Keyzer28 Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Men hvor ofte ser man denne Canon-bandingen i praksis? Jeg har etterbehandlet noen tusen bilder de siste to årene, men jeg hadde aldri sett noe til denne bandingen før jeg leste en tråd om den her inne for noen uker siden, og derfor forsøkte å dra opp et nattbilde voldsomt for å finne den. Da så jeg den. I praksis kan vel ikke dette være noe problem med mindre man ikke har lært seg å eksponere relativt vettugt, og stadig vekk ender opp med svært undereksponerte bilder. Nå er sannsynligvis dette det undereksponerte bildet i en serie HDR-bilder, og da stiller det seg kanskje annerledes enn ved mer normal fotografering, dog. Har ikke spesielt mye erfaring med HDR, men jeg har lest at støyen kan bli fremtredende. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Nå er sannsynligvis dette det undereksponerte bildet i en serie HDR-bilder, og da stiller det seg kanskje annerledes enn ved mer normal fotografering, dog. Har ikke spesielt mye erfaring med HDR, men jeg har lest at støyen kan bli fremtredende. Det skal vær både under og over eksponerte bilder i et HDR sett for HDR at programmet skal ha nok informasjon å jobbe med. Men hvis programmet fungerer riktig så skal det forkaste både den over eksponerte og under eksponerte informasjonen. Det er hele poenget med HDR programmer. Hvis ikke er den en feil. Endret 1. oktober 2012 av arthon Lenke til kommentar
Morten A.R Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Slutt å tro at dette kun gjelder HDR Dette dukker opp på alle bildene med noe om helst svart/mørke farger, bilder som er normalt eller overeksponert har også dette problemet på mørke områder, selv om det f.eks er en svart genser og det er riktig eksponert. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Dette dukker opp på alle bildene med noe om helst svart/mørke farger, bilder som er normalt eller overeksponert har også dette problemet på mørke områder, selv om det f.eks er en svart genser og det er riktig eksponert. Inntil jeg får se et ujustert eksempelbilde med normal eksponering på ISO100 samt med full EXIF er det for min del umulig å mene noe konkret. Og dersom det ikke er noe feil på kameraet ditt vil du nok få lignede forhold på ISO100 selv med 5DII dersom du setter begge kameraene opp likt. Begge disse kameraene tilhører samme sensorgenerasjon - og med de samme karakteristiske støyformer og kjente banding. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå