeg vel slått meg ned med en fin dame og fått noen unger på et lite småbruk et sted.

Hvor skulle du fått radiosignaler fra? Og hvem skulle du pratet med i den telefonen? På hvilket nettverk?

 

Tja, dette var jo tre år siden, men la oss leke med tanken. En enkel morseradio er ikke veeldig vanskelig å lage, har faktisk gjort det selv før. Kunne jo ikke klart meg uten å bli tatt imot av andre, så kunne lært dem hvordan å bruke en. Trengs ikke noe nettverk forøvrig over korte avstander, og kunne laga to, sendt en med et vikingskip, i en annen landsby eller noe slikt.

 

Hadde vel høyst sansynelig dødd lenge før noe sånt var realistisk uansett ;)

 

Oj,er tråden så gammel ja, det var ikke meningen å dra opp en gammel diskusjon. Fant den nesten øverst i historitrådene.

Ja ja, kanskje det morsegreine hadde vært brukelig, men ikke lett tror jeg. Vi alle hadde nok slitt i en annen tidsalder, uansett hvilken vei vi dro he he

 

Er det virkelig så lite aktivitet her...sukk

 

Tja, med litt god tid skulle en ha fått det til :)

 

Og joa, som sagt, mest realistiske er døden...:/

Lenke til kommentar

Ville nok prøvd å lære meg språket, og prøvd å utnytte det man allerede vet om helt basice ting som de visste lite om på den tiden. Som for eksempel sanitære forhold, kosthold og hygiene. Kanskje prøvd å slå meg opp som en slags lege.

 

Aller helst ville prøvd å utnytte kunnskapen om verden rundt og prøve å komme seg innpå en vikinghøvding som en slags rådgiver.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde selvsagt ikke greid å grave ut sølvet (man brukte fyrsetting til gruvedrift før man fant opp kruttet,. og uten svovel og salpeter kan jeg ikke lage krutt), men i første rekke nøyd meg med de sølvforekomstene som lå i form av malm og rent sølv over bakken. Med den restlevealder jeg har igjen burde jeg snarest sette kurs for de andre tingene jeg skulle utrette.

 

Først burde du overbevise dem om at sølv kunne brukes til noe? Om ikke er jo sølv totalt verdiløst for dem ikke sant?
Tror de verdsatte sølv som edelt metall i år 800. Gull og edlestener synes de også var ganske ok. Dette er år 800 det er snakk om ikke steinalderen.
Lenke til kommentar

Sølv har blitt brukt som edelt metall i kanskje så lenge som 10 000 år, særlig i middelhavs- og midtaustsivilisasjonane.

 

I vikingtida var sølv som edelt metall definitivt godt kjent, særlig med tanke på den handelvirksomheita som vikingane hadde med sivilisasjonar som brukte mykje sølv.

I vikingtida var nok også sølvverdien svært høg sidan romarriket hadde sølvmangel (mange av dei romerske myntane var laga av sølv, og når romerriket ekspanderte raskare enn sølvtilgangen så fikk dei etterkvart problemer med blant anna lønnsutbetalinger til soldatar og administrasjon).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ha gitt dem mer kunnskap om omverdenen, oppdaget Amerika (tenk så kult det hadde vært om det var skandinavia som oppdaget amerika)

 

Lært dem moderne kampsport.

 

Oppfunnet kruttet (hvis dette ikke allerede var oppfunnet da!?)

 

Skrevet masse tull som ikke var sant og gravd det ned på en plass som jeg vet det ble utbyggelse i framtiden, bare for og forvirre historikere :p .

 

Og masse mer :D

Lenke til kommentar

Då blir oppfølgingsspørsmåla:

-Veit du korleis du finner Amerika?

-Kan du moderne kampsport? Og er denne meir effektiv enn den klassiske "slå øksa i panna til franskmannen"?

-Finnst det i det heile tatt forekomoster av svovel i Norge? Grunnen til at uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er mykje brukt er jo fordi det er vanskelig.

 

Det store problemet i alle slike tidsreiser er at sjølv du sitter på mykje kunnskap innanfor eit fagområde så mangler du så og seie alle "byggesteinane" som teknologien er basert på.

Ein av dei få tinga du kan utgjere ein forskjell på er dette med hygiene opplæring, men lykke til med å få vikingane til å tru på at det finnes bittesmå skapningar som heiter bakterier som i enkelte tilfeller kan gjere folk sjuke.

Lenke til kommentar

Er under opplæring innen kampsport så kan da litt.

 

Ang Amerika er det litt vanskeligere, krysse Atlanterhavet? Vet jo retningen Hehe.

 

Får studere litt mer i tilfelle jeg vlir sendt tilbake til the viking age :p

 

Forstår godt hva du mener, men er nok enkelte ting som er lettere og lære dem enn hva jeg nevnte :)

Lenke til kommentar

Hvilken nytte har de for kampsport? Skal godt gjøres å slå sverd og øks med kampsport :p

Hvordan skulle du navigere over Atlanteren? Er vel det som er det største problemet. Hva skal du med krutt, hvilken nytte har det? Er ikke sånn at de hadde pistoler osv. men manglet krutt...

Sånn generelt sett, det man ikke klarer å gjøre hjemme uten strøm tror jeg ikke man klarer på 800-tallet heller, tror jeg...

Lenke til kommentar

Kan jo lære dem krav maga ;)

 

Kan jo lære dem og lage bomber feks, mye du kan bruke det til.

 

poloniserne hadde måtter og navigere på mye tidligere enn her i europa. Dem navigerte etter sola og stjernene. Dem beukte både soloppgang og solnedgang samt stjerner som skrimtret på himmelen. stjernehimmelen er ett kart i seg selv bare du greier og lese det. noe jeg ikke kan forøyeblikket :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...