Gå til innhold

Du våkner opp i skandinavia og året er 800 e.Kr


Gyr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg ser meg i speilet på en dårlig hårdag, så ligner jeg såpass mye på Anders Behring Breivik at jeg nesten blir skremt. Jeg regner med at de innfødte hadde tatt meg inn i varmen uten å nøle, gitt meg klær og lært meg språket. De hadde nok gitt meg et navn alá "Odd Blondbart", så får vi heller se om de senere skaldene hadde omtalt meg som "Odd Blodbart".

 

Jeg kjører jo bil i ny og ne, men jeg må jo innrømme at jeg ikke har helt kontroll på hvordan motoren egentlig fungerer. Så det å stå ved et bål i skogen og prøve å lage en forbrenningsmotor hadde jeg ikke engang giddet å prøve på. Det nok vært umulig å få til en industriell revolusjon på så kort tid, da milepælene har blitt gjort mulig av mange mindre oppdagelser.

 

Jeg er en slags ateist-fundamentalist den dag i dag, så jeg hadde nok prøvd å lære de litt om vær og vind, lyn og torden, og de logiske bristene i religionene. I tillegg til noen enkle hygiene-, matlagings- og bygningsisolerings-triks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde nok prøvd å slå meg ned i en liten landsby et sted, og prøvd å lære bort noe om vannkraft og den slags. Så hvis jeg fikk tak i magnetitt kunne jeg jo ha prøvd å lage en generator (basert på mine alerede bygde vannhjul) og fått strøm. Så skulle jeg vel ha klart og lage en slags radio, og hvis jeg var veldig heldig klart å gjette meg frem til en telefon. Etter å ha gått rundt og jobba med dette hadde jeg vel slått meg ned med en fin dame og fått noen unger på et lite småbruk et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men korleis skal du i det heile tatt finne Kongsberg? Byen blei ikkje grunnlagt før på 1600 tallet og då fordi det blei oppdaga sølv der.

Ein eller anna slags form for busettning har det nok vært i området rundt elva også i tidligere tider, men då ikkje under navnet Kongsberg. Det å finne igjen geografiske områder vil være svært vanskelig med mindre du er god på lokalgeografi og har gode geografiske referansepunkt som ikkje har endra seg nevneverdig på 1200 år. Særlig elver vil endre seg mykje på denne tida, andre ting som fjelltopper og liknande vil også endre seg eller dei vil være skjult under vegitasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ta deg ganske lang tid å lete etter sølvet, hvis hele området er dekket av tett skog og er ugjenkjennelig.

De såkalte kongeveiene eksisterte vel langt tilbake i tid, så man kunne kanskje tatt utgangspunkt i en slik vei. Men hvem vet om de brukte disse veiene i vikingtida?

 

En kjekk ting å lære vikingene ville vært enkel hygiene, som hyppig håndvask og spising av hvert sitt trau. Men det er jo fortsatt en fare for å bli betraktet som gal, hvis man begynner å snakke om bittesmå bakterier som hopper omkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde selvsagt ikke greid å grave ut sølvet (man brukte fyrsetting til gruvedrift før man fant opp kruttet,. og uten svovel og salpeter kan jeg ikke lage krutt), men i første rekke nøyd meg med de sølvforekomstene som lå i form av malm og rent sølv over bakken. Med den restlevealder jeg har igjen burde jeg snarest sette kurs for de andre tingene jeg skulle utrette.

Lenke til kommentar

Jeg hadde selvsagt ikke greid å grave ut sølvet (man brukte fyrsetting til gruvedrift før man fant opp kruttet,. og uten svovel og salpeter kan jeg ikke lage krutt), men i første rekke nøyd meg med de sølvforekomstene som lå i form av malm og rent sølv over bakken. Med den restlevealder jeg har igjen burde jeg snarest sette kurs for de andre tingene jeg skulle utrette.

Tror ikke et er mye sølv som ligger rundt forbi over bakken i Kongsberg.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på om jeg kunne finne opp skorstein og jernovn. Det ville spare helsikes mye tid til å jobbe med ved. I tillegg ville det åpnet for hus med etasjer (man trengte ingen ljore i taket). Ulempen er dog dårligere lys innendørs.

 

Jernover lages vel av støpejern, og det fantes ikke i år 800. Ikke aner jeg hvordan man lager det heller.

 

På den tiden smidde de jernet sitt, men å få store nok mengder jern til en ovn ville kreve så mye tid at nytten ved å ha en vedovn ville bli liten likevel.

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt mine 1.83, kunnskap om bakterier og virus, kunnskaper om trening, kunnskaper om metaller som jern -- når de fleste bare brukte kobber -- til å starte et lokalsamfunn som skal kommunisere med de filosofisk anlagte araberene, og jeg ville advart dem mot trusselen islam vil komme til å utgjøre mot filosofien og matematikken i regionen.

 

Jeg ville lært bort boktrykkerkunsten, hvordan lage redskaper av jern og finne og prosessere malm, jeg ville laget skytevåpen og erobret england fullstendig (...etc. etc. etc.)

 

Jøye meg, det er visst ikke den ting du ikke er ekspert i.

 

Den sannsynlige skjebnen din ville være at du ville dø en trasig død eller leve nederst på rangstigen i et samfunn du ikke skjønner og ikke kunne gjøre deg særlig nyttig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Krysset fingrene for at jeg ikke fikk en eller annen bagatellmessig sykdom som var dødelig på den tiden.

 

Godt poeng, heldigvis er alle som lever i dag etterkommere av mennesker som overlevde disse sykdommene, og vil sansynligvis ha naturlig resistens mot det som fantes 800 år e. kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...