Gå til innhold

Økonomi-bøker

Intercom

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig interessert i økonomi og kunne tenke meg å lest noen bøker om dette. Jeg snakker da ikke om skolebøker, med oppgaver osv.

For å beskrive litt hva jeg ser etter så har jeg undersøkt om Stray Spetalen og Trygve Hegnar har gitt noen bøker, men det fant jeg ikke noen av.

Noen som har noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt på siden, men kan gjerne anbefale "Nudge" av Thaler og Sunstein. Dette er ikke en bok som tar for seg hvordan f.eks. det norske aksjemarkedet fungerer, men heller en bok som viser hvordan hjernen tenker, hvordan rasjonelle handlinger fungerer (som er veldig sentralt i økonomi) og hvordan man ved små endringer i konteksten til hvordan ting blir fremstilt (f.eks. valgalternativer), kan påvirke kunder/mennesker veldig mye. Den har også en del eksempler, og tar for seg en del veldig aktuelle problemstillinger, som helsesystemet i USA. Bestiller du den fra thebookdepository.com, får du den for 60-70 kroner inkludert frakt. Den er på engelsk.

Fikk den anbefalt av en professor på skolen min, og jeg likte den veldig godt. Så den anbefales.

Hvis du derimot vil ha mer spisset mot verdipapirmarked, økonomisk historie, regnskap, el. l, så kan jeg nok ikke hjelpe deg, da alle bøkene jeg har lest er pensumbøker, og blir fort veldig tørt med mindre du har en fremdriftsplan for lesingen. Det fins sikkert rikelig med litteratur her også, her kan nok noen andre svare bedre enn meg.

Lykke til!

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Når du sier at du har undersøkt om det finnes bøker utgitt av Hegnar og Spetalen, hva tenker du på da? Biografier? Eller tenker du på fagbøker med teorier. De fleste teoribøker blir skrevet i utdanningsøyemed og litt oppgaver er vanskelig å komme utenom.

Victor Norman anbefalte oss "Why Nations Fail" blant annet. Usikker på om det er hva du ser etter. Trenger nesten vite litt spesifikt hva det er du vil lese. To finansnavn hjelper ikke så mye.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Jeg bestilte "Nudge" nå, skal lese den.

Skjønner at det er vanskelig å komme med anbefalinger utifra beskrivelsen jeg ga. Bøker jeg er ute etter er gjerne skrevet av kjente/store økonomer som skriver litt rundt hva de mener osv. Om det er bøker med noen oppgaver osv er ikke dette krise, men er allerede ingeniør og føler jeg har studert nok:) Men fagbøker med teorier er altså også interessant.

Grunnen til at jeg nevnte Spetalen og Hegnar er at når jeg hører disse prate så er jeg lutter øre med en gang, synes det er utrolig interessant. Jeg har også alltid vært veldig opptatt av økonomi, en av de få tingene jeg ser fast på TV er Luksusfellen på TV3 og derfor har jeg lyst å mette interessen ved å lese noe litteratur i tillegg. Tenkte derfor at dere som er litt mere inn i økonomi har noen forslag til bøker å lese, noe jeg forsåvidt har fått bevist allerede ved nevnte "Nudge".

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i samfunnsøkonomi kan du jo lese et av John Maynard Keynes publikasjoner om makroøkonomi. Jeg har "Allmenn teori om sysselsetting, renter og penger"(The General Theory of Employment, Interest and Money) og synes den er ganske tung å lese, spesielt for en vgs.-elev som meg. Men det er ihvertfall mye nyttig informasjon i den boken.

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i samfunnsøkonomi kan du jo lese et av John Maynard Keynes publikasjoner om makroøkonomi. Jeg har "Allmenn teori om sysselsetting, renter og penger"(The General Theory of Employment, Interest and Money) og synes den er ganske tung å lese, spesielt for en vgs.-elev som meg. Men det er ihvertfall mye nyttig informasjon i den boken.

Det finnes nok bedre og mer oppdaterte verk som dekker akkurat det samme. Å kunne pryde bokhyllen med legendariske navn er en mager trøst hvis det finnes bedre bøker der ute.

Trådstarter er for øvrig litt uklar i sine ønsker. Det er jo litt forskjell på å lese om f.eks porteføljeteori (finansøkonomi) og statens rolle i økonomien (samfunnsøkonomi).

Men en ting har vel alle "grener" av økonomi til felles: de bygger på noen forutsetninger om menneskelig atferd. Både aksjemeglere, økonomisjefer og finansministre må hele tiden forholde seg til hvordan folk reagerer på ting.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor faglig du ønsker bøkene skal være, men jeg har lest en del bøker som omhandler finanskrisen (i usa) på en ufaglig måte.

Too big to fail av Andrew Ross Sorkin (finnes i god lydbok format)

The Big Short av Michael Lewis (finnes også i bra lydbok)

Boomerang av Michael Lewis.

The Greatest trade ever av Gregory Zuckerman

Bailout av Neil Barofsky

Andre bøker kan være:

The price of civilization hav Jeffrey Sachs (handler veldig spesifikt om hvordan USA kan gjøre nødvendige kutt i budsjett)

This time is different, Eight centuries of financial folly. Av Carmen Reinhart og Kenneth S. Rogoff.

Disse to er mer faglige av natur,

No one would listen av Harry Markopolos. Handler om mannen som oppdaget Bernard Madoff's ponzie scheme.

The smartest guys in the room. Av Bethany McLean. Om Enron.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle nevnt under finanskrise vil jeg si er veldig lett leste. Og der det kan bli litt komplisert, så er det grundige forklaringer om hva det er snakk om. Helt klart for gjennomsnittsmannen.

The price of civilization hav Jeffrey Sachs synes jeg er grei, men tema kan være litt uinteressant, da det handler om USA, ikke direkte relevant for alle, men interessant læll.

This time is different, Eight centuries of financial folly er litt mer faglig av seg. Ikke lett lest.

Madoff og Enron er også lett lest. For gjennomsnittsmannen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan slenge på klassikeren Wealth of Nations av Adam Smith.

Tøys. De aller fleste klassikere er bortkastet å lese for en som bare er interessert i økonomi. Typ Smith, Keynes, Ricardo osv.

Ønsker du å lese litt historie samt finne litt ut om de fleste "store" så anbefaler jeg the worldly philosophers av Heilbroner. Den gir et greit innblikk og er relativt lettlest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

(siste link)

"We all know that the market system is an amazing decentralized social planning and allocation"

Jeg trodde også på dette inntil jeg lærte at systemet er utrolig sentralisert. Olje styres ikke av OPEC og hundre oljeselskaper ... men et dusin personer. Grunnen til at bare EN person ikke får styre hele greia henger kanskje sammen med at hvis han får hjerteinfark så står man der ... Bedre med flere hoder ...

Antagelsen om at olje styres av markedet holder ikke.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...